Behajtási díj Stockholmban is

Az autóforgalom csökkentésével indokolták a behajtási díj szedésének megkezdését Stockholmban. A kivetett tarifa egy nap maximum 60 korona (6,30 euró) lehet. A külföldi rendszámú járművekre nem vonatkozik a díjfizetési kötelezettség.

MNO
2006. 01. 04. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A belvárosi úthasználati díjat egy júliusig tartó kísérleti időszakban vetik ki Stockholmban, majd ősszel a parlamenti választásokkal egy időben népszavazáson dönthetnek a svéd fővárosban lakók a rendszer sorsáról. A behajtási díj bevezetésének célja, hogy 10-15 százalékkal csökkentse az autóforgalmat, s a tervek szerint a bevételeket a tömegközlekedés fejlesztésére fordítják. A legfrissebb felmérések szerint a stockholmiak közel 70 százaléka ellenzi a díj bevezetését. Azonban a szociáldemokrata városvezetés azt reméli, hogy a csökkenő forgalom és légszennyezettség hatására megváltozik a stockholmiak véleménye.

Az autósoknak – ahányszor a belvárosba hajtanak – munkanapokon reggel fél hét és este fél hét között 10–20 koronás (1,05–2,10 euró) díjat kell fizetniük. A kivetett tarifa egy nap maximum 60 korona (6,30 euró) lehet. A külföldi rendszámú gépkocsikra, valamint a buszokra, taxikra, motorkerékpárokra nem vonatkozik a díjfizetési kötelezettség.

Az európai fővárosok közül Stockholmon kívül Londonban, illetve Oslóban vetnek ki belvárosi behajtási díjat. A brit fővárosban 2001 óta alkalmazzák a rendszert. A díj bevezetésekor a londoniak nagy része ellenezte a szisztémát, azonban három évvel később már megbarátkoztak vele. A rendszer alkalmazása révén ugyanis 18 százalékkal csökkent az autóforgalom – jegyzi meg a Reuters. A tervek szerint 2007-re kétszeresére nő Londonban a díjköteles övezet területe.

Előbb-utóbb hasonló rendszert kell bevezetnie a magyar fővárosnak is – nyilatkozta a Világgazdaságnak Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Szerinte a rendszer bevezetéséhez számos feltételnek kell teljesülnie. Egyrészt teljes elkerülő gyűrűre lenne szükség, amely nem tenné szükségessé, hogy az átmenő forgalom bemenjen a városba. Másrészt nélkülözhetetlen az északi Duna-híd megépítése, a kötött pályás tömegközlekedés, illetve a MÁV elővárosi vonalainak fejlesztése, valamint minél több P+R parkoló megépítése is. Nyáry véleménye szerint a rendszer bevezetésére közel tíz év múlva kerülhet sor. A város egyes részein (például a budai Vár, az V. kerület belső harmada) más most is kérnek behajtási díjat az autósoktól, a csillapított forgalmú övezetekben (például Ráday utca) pedig csak korlátozott számú személygépkocsi hajthat be.

A légszennyezettség csökkentése a célja az Európai Bizottság decemberben elfogadott két javaslatának is. Az egyik az euro 5-ös motorokra vonatkozó tervezet, amely legkorábban 2008-tól jelentős kibocsátáscsökkentésre kötelezné a gyártókat. A másik brüsszeli javaslat azt írná elő a közintézményeknek, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre (buszok, teherautók, hulladékgyűjtők) vonatkozó éves gépkocsi-beszerzési keretük legalább negyedét olyan járművek vásárlására fordítsák, amelyek különösen környezetbarát technológiával működnek – olvasható a Világgazdaságban.

Behajtási díjak és forgalomcsökkenés
















Díj (napi, euró)

A forgalomcsökkenés mértéke (%)
London11,618
Stockholm6,310–15*
* Célkitűzés

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.