A privatizáció lezárul... vagy mégsem?

A privatizáció lezárultával az új, egységes állami vagyonkezelő szervezet létrejöttét ugyan kimondaná még a választások előtt a koalíció, de a kivitelezés a következő kormányra maradna. Jövőre az idei előirányzathoz képest lényegesen kevesebbre számít a kabinet az állami vagyonnal kapcsolatos bevétel címén.

MNO
2005. 10. 11. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszterelnöknél szűk körben folytatódó egyeztetések alatt formálódik az az elképzelés, miszerint az új, egységes vagyonkezelő szervezet létrejöttét ugyan kimondaná még a választások előtt a koalíció, de a kivitelezés a következő kormányra maradna – írja a Világgazdaság.

A lap úgy értesült, hogy a politikai célokban egyeztetnek a szocialisták. A privatizációt a folyamat lezárultával egy vagyonkezelést, profitszerzést végző, a szétdarabolt vagyont sokkal kisebb létszámmal működő szervezet felügyelné. Bár az erről szóló előterjesztés parlamenti vitáját megkezdi, és akár a választási kampány előtt le is folytatja a Ház, a végrehajtás elmarad. Az előterjesztés nem terjed ki minden részletre, ráadásul a választások miatt már ideje sem lenne ennek a kormánynak felállítania a szervezetet.

Az év eleje óta felröppent hírek alapján nem meglepő, hogy kormányoldalon még nem jutottak dűlőre a kérdésben, hiszen időről időre más és más szervezeti rend látszott körvonalazódni. Egy februári keltezésű koncepció még azzal számolt, hogy a Magyar Államkincstárba olvadna be az ÁPV Rt., a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) és az Államadósság Kezelő Központ Rt. Ezzel teljesen ellentétes verziót dolgozott ki májusra az ÁPV Rt. vezérigazgatója által felkért munkabizottság. A koncepciótervezet alapján ugyanis három társaságra maradna az állami vagyon felügyelete az ÁPV Rt. megszűnését követően. A KVI jogutódja a Magyar Kincstári Vagyoni Főigazgatóság lehet, amely egyebek mellett a kincstári vagyoni körbe sorolt állami javak kezelését látná el; az ÁPV Rt. romjain létrejövő Nemzeti Stratégiai és Vagyonkezelő Rt. az állam befolyásolási célú vagyonát kezelné; míg az Állami Befektetési és Együttműködési és Koncessziós Hivatal a monopóliumok hasznosítását, a koncesszió kiadását, továbbá a köz- és magánszektor gazdasági és vagyoni együttműködésének programjait (PPP) szervezné. A legfrissebb változat szerint azonban mégis egy szervezet fennhatósága alá kerülnének a tartós állami vagyonelemek, de az még nem eldöntött, hogy mely szervezetbe olvadna be a többi – írta korábban a Napi Gazdaság.

Az ÁPV Rt. sorsa tehát napirenden van a koalíción belül, eközben a privatizáció mikéntjével kapcsolatban egyeztetett vita folyik a két párt között. A szabad demokraták „szélre helyezkednek”: a privatizáció nem zárható le, folytatni kell, nincsenek „szent tehenek” az állami cégek között. A szocialisták is a privatizáció mellett érvelnek, de azt lezárnák – ám nem fejeznék be – a Budapest Airporttal. Legutóbb elhangzott, hogy a Tokaj Rt. egyes részeit is magánosítanák. A kormányfő őszi évadnyitó beszédében ígérte a lezárásról szóló törvényt a fejlesztő állam képét felfestve. A politikai vita Orbán Viktor augusztus végi beszédével lángolt fel, a nagyobbik ellenzéki párt legutóbbi kezdeményezésében pedig kétharmados törvényben rögzítette volna a tartós állami tulajdonban lévő cégek listáját – ezt a Fideszt „visszaállamosítással” vádoló kormánypártok nem akarják. A parlament ma az SZDSZ kezdeményezésére politikai vitanapot tart a privatizációról.

Jövőre az idei előirányzathoz képest lényegesen kevesebbre számít a kabinet az állami vagyonnal kapcsolatos bevétel címén. Míg az idén pénzforgalmi szemléletben 222,7 milliárd forinttal számoltak, 2006-ban 60,5 milliárdot várnak. Az eltérést döntő részben az autópálya-értékesítés magyarázza: az idén e tételből 148,6 milliárdot reméltek (ez már most túlteljesült, eddig 177,8 milliárdot fizetett be a büdzsébe Nemzeti Autópálya Rt.), jövőre ilyen tranzakciók nem lennének. A fennmaradó összeg három forrásból – osztalék, koncessziós bevétel, kincstári vagyonkezeléssel és hasznosítással kapcsolatos bevétel – származik.

Fő szabályként az ÁPV Rt. általa kezelt társaságoktól osztalékot szed és fizet be a központi büdzsébe. Ennek előirányzata az idén közel 17 milliárd, jövőre 8,95 milliárd. Az ÁPV-nek a privatizációs bevételből azt az összeget is át kell utalnia a büdzsébe, amely meghaladja a szervezet törvényben rögzített kiadásait, és még a záró pénzkészletet (a tervek szerint jövőre legfeljebb 25 milliárdnyit). Ám mindez csak a pénzforgalmi egyenleget javítja, ugyanis – néhány kivételtől eltekintve – az eredményszemlélet szerint a privatizációs bevételt nem lehet hiánycsökkentő tételként elszámolni. Ez magyarázza, hogy ha sikerrel is jár a Budapest Airport Rt. magánosítási kísérlete, és az ebből befolyó több százmilliárdos összeg nagy részét az ÁPV befizeti a büdzsébe, ettől az eredményszemléletű szaldó nem javul.




Privatizáció: hogyan folytatnák?

MSZP: a privatizációt előbb-utóbb lezárnák, egy vagyonkezelést, profitszerzést végző szervezetet hoznának létre.
Fidesz: kétharmados törvényben rögzítenék a tartós állami tulajdonban lévő cégek listáját.
SZDSZ: a privatizáció nem zárható le, nincsenek „szent tehenek” az állami cégek között.

Világgazdaság-mno

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.