Tévézés kontroll nélkül

A tévé használatára vonatkozóan szinte teljesen megszűnt a szülői kontroll, a gyerekek döntik el, mikor és kivel mit néznek a tévében. A napi tévénézésre fordított idő a 8-14 évesek körében emelkedett, a reklámokkal is őket lehet jobban manipulálni. Mint egy friss kutatásból kiderült, a gyerekek a sörreklámokat kedvelik a legjobban.

MNO
2005. 10. 31. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyerekek döntik el, mikor és kivel mit néznek a tévében, ráadásul ők késztetik a szülőket a médiaeszközök vásárlására – derült ki egy friss, 13-14, illetve 17-18 éves korcsoporton végzett reprezentatív kutatás eredményéből. A vizsgálat szerint a két korcsoport 84 százalékának van saját vagy testvérrel megosztott tévékészüléke. A korábban meglévő, magasabb társadalmi státuszhoz kötődő kontroll szinte teljesen megszűnt: a szülők megadták magukat a kamaszok elvárásainak.

Négy gyerekből háromnál a tévé használatára vonatkozóan nincs szülői szabályozás. A gyerekek 88 százaléka több mint 5 csatornából választhat, kedveltek a kereskedelmi adók és a felnőtt műsorok. A 8-14 évesek körében a napi tévénézésre fordított idő hétköznap 203 percre, hétvégén 301 percre nőtt, amely az öt évvel ezelőtti adatokhoz képest enyhe emelkedést jelent. A 15-19 éves korcsoportban ugyanez hétköznap 162, míg hétvégén 229 perc.

A kisebbek a reklámokkal is jobban lehet manipulálni. Kiderült, hogy a két korcsoport leginkább az alkohol, ezen belül pedig a sörreklámokat részesíti előnyben, mert számukra szimpatikus életérzést és stílust kommunikálnak. Leginkább a mosószerreklámokat utasították el, mert üzeneteikben munkára és az ehhez kapcsolódó tevékenységekre koncentrálnak.

Bár a kamaszok döntő többsége rendelkezik saját tévével, 57 százalékuk mégis gyakran tévézik együtt a szüleivel. A látottakat azonban csak 27 százalékuk beszéli meg, pedig szakértők szerint ezzel lehet leginkább elejét venni a káros hatásoknak, a félreértelmezésnek, a frusztrációknak és a félelmeknek.

A kamaszok számára a szórakozás elsősorban a társas kapcsolatok megszervezését jelenti, amelyben nem az otthoni médiaeszközök (tévé, internet) játsszák a főszerepet, hanem – 31 százalékuk szerint – már a mobiltelefon. A televízió már nem a hétköznapi szórakozást, hanem elsősorban információforrást és igazodási pontot jelent a fiataloknak. A megkérdezettek 66 százaléka szerint az információ megszerzésében hátrányt szenvednek, akiknek nincs tévéjük.

(Forrás: Marketing&Media/hirado.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.