Japán szépség a Magyar Nemzeti Galériában

A Fudzsijama, a japánok istenségként tisztelt hegye rendre visszatérő motívuma a japán művészetnek. A Magyar Nemzeti Galéria kiállításán XIX. századi fametszeteken és Tomizuka Haruo kortárs fotóművész fényképein tekinthető meg a Fuji, Japán híres földrajzi alakzata.

MNO
2005. 10. 30. 7:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tökéletes Fuji, a Szent Hegy, a japáni világ középpontja, rendre visszatérő motívuma a japán művészetnek. A Fudzsijama szikár és fenséges hegycsúcsa szelíden ívelő oldalaival, büszke hósipkájával még a nyugati embert is megindítja, hát még az ázsiait. A japánok – köszönhetően a sintoizmus szellemiségének – amúgy is sokkal bensőségesebb viszonyt ápolnak az anyatermészettel, nem leigázni és meghódítani akarják, hanem saját finoman hangszerelt szabályrendszerük szerint átalakítani.

A Magyar Nemzeti Galéria Fudzsijama: a japán Szépség Hokusai és Hiroshige fametszetein és fényképeken című kiállításán harminchat-harminchat XIX. századi fametszet látható Katsushika Hokusai és Utagawa Hiroshige művészektől, valamint ugyancsak harminchat fotó Tomizuka Haruo kortárs fotóművésztől. 2004 Japán és az Európai Unió között a cserekapcsolatok éve volt, ez adta a kiállítás aktualitását. A két XIX. századi fametsző egy-egy sorozatot készített Japán egyik legfontosabb jelképéről, a Fudzsijama hegyről 1823-ban, illetve 1858-ban. A kiállításon nem a két teljes sorozat látható, mindazonáltal a kiállítás gerincét, a művek mintegy felét a két sorozat darabjai alkotják.

Az európai látogató számára különösnek tűnhet a két klasszikus fametsző és a kortárs fotós munkáinak együttes tárlata, így érdemes a két kiállítási részt külön-külön megtekinteni. A japánok számára inkább kiegészíti a két korszak és a két műfaj egymást, az elsődleges gondolati tartalom mellett magasabb szinten egyesülve.

A japánoknak a Fuji nem egyszerűen egy természeti képződmény, országuk egyik híres földrajzi alakzata. Tisztelete – talán a máig is élő sinto vallás természetimádó, animista felfogásából adódóan – szinte vallásos méreteket ölt. Leggyakoribb elnevezése, a Fuji-san is arra utal, hogy a hegyre élőlényként tekintenek.

Hokusai és Hiroshige a klasszikus XVIII. századi japán fametszet (ukiyoe) – amelynek legismertebb képviselője Kitagawa Utamaro – XIX. századi hanyatlása idején alkotott. Mindketten leginkább tájképeikről ismertek, amelyek térszemléletét az európai tudományos perspektíva már befolyásolta. Mindketten kiemelkedő tehetségek voltak, ami a hanyatlás idején még jobban nyilvánvalóvá válhatott.

Az ukiyoe szó szerinti fordításban „a lebegő világ képeit” jelenti. A műfaj a XVII. századi japán nagyvárosokban alakult ki, majd később Európában nagy népszerűségre tett szert, és Monet, valamint Vincent Van Gogh műveire is nagy hatással volt. Ennek a sikernek köszönhetően virágzott fel ismét Japánban az ukiyoe-művészet.

A XIX. századi japán életképeken a Fuji hol betölti az egész képmezőt, hol pedig épp csak megjelenik a láthatáron, az előtérben változatos természeti formák, kies tájak, különböző dolgokkal foglalatoskodó emberek láthatók.

(www.artportal.hu, Magyar Nemzet, MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.