Feljelentés-kiegészítést nyújtott be a mentőhelikoptereket üzemeltető BASE Kft. ellen az Országos Mentőszolgálat a Nemzeti Nyomozó Irodához, mert a cég nem kezdte meg a légi járművek dokumentációjának átadását. A Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) még hétfőn – amikor az OMSZ szerződést bontott a céggel – rendelt el nyomozást az Országos Mentőszolgálat feljelentése miatt, mivel a BASE Kft. nem adta át a mentőhelikoptereket.
Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója ma közölte: azért fordultak a rendőrséghez, mert a cég eddig nem adta át a használatában lévő légi járműveket, és november óta még a gépek dokumentációját sem mutatta be. Közölte továbbá, hogy a franciaországi nagyjavításon lévő két helikopter esetében meghatározhatatlan forrásból származó, nem gyári és nem is odaillő alkatrészeket is találtak.
Takács Zoltán a céggel való szerződébontás egyik indokaként egy adójogi vitát említett. 2004 május elsejétől a mentési tevékenységet végző járművek üzemanyaga után az üzemeltető cég visszaigényelhette a jövedéki adót. A mentőszolgálat felé azonban a teljes összeget számlázták tovább, megkeresésükre pedig azt közölte a kft., hogy nem hajlandók erről a kérdésről egyeztetni, mert szerintük ez rendjén van így – jelentette ki Takács. Arra az újságírói kérdésre, hogy kifizetik-e a BASE Kft. – saját állítása szerint – több tízmillió forintnyi számláit, Takács azt válaszolta: az OMSZ-nél nincs a cégnek befogadott és ki nem fizetett számlája. Valóban van néhány millió forintnyi vitatott tétel, amelyet az OMSZ nem fogadott el, és vissza is küldte a számlákat, mert szerintük nem áll mögöttük valós teljesítés.
A szerdai kormányszóvivői tájékoztatón elhangzott: Kóka János közlekedési miniszter is vizsgálatot rendelt el a mentőhelikopterek ügyében. Batiz András kormányszóvivő úgy fogalmazott: szeretnék kideríteni, ki a felelős azért, hogy jogszerűtlenül ukrán eredetű alkatrészeket szereltek be az egyik helikopterbe, amivel több tízmillió forintos anyagi kárt okoztak. Hozzátette: kiderült, hogy a 2003-ban, hajtóműhiba miatt, Szegeden lezuhant MI-2-es helikopterből a hajtómű fődarabját átszerelték egy másik gépbe, amelyik két évvel később, Pécsett szintén lezuhant.
Batiz András kijelentése szerint a szakemberek úgy vélik, szükség lenne egy független szakértői vizsgálatra az ügyben, de ezt eddig a helikoptereket működtető cég elutasította – tette hozzá.
Rácz Jenő egészségügyi miniszter elmondta: január végéig beszereznek egy új mentőhelikoptert, a franciaországi nagyjavításon átesett két gép pedig heteken belül újra üzembe áll. További négy új helikopter beszerzésére január végéig kiírják a pályázatot – tette hozzá.
Közben az NNI munkatársai lepecsételték a mentőhelikoptereket.
(Magyar Rádió, InfoRádió)

Baloldali mandátumtrükkök és túlélési harc: Dobrev, Magyar és a Momentum játszmái