Abramovics nem mond le a Malévról

Ragaszkodik a magyar légitársaság megvételéhez az orosz Borisz Abramovics, az öt légitársaságot tömörítő AiRUnion légiszövetség vezetője. 2005-ben botrányos körülmények között fúlt kudarcba a társaság privatizációja. • Az AirBridge ajánlatának teljes szövege• Ma dől el a Malév Rt. sorsa

MNO
2006. 01. 12. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az öt légitársaságot tömörítő orosz AiRUnion légiszövetség vezetője, Borisz Abramovics nem tett le arról, hogy megszerezze a Malévet – írja a Világgazdaság. Az üzletember a lapnak elmondta, szerinte sürgősen ki kellene írni a Malév privatizációs pályázatát, mert minél később történik meg ez, annál nehezebb lesz a cég helyzete. Abramovics elképzeléseit a moszkvai kormány is támogatja.

Az orosz légicsoport meghatározó cégének számító KrasAir vezérigazgatója, illetve a magyar vállalat magánosítására létrehozott Air Bridge Rt. kisebbségi tulajdonosa megerősítette: a szövetséget még az év első felében egyetlen légicégbe szervezik, és annak elegendő forrásai lesznek a Malév megvételéhez. Pótlólagos forrást jelent, hogy a közelmúltban szerződést írtak alá az orosz Vnyesekonombank külkereskedelmi hitelintézettel.

Borisz Abramovics elismerte: azért ragaszkodik a magyar légitársasághoz, mert jelenleg ez az egyetlen, gazdaságilag alátámasztott módja annak, hogy a csoport bekapcsolódjon az európai légipiacba. Az üzletember szerint a Malév rosszul működik, ám az új piacok kiutat jelentetének, amiben éppen a KrasAir vezette AiRUnion lehet a megfelelő partner. Amennyiben sikerülne megvenniük a magyar légitársaságot, akkor a működési költségek drasztikus csökkentését tervezi az évi több százezer utas Malév-járatokra terelése mellett .

Nem készítik elő a Malév privatizációját

A Malév vezetői részben a megkezdett karcsúsítási és megtakarítási programnak, továbbá igen nagy mértékben a Oneworld globális légiszövetségbe való betagozódásnak köszönhetően már az idén nullszaldót várnak. A menedzsment csak a milliárdos veszteség megszüntetése után tartja ésszerűnek a magánosítást. Abramovics szerint az Oneworld nem elégséges megoldás a Malév számára.

Oravecz Péter, az ÁPV Rt. szóvivője szerint a társaságnál nem zajlik előkészület a Malév privatizációjával kapcsolatban, ennek megkezdéséhez kormányhatározat szükséges. A kormányszóvivő tegnapi tájékoztatása szerint azonban a kérdés egyelőre nincs napirenden.

Abramovics elképzeléseit a moszkvai kormány is támogatja. Ez 2005. december közepén ismét nyilvánvalóvá vált, amikor a vezető a KrasAir székhelyén, Krasznojarszkban tárgyalt a cégben 51 százalékos részesedésű orosz államot képviselő Mihail Fradkov miniszterelnökkel a szövetség jövőjéről, a városi repülőtér felújításáról és bővítéséről.

Különös barátságok?

2005. augusztusában az ÁPV Rt. bejelentette: eredménytelenül zárult a Malév Rt. értékesítésére kiírt eljárás. Bár Veres János pénzügyminiszter cáfolta a Fidesz – privatizációs eljárással kapcsolatos – állításait, az igazgatóság úgy látta, hogy a beadott ajánlatok egyike sem szolgálta egészében a privatizációs célkitűzések megvalósítását

Kevéssel a testület bejelentése előtt Dobó László fideszes országgyűlési képviselő az AirBridge Rt. és a Power Systems Andrássy úti székhelye előtt tartott sajtótájékoztatóján elmondta: információik szerint 2004. december 8-án a magyarországi földgázpiacról tárgyalt egymással Veres János, aki akkor a Miniszterelnöki Hivatal kabinetfőnöke volt és Leonov Péter, az AirBridge Rt. igazgatósági tagja. Leonov akkor a Power Systems nevű cég képviselőjeként jelent meg a tárgyaláson. A képviselő felszólította a kormányt, hogy haladéktalanul hozza nyilvánosságra azt a jegyzőkönyvet, feljegyzést, emlékeztetőt, amelyből egyértelműen kiderülhet: Veres János valóban tárgyalt-e a Malév eladásáról ezekkel az üzletemberekkel. E napokban a Magyar Nemzet birtokába került az Airbridge Malévra tett ajánlata, amelyből kiderül, hogy e cég nem 160, hanem 150 millió forintot fizetne a nemzeti légitársaságért, ahonnan nem 700, hanem 1000 főt bocsátana el.

A dolgozók is repültek

2005 végén a decemberi csoportos létszámleépítés következtében négyszáz fővel fogyatkozott meg a Maláv dolgozóinak száma a HavariaPress információi szerint. „A Malév akar és tud is változni” – állt a légitársaság sajtóközleményében. A légitársaság vezetése és az érintett érdekképviseletek között született megállapodás szerint december közepén a műszaki szervezet, a hónap végén a földi kiszolgáló tevékenység önálló társaságokba történő átszervezését hajtották végre. A teljes műszaki tevékenységet az Aeroplex (ACE) Kft-be, a földi kiszolgáló tevékenységet pedig a Malév GH Földi Kiszolgáló Kft-be szervezték át. Az átalakulás összesen mintegy 1200 munkavállalót érintett, a Malév-csoport összlétszáma pedig 2005-ben – elsősorban a decemberi leépítésnek köszönhetően – mintegy 400 fővel csökkent.

Eladták a legjövedelmezőbb üzletágat

A Malév Rt. botrányba fulladt privatizációja után a légitársaság finanszírozási gondjait a kerozin üzletágának értékesítésével oldotta meg, amit a BA Rt. vásárolt meg, 7,02 milliárd forintért. Az ügyletre már 2005 őszén fény derült. A Malév egyik legjövedelmezőbb üzletágát szervezte ki a légitársaságból. Szakértők szerint az ügylet uniós szabályokat is sérthet az állami cégek keresztfinanszírozása miatt.

Még a nyáron döntött arról a Malév Rt. közgyűlése, hogy a légitársaság kerozin beszerzésével, kiszolgálásával és értékesítésével kapcsolatos tevékenységeit a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft.-be szervezik ki. Szeptember 30-án a légitársaság rendkívüli közgyűlése felhatalmazta a cég igazgatóságát, hogy a RÜK Kft. Malév Rt.-t megillető üzletrészének (ez 96,75 százalékos tulajdonrészt jelent, a fennmaradó 3,25 százalék a Malév egyszemélyi tulajdonában álló ABC Kft.-é) eladására tárgyalásokat kezdjen a szintén állami tulajdonú, ám privatizáció előtt álló Budapest Airport (BA) Rt.-vel.

A tranzakció célja az volt, hogy, hogy a veszteséges Malév rendkívüli bevételhez jusson nyereséges üzletágának eladásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.