Borsod-Abaúj-Zemplén megyében délután fél kettőkor már csak négy települést zártak el havas, járhatatlan utak a külvilágtól. Nem lehet megközelíteni Borsodgeszt, Itvánmajor, Girincs, Kiscsécs településeket. Jelenleg 14 járhatatlan és 31 nehezen járható útszakasz megtisztításával küzdenek a megyei közútkezelő dolgozói. A távirati iroda értesülései szerint az ellátást minden településen megoldották.
Kérik, hogy a kamionok és más teherjárművek kerüljék el a 37-es főút Felsőzsolca-Szerencs közötti szakaszát, mert az erős szél által épített hóátfúvások miatt a közlekedési viszonyok egyre rosszabbak.
A főjegyzők rendkívüli szünetet rendelhetnek el azokon a településeken, ahol nem látják biztosítottnak az oktatási intézmények működését. Az így kieső tanítási napokat ugyanakkor később pótolni kell – közölte az oktatási tárca. A rendkívüli hideg miatt eddig a dél-borsodi Borsodivánkán, Tiszabábolnán és Tiszadorogmán rendeltek el tanítási szünetet az általános iskolákban, az utóbbi településen az óvodások is otthon maradtak.
A Bodrogközben a viharos szél több helyen eltépte az elektromos vezetékeket, és órákra áram nélkül maradtak az oktatási intézmények. Vajdácskán csaknem nyolcvan ház tetejét rongálta meg a viharos erejű szél.
Éjszaka három Volánbusz csúszott be az árokba Szakád környékén, a Mezőcsát vonalán a Hejőpapi úton, valamint Köröm és Girincs között az autómentők kiszabadították a járműveket, az utasokat leszállították, személyi sérülés nem történt.
Gémes Imre, a Borsod Volán állomásvezetője a Magyar Rádiónak elmondta: 45 járatuk maradt ki a reggeli órákban, mert elakadtak a hóban, vagy már el sem indultak. Az elakadt járműveket a 3 speciális mentőautóval próbálják kiszabadítani. A közlekedési cég előre készült a hidegre, több járművezetőt hívtak be tartalékba.
Szabolcs: Járhatatlan utak, hóátfúvások, kimaradó buszjáratok
Egy út járhatatlan, öt pedig nehezen járható Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, ahol a viharos erejű szél hófúvásokat emel az úttesteken – közölte a térségi közútkezelő igazgatóság ügyeletese. A hó elzárta a külvilágtól a Kistiszahát nevű települést, amelynek bekötőútjáról nem sikerült eltávolítani a hóakadályokat, hiába dolgoztak a mínusz 15 fok alatti hidegben egész éjjel a takarítógépek.
Nehezen járható a Dombrád-Újdombrád-Tiszatelek, az Ibrány-Paszab, a Kótaj-Kemecse, a Nyírbogdány-Kemecse és a Tiszadob-Tamásbokor közötti út. A Nyíregyháza-Polgár közötti, az M3-as autópályára vezető 36-os számú főúton, valamint a Nyíregyháza-Tokaj közötti 38-as számú főúton is folyamatos munkára kényszerülnek a gépek, hogy elhárítsák a hóátfúvásokat – jelentette a térségi közútkezelő vállalat.
A helyi buszjáratok nem tudtak elindulni, mivel megfagyott az üzemanyag, valamint lemerültek az autóbuszok akkumulátorai.
A Szabolcs Volán nyíregyházi személyforgalmi üzletág vezetője, Dankó Andor a Magyar Rádiónak elmondta: elsősorban az üzemanyag rendszer fagyása okozta problémát. A gázolajszűrőben megkocsonyásodott a gázolaj, nem tudta keresztülnyomni, emiatt a motor nem tudott beindulni, aminek következtében az erőlködésbe az akkumulátorok lemerültek. Ezért az első reggeli járatokkal problémák voltak. A helyközi közlekedésben reggeli órákban 242 járatból 60 kimaradt.
A nap folyamán minden autóbuszba extra téli üzemanyagot tankolnak és az akkumulátorokat is ellenőrzik a közlekedési vállalat szakemberei.
Akár órákat is késnek a vonatok a keleti országrészben
Több vonalon minimum félórás-ötven perces késésre kell számítani. Van olyan vonat, amelyik el sem tudott indulni – mondta a MÁV szóvivője, Kavalecz Imre.
A Miskolc-Szikszó-Hidasnémeti, a Miskolc-Szerencs-Sátoraljaújhely, illetve a Szerencs-Nyíregyház-i vasútvonalon továbbra is késésekre, de járatkimaradásokra is számítani kell. Sok helyen hóátfúvás, megrongálódott vasúti felsővezeték rendszer okoz gondot.
Nyíregyháza és Császárszállás között a hajnali órákban síntörés történt, itt még továbbra is dolgoznak. Addig a vonatok csak egy vágányon közlekedhetnek. A debreceni, a záhonyi, a vásárosnaményi térségben is késések vannak.
Az InterCity pótjegyek árát nem fizeti vissza a vasúttársaság. A szóvivő azt mondja: 15 perces késésnél visszajár a pótdíj, de ilyen helyzetekben, amikor az időjárás szól közbe, nem tehetnek mást. A MÁV üzletszabályzata vis maiorként kezeli az ilyen helyzeteket. Ilyenkor elnézést kérnek, tájékoztatnak, de nem fizetik vissza a pótjegyet – közölte a szóvivő.
A lakossági gázfogyasztást nem korlátozzák
Bár a napi fogyasztás immár vészesen közelít a kapacitás felső határához, a kormány továbbra sem tervezi korlátozások életbe léptetését: ehelyett több erőművel megállapodtak abban, hogy az állami stratégiai kőolajtartalékból vehetnek áron alul olajat. Ezzel további napi 6-9 millió köbméter gáz szabadul fel más fogyasztók irányába – jelentette be Kóka János.
Alternatív megoldásként így a gazdasági tárca tárgyalt három jelentős felhasználónak minősülő olyan erőművel, amelyek technológiája lehetővé teszi, hogy gáz helyett olajat használjanak.
A Budapesti, a Csepeli és a Dunamenti Erőmű is vállalta, hogy szükség esetén kérésre olajra állítja át gépei egy részét vagy egészét. Ez a megoldás – emelte ki Kóka János – jelentősebb gázmennyiséget szabadít fel más fogyasztók irányába, mint a korlátozás első lépcsője: míg ez utóbbi napi kevesebb mint három, az erőművekkel született megállapodás 5-9 millió köbméter gázt biztosít.
(radio.hu, index.hu)
Zelenszkij mindenáron el akarja érni Ukrajna uniós tagságát
