Műszaki meghibásodás miatt január elsején tizenegy ZIU-9 és hat IK 280 típusú trolibuszt, míg január 2-án kilenc ZIU-9 és három IK 280 típusú járművet kellett ideiglenesen leállítani. A BKV tájékoztatása szerint az átlag 26 éves buszok „nyirkos, csapadékos időben hajlamosabbak a műszaki meghibásodásra”.
A hibára egy tavaly beszerelt, a szivárgó áramot jelző műszer hívja fel a járművezető figyelmét. A műszer jelzése nem jelent rázásveszélyt – hangsúlyozza a BKV szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye, hozzátéve: a helyszínre érkező műszaki szakember helyszíni méréssel is ellenőrzi az állapotot. Az elmúlt napokban volt olyan eset, hogy a szakember a műszeres vizsgálat eredményeként továbbengedte közlekedésre a járművet – áll a közleményében, melyben megjegyzik: a közlekedési társaság gondoskodott a kieső buszok pótlásáról, bár – mivel a legtöbb ilyen eset a 74-es trolibusz vonalát érintette – valóban voltak olyan időszakok, amikor „a vonal közlekedésében akadályoztatás fordult elő.”
A BKV tájékoztatása szerint a ZIU-9 típusú trolibuszok fokozatos cseréje folyamatban van; döntés született tíz új alacsonypadlós trolibusz beszerzéséről, melyek a legrégibb járműveket váltják majd ki.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint felmerült a veszélye annak, hogy nyirkos időben az utasokat megrázzák a járművek. Szombaton például megrázott egy utast a 73-as vonalon egy nemrég felújított ZIU trolibusz – írják közleményükben, megjegyezve: a buszkivonások miatt a járatok lényegesen ritkábban közlekedtek a megszokottnál. – A január 2-i forgalomban is hasonló a helyzet, az utasokat páros lábbal ugratják le az óráról órára egyre több zárlatos, rázásveszélyes troliról – fogalmaz az egyesület közleményében.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a ZIU buszokon csupán esztétikai felújításokat végeztek, darabonként mintegy 2 millió forintért. – A BKV cselekedeteiért a városvezetés is felelős. Az Országgyűlés döntése nyomán a BKV „ölébe hullott„ plusz 20 milliárd forint megfelelő hátteret kell biztosítson ahhoz, hogy még idén lehívják az új, korszerű trolibuszokra rendelkezésre álló teljes, 29 darabos opciót, és 2006-ban kivonják forgalomból az összes ZIU-t. Ha a járművek üzembiztonsága az újak megérkezéséig sem biztosítható, akkor (...) a hiányzó trolikat ideiglenesen buszokkal kell pótolni, hisz az életvédelem az első, és a szolgáltatás színvonala sem rontható. A karbantartási színvonal azonnali javítása mellett pedig meg kell tenni az első lépéseket a csuklós Ikarusok lecserélésének megkezdése érdekében is – írják.
Orbán Viktor: Miért lenne más választási eredmény 2026-ban, mint 2022-ben volt? – Pikk Bayerrel és Ambrózyval
