A gyerekek döntik el, mikor és kivel mit néznek a tévében, ráadásul ők késztetik a szülőket a médiaeszközök vásárlására – derült ki egy friss, 13-14, illetve 17-18 éves korcsoporton végzett reprezentatív kutatás eredményéből. A vizsgálat szerint a két korcsoport 84 százalékának van saját vagy testvérrel megosztott tévékészüléke. A korábban meglévő, magasabb társadalmi státuszhoz kötődő kontroll szinte teljesen megszűnt: a szülők megadták magukat a kamaszok elvárásainak.
Négy gyerekből háromnál a tévé használatára vonatkozóan nincs szülői szabályozás. A gyerekek 88 százaléka több mint 5 csatornából választhat, kedveltek a kereskedelmi adók és a felnőtt műsorok. A 8-14 évesek körében a napi tévénézésre fordított idő hétköznap 203 percre, hétvégén 301 percre nőtt, amely az öt évvel ezelőtti adatokhoz képest enyhe emelkedést jelent. A 15-19 éves korcsoportban ugyanez hétköznap 162, míg hétvégén 229 perc.
A kisebbek a reklámokkal is jobban lehet manipulálni. Kiderült, hogy a két korcsoport leginkább az alkohol, ezen belül pedig a sörreklámokat részesíti előnyben, mert számukra szimpatikus életérzést és stílust kommunikálnak. Leginkább a mosószerreklámokat utasították el, mert üzeneteikben munkára és az ehhez kapcsolódó tevékenységekre koncentrálnak.
Bár a kamaszok döntő többsége rendelkezik saját tévével, 57 százalékuk mégis gyakran tévézik együtt a szüleivel. A látottakat azonban csak 27 százalékuk beszéli meg, pedig szakértők szerint ezzel lehet leginkább elejét venni a káros hatásoknak, a félreértelmezésnek, a frusztrációknak és a félelmeknek.
A kamaszok számára a szórakozás elsősorban a társas kapcsolatok megszervezését jelenti, amelyben nem az otthoni médiaeszközök (tévé, internet) játsszák a főszerepet, hanem – 31 százalékuk szerint – már a mobiltelefon. A televízió már nem a hétköznapi szórakozást, hanem elsősorban információforrást és igazodási pontot jelent a fiataloknak. A megkérdezettek 66 százaléka szerint az információ megszerzésében hátrányt szenvednek, akiknek nincs tévéjük.
(Forrás: Marketing&Media/hirado.hu)
Bayer Zsolt: Majka gyáva, az egész csak a pénzről szól + videó
