Az öt légitársaságot tömörítő orosz AiRUnion légiszövetség vezetője, Borisz Abramovics nem tett le arról, hogy megszerezze a Malévet – írja a Világgazdaság. Az üzletember a lapnak elmondta, szerinte sürgősen ki kellene írni a Malév privatizációs pályázatát, mert minél később történik meg ez, annál nehezebb lesz a cég helyzete. Abramovics elképzeléseit a moszkvai kormány is támogatja.
Az orosz légicsoport meghatározó cégének számító KrasAir vezérigazgatója, illetve a magyar vállalat magánosítására létrehozott Air Bridge Rt. kisebbségi tulajdonosa megerősítette: a szövetséget még az év első felében egyetlen légicégbe szervezik, és annak elegendő forrásai lesznek a Malév megvételéhez. Pótlólagos forrást jelent, hogy a közelmúltban szerződést írtak alá az orosz Vnyesekonombank külkereskedelmi hitelintézettel.
Borisz Abramovics elismerte: azért ragaszkodik a magyar légitársasághoz, mert jelenleg ez az egyetlen, gazdaságilag alátámasztott módja annak, hogy a csoport bekapcsolódjon az európai légipiacba. Az üzletember szerint a Malév rosszul működik, ám az új piacok kiutat jelentetének, amiben éppen a KrasAir vezette AiRUnion lehet a megfelelő partner. Amennyiben sikerülne megvenniük a magyar légitársaságot, akkor a működési költségek drasztikus csökkentését tervezi az évi több százezer utas Malév-járatokra terelése mellett .
Nem készítik elő a Malév privatizációját
A Malév vezetői részben a megkezdett karcsúsítási és megtakarítási programnak, továbbá igen nagy mértékben a Oneworld globális légiszövetségbe való betagozódásnak köszönhetően már az idén nullszaldót várnak. A menedzsment csak a milliárdos veszteség megszüntetése után tartja ésszerűnek a magánosítást. Abramovics szerint az Oneworld nem elégséges megoldás a Malév számára.
Oravecz Péter, az ÁPV Rt. szóvivője szerint a társaságnál nem zajlik előkészület a Malév privatizációjával kapcsolatban, ennek megkezdéséhez kormányhatározat szükséges. A kormányszóvivő tegnapi tájékoztatása szerint azonban a kérdés egyelőre nincs napirenden.
Abramovics elképzeléseit a moszkvai kormány is támogatja. Ez 2005. december közepén ismét nyilvánvalóvá vált, amikor a vezető a KrasAir székhelyén, Krasznojarszkban tárgyalt a cégben 51 százalékos részesedésű orosz államot képviselő Mihail Fradkov miniszterelnökkel a szövetség jövőjéről, a városi repülőtér felújításáról és bővítéséről.
Különös barátságok?
2005. augusztusában az ÁPV Rt. bejelentette: eredménytelenül zárult a Malév Rt. értékesítésére kiírt eljárás. Bár Veres János pénzügyminiszter cáfolta a Fidesz – privatizációs eljárással kapcsolatos – állításait, az igazgatóság úgy látta, hogy a beadott ajánlatok egyike sem szolgálta egészében a privatizációs célkitűzések megvalósítását
Kevéssel a testület bejelentése előtt Dobó László fideszes országgyűlési képviselő az AirBridge Rt. és a Power Systems Andrássy úti székhelye előtt tartott sajtótájékoztatóján elmondta: információik szerint 2004. december 8-án a magyarországi földgázpiacról tárgyalt egymással Veres János, aki akkor a Miniszterelnöki Hivatal kabinetfőnöke volt és Leonov Péter, az AirBridge Rt. igazgatósági tagja. Leonov akkor a Power Systems nevű cég képviselőjeként jelent meg a tárgyaláson. A képviselő felszólította a kormányt, hogy haladéktalanul hozza nyilvánosságra azt a jegyzőkönyvet, feljegyzést, emlékeztetőt, amelyből egyértelműen kiderülhet: Veres János valóban tárgyalt-e a Malév eladásáról ezekkel az üzletemberekkel. E napokban a Magyar Nemzet birtokába került az Airbridge Malévra tett ajánlata, amelyből kiderül, hogy e cég nem 160, hanem 150 millió forintot fizetne a nemzeti légitársaságért, ahonnan nem 700, hanem 1000 főt bocsátana el.
A dolgozók is repültek
2005 végén a decemberi csoportos létszámleépítés következtében négyszáz fővel fogyatkozott meg a Maláv dolgozóinak száma a HavariaPress információi szerint. „A Malév akar és tud is változni” – állt a légitársaság sajtóközleményében. A légitársaság vezetése és az érintett érdekképviseletek között született megállapodás szerint december közepén a műszaki szervezet, a hónap végén a földi kiszolgáló tevékenység önálló társaságokba történő átszervezését hajtották végre. A teljes műszaki tevékenységet az Aeroplex (ACE) Kft-be, a földi kiszolgáló tevékenységet pedig a Malév GH Földi Kiszolgáló Kft-be szervezték át. Az átalakulás összesen mintegy 1200 munkavállalót érintett, a Malév-csoport összlétszáma pedig 2005-ben – elsősorban a decemberi leépítésnek köszönhetően – mintegy 400 fővel csökkent.
Eladták a legjövedelmezőbb üzletágat
A Malév Rt. botrányba fulladt privatizációja után a légitársaság finanszírozási gondjait a kerozin üzletágának értékesítésével oldotta meg, amit a BA Rt. vásárolt meg, 7,02 milliárd forintért. Az ügyletre már 2005 őszén fény derült. A Malév egyik legjövedelmezőbb üzletágát szervezte ki a légitársaságból. Szakértők szerint az ügylet uniós szabályokat is sérthet az állami cégek keresztfinanszírozása miatt.
Még a nyáron döntött arról a Malév Rt. közgyűlése, hogy a légitársaság kerozin beszerzésével, kiszolgálásával és értékesítésével kapcsolatos tevékenységeit a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft.-be szervezik ki. Szeptember 30-án a légitársaság rendkívüli közgyűlése felhatalmazta a cég igazgatóságát, hogy a RÜK Kft. Malév Rt.-t megillető üzletrészének (ez 96,75 százalékos tulajdonrészt jelent, a fennmaradó 3,25 százalék a Malév egyszemélyi tulajdonában álló ABC Kft.-é) eladására tárgyalásokat kezdjen a szintén állami tulajdonú, ám privatizáció előtt álló Budapest Airport (BA) Rt.-vel.
A tranzakció célja az volt, hogy, hogy a veszteséges Malév rendkívüli bevételhez jusson nyereséges üzletágának eladásával.

Lánczi Tamás rossz híre a mikroadományozóknak: Téged átvertek! – videó