Időzített bomba a BKV

Aggasztó a budapesti közlekedési vállalat anyagi helyzete városházi politikusok szerint. Ha nem kap hamarosan segítséget, rövid időn belül csődbe mehet a BKV. A főváros az államra vár, onnan azonban nem számíthat több támogatásra. Miközben összeomlás fenyegeti céget, Aba Botondnak ma újra megszavazhatják tavalyi „sikeres" munkájáért a 20 millió forintos prémiumot.

MNO-összeállítás
2005. 10. 04. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben városházi politikusok időzett bombaként és kemény dióként jellemzik a BKV egyre aggasztóbb anyagi helyzetét, Aba Botond BKV-vezérigazgató az előző évekhez hasonló összegű, csaknem húszmillió forint prémiumot kaphat a tavalyi munkája után. A Népszabadság meg nem erősített információi szerint erről dönt mai, zárt ülésén a városháza tulajdonosi bizottsága. A BKV tavaszi, jogtalannak ítélt járatritkítás miatt ugyan kilátásba helyezték, hogy Aba prémiumának húsz százalékát megvonják, a Népszabadság azonban úgy tudja: a bizottság elé kerülő javaslatban nagyjából ugyanennyivel meg is emelnék az elérhető jutalom összegét, így az a levonás után is annyi maradna, mint tavaly.

A közlekedési vállalat az idei évet várhatóan negyvenmilliárd forintos mínusszal zárja. Az első félév vesztesége elérte a 13,7 milliárd forintot, ez 14 százalékkal több a tervezettnél. Míg a főváros arra vár, hogy az állam mégis ad pénzt a vállalatnak, Veres János pénzügyminiszter a napokban fejtette ki, hogy ez kizárt, hiszen a nagyvárosi tömegközlekedés támogatására szolgáló 15 milliárd forintos országos keret zömét is a BKV kapja, illetve az állam garanciát vállalt a cég ugyanekkora összegű hitelfelvételéhez is.

Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottságának ellenzéki tagja úgy véli, ha senki sem dob mentőövet a cégnek, a közlekedési vállalat jövő tavasszal csődbe megy. Szálka szerint a hiánynak elsősorban az az oka, hogy a főváros – mint a BKV gazdája, és mint a tömegközlekedési közszolgáltatás megrendelője – az idén egy fillért sem adott a vállalat működésére. Az előző évek három, illetve ötmilliárd forintos apanázsa is kevés volt. Összesen húszmilliárd forint hiányzik a BKV kasszájából a főváros miatt – mondta Szálka, aki úgy véli, két-hárommilliárd forint pluszhoz juthatna a cég, ha visszaigényelhetné az üzemanyag jövedéki adóját. Segítséget jelentene az is, ha az állam fizetné a Budapest közigazgatási határát átlépő HÉV-vonalak működtetését és fejlesztését.

Szakemberek szerint nem lenne megoldás a járatok megszüntetése, ritkítása és a leépítés sem. A főváros tíz vagy akár húsz százalékkal megemelhetné a jegyárakat, ezt azonban a választás évében aligha merik megkockáztatni. Sokáig azonban nem halasztható egy ilyen lépés, hiszen egy korábban készült belső BKV-anyag szerint a legoptimistább esetben is csak két év kell még ahhoz, hogy a bérlet és a jegy ára átlépje a lélektani tízezer, illetve háromszáz forintos határt. A díjemelés ráadásul egy ponton túl visszaüt, mert többen bliccelnek, mint ahányan megveszik a szelvényeket. Miként Kupper András tegnapi sajtótájékoztaján rámutatott: a díjemelés miatt nyolc százalékkal csökkent az utasok száma és napi 80 ezerrel kevesebben választják a tömegközlekedést. A fővárosi Fidesz–MKDSZ frakcióvezetője közölte: a csődközelben vergődő cég első félévi gazdasági teljesítménye mintegy kétmilliárd forinttal rosszabb a tervezettnél a jegyáremelés miatt.

Az első félévben a menetdíjakból a tervezettnél 2,5 milliárddal kevesebb folyt be. Ezt Menyhért László, a BKV vezérigazgató-helyettese azzal magyarázta, hogy jóval kevesebb dolgozói bérletet adtak el. Elismerte, hogy 8 százalékos utasvesztésük van, „a valóságban„ azonban csak 2-3 százalékos ez a szám – fogalmazott.




A BKV Rt. 2005. évi üzleti tervében menetdíjbevétel-növekedés címen két tétel szerepelt: egyrészt a díjemelésből adódó mintegy 4,5 milliárd forint, ami teljes mértékben teljesült, másrészt a személyi jövedelemadóról szóló törvény módosításának köszönhetően a helyi utazási bérlet vagy menetjegy munkáltató által történő adómentes elszámolhatóságot biztosít. Tényként kellett elkönyvelnünk, hogy a munkáltatók az utóbbi lehetőséggel nem éltek. Emiatt a BKV Rt. az ezen a címen tervezett 2,5 milliárd forintos többletbevételt nem tudja realizálni – áll a közlekedési vállalat ma kiadott közleményében.

Az év elején tapasztalt átmeneti likviditási zavarok arra vezethetők vissza, hogy a BKV Rt. üzemi bevételei nem egyenletesen folytak be. Maga az állami normatív támogatás összege sem időarányosan ütemezetten, hanem csak július első hetében érkezett meg a Társasághoz – teszik hozzá. Ezt követően a BKV Rt. a szállítói követeléseket azonnal rendezte, pénzügyi helyzete pedig stabilizálódott – írják a közleményben. Ezt a pozíciót erősíti tovább az a társaság üzleti tervében előre rögzített 15 milliárd forint állami garanciával támogatott hitel, amelynek lehívására előreláthatólag október közepén kerül sor. Ezzel várhatóan a BKV Rt. finanszírozása 2006 márciusáig biztosított – áll a közleményben.

A 2006-os üzleti év kereteiről bármiféle értékítéletet kinyilvánítani egyelőre túlságosan korai, hiszen arról az elkövetkezendő hetekben kezdődnek meg a különböző szintű egyeztetések – zárul a közlemény.

(Forrás: Népszabadság, MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.