Merkel ajánlatai az SPD-nek

A Focus azt találgatja, hogy Angela Merkel milyen engedményeket hajlandó tenni az SPD-nek a kancellári posztért cserébe. Elképzelhető, hogy a szociáldemokraták több tárcát kapnak a kormányban. A Frankfurter Allgemeine Zeitung a német államadósságról ír, mely 291 km magas hegyet jelentene bankjegyekből.

2005. 10. 07. 8:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Focus (focus.msn.de)

A müncheni hírmagazin Több minisztérium az SPD-nek című írásában találgatja, milyen engedményekre hajlandó Angela Merkel kancellársága érdekében.

Lapértesülések szerint a koalíciós megegyezésben szerepelhet az SPD számára felajánlott válogatási jog, azaz a szociáldemokraták nevezhetik meg először mely tárcákat szeretnének birtokolni. Ezen túl azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy az SPD több tárcát kapjon, mint a CDU/CSU.

A düsseldorfi Handelsblatt például 7 SPD vezetésű minisztérium és 5 CDU/CSU irányítású minisztérium lehetőségéről értesült. A Leipziger Volkszeitung értesülése szerint az SPD szeretne egy „jóindulat záradékot” is beemelni a koalíciós megállapodásba. E szerint a CDU/CSU miniszterelnökeinek a Bundesratban gyakorlatilag komolyabb ellenvetés nélkül kellene elfogadniuk a nagykoalíciós kormány által eléjük terjesztett törvénytervezeteket és nem próbálnák meg azt utólag „uniósítani”.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A vezető német konzervatív napilapban Manfred Schäfers Az adóssághegy 291 km magas című írásában próbálja meg szemléltetni a német állam, a tartományok és az önkormányzatok eladósodottságának elképzelhetetlen méretét. 1 455 097 897 556 euró – ekkora elképzelhetetlen szintet ért el a hét közepére Németország aktuális eladósodottsága.

Az eladósodás mértéke elképzelhetetlen, ezért Franz Josef Strauß 1978-ban vette a fáradságot, és volt pénzügyminiszterként a költségevetési vita ellenzéki vezérszónokaként kiszámította a 35,5 milliárd márkás adósságnövekedés mit jelentene gyakorlatban. Strauß akkori szónoklata szerint ez ezer márkás papírpénzekből 3550 méter magas hegyet alkotna. „Ez a hegy jelentősen meghaladná a legmagasabb német hegycsúcsot, a Zugspitzet”.

A mostani német államadósság 2 910 195 795 bankjegyet jelentene, ha a legnagyobb mostani papírpénzt, az 500 euróst vesszük. Ezen bankjegyek egymás mellé téve 465 631 kilométert tennének ki, azaz tizenegyszer körbe érnék az egyenlítőt. Ha e bankjegyeket egymásra rakná valaki, akkor az 291 kilométer magas lenne. A papír súlya 3 783 tonnát tenne ki, így egy 69 vagonos, 55 tonna teherbírású vasúti szerelvény tudná elszállítani, melynek hossza elérné a 1,24 kilométert.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali német hírmagazinban Carola Padtberg Minél több számítógép, annál butább című írásában tudósít müncheni kutatók ama vizsgálati eredményéről, mely a túlzott gépesítés veszélyeire figyelmeztet. A szerző szerint a megoldás egyszerű: teljes gőzzel hátra.

Kultuszminisztériumok, oktatási intézmények és szülők mostanában sok pénzt költenek, hogy a diákok számára lehetővé tegyék a legjobb számítástechnikai eszközök használatát az oktatásban. Ez azonban úgy tűnik, tévút: a számítógép nem a jobb, hanem többnyire a rosszabb Pisa kompetenciák kiindulási pontja, állítja a müncheni Gazdaságkutató Intézet (Ifo) két oktatási szakembere, Ludger Wößmann és Thomas Fuchs. Az első látásra az otthoni számítógép és a jobb tanulási eredmények között meglévő összefüggést Fuchs azzal magyarázza, hogy az otthoni computer legtöbbször a gyermek jobb szociális hátterének kifejeződése.

A két Ifo munkatárs különbséget tett az otthoni és az iskolai számítógép-használat között. Az eredmény meglepő: az otthoni számítógép rontja a jegyeket, mert azokon a diákok általában sokkal többet játszanak, mint tanulnak. Az iskolában is csak akkor pozitív a hatásuk, ha hetente legfeljebb csak egyszer használja őket egy gyermek.

„Láthattuk, hogy egy otthoni számítógép a diákot sokkal inkább elvonja a tanulástól, mint amennyire segíti azt”, nyilatkozta Fuchs. Egyszerűbben mondva: „Minél több számítógép használat, annál butább a diák, ha mindketten hasonló körülmények között élnek.”

A vizsgált elsős gimnazisták 82 százalékának van otthon számítógépe. De ezen csoport majd fele szinte sohasem használja az internetet tanulásra vagy e-mail küldésre. A megkérdezett tanulók 65 százalékának saját bevallása szerint van oktató programja is.

Fuchs és Wößmann számításai szerint háztartásonként már egy számítógép is inkább negatívan hat, mert általában nem értelmesen használják. Ha több computer található otthon, akkor az ilyen diákok általában egy féléves lemaradásban vannak számítógép nélküli társaikhoz képest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.