Az erősödő verseny miatt egyre több vállalat szervezetten gyűjti és elemzi a munkatársak kreatív ötleteit, és gyorsan kiemeli az üzleti szempontból ígéretes javaslatokat. A vállalat fejlesztési, innovatív kapacitása megnő, a munkavállalók pedig magukénak érezhetik a céget annyira, hogy elhiszik: javító ötleteiket meghallgatják, vagy akár be is vezethetik a gyakorlatban – írja a hvg.hu.
Az ötletmenedzsment lényegi eleme olyan technikák és módszerek biztosítása, amelyek elősegítik az ötletek felszínre jutását és a mindennapi munkavégzésbe történő beillesztését. Természetesen ehhez kapcsolódik az elismerési, motivációs és a bérezési rendszer kialakítása is – mondta a hvg.hu-nak Ambrus Tibor főiskolai docens, szakképzési szakértő. Az ötletmenedzsment módszereit Ambrus szerint a gazdasági élet minden szereplőjének lehet ajánlani, hiszen azok nem iparág-, vagy termékcentrikusak. Az ötletmenedzsment alkalmazása minimális költségvonzatú, inkább szemléletformáló, és a meglévő kapacitások optimális kihasználására ad technikákat.
A multinacionális vállalatoknál egyre inkább előtérbe kerülő ötletmenedzsmentet ma már néhány hazai leányvállalat is alkalmazza. Azok, akik jó javaslattal élnek, pénzjutalomban részesülnek, egy elektronikai termékeket gyártó cég pedig vállalati újságjában is megjelenteti a részletes javaslatot a javaslattevő személyének megnevezésével együtt.
Egy német csomagolóipari csoport magyarországi leányvállalata pedig egy Forma-1 futamra szóló kétszemélyes hétvégi kirándulással, illetve több ezer eurós pénzjutalommal díjazta alkalmazottai legígéretesebb ötleteit. A cég új termékekkel, illetve a már meglévők továbbfejlesztésével kapcsolatos gondolatokat vár munkatársaitól, amelyeket a cég belső portáljáról is letölthető magyar nyelvű szórólapokon nyújthatnak be a dolgozók. Az ötlet leírása mellett azt is indokolni kell, miért éri meg a cégnek az ötlet megvalósítása. Ezen kívül azt is jelölni kell, hogy saját-e az ötlet, vagy kollégákkal együtt alakították ki, a vevőkkel, vagy beszállítókkal folytatott beszélgetések során került szóba, vagy esetleg egy szakmai kiállításon látta a beküldő. A beadványokat a németországi központ zsűrije értékeli havonta, a leghasznosabbakat pedig a kutatás-fejlesztési központban fejlesztik tovább.
A vállalatok sokat profitálhatnak az ötletmenedzsmenttől: a várhatóan növekvő árbevétel mellett a munkatársak gondolatainak megfelelő kezelése az innovatív beszállító imázsát erősítheti, és a dolgozók közötti csapatszellemet, illetve motivációt is növelheti.
(hvg.hu)
Menczer Tamás: Zelenszkij és von der Leyen Sebestyén József bántalmazóit keresse!
