Trolizni csak napos időben

Közel harminc ZIU-9 és IK 280 típusú trolibuszt kellett leállítani két nap alatt a nyirkos időben bekövetkezett műszaki meghibásodás miatt. A 26 éves járművek közül a legósdibb tíz busz cseréjéről született döntés, ám egy közlekedési egyesület szerint minden ZIU-t ki kellene vonni idén a forgalomból, mert e járműveken esős időben felmerül az áramütés veszélye.

Ádám Kata
2006. 01. 02. 17:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Műszaki meghibásodás miatt január elsején tizenegy ZIU-9 és hat IK 280 típusú trolibuszt, míg január 2-án kilenc ZIU-9 és három IK 280 típusú járművet kellett ideiglenesen leállítani. A BKV tájékoztatása szerint az átlag 26 éves buszok „nyirkos, csapadékos időben hajlamosabbak a műszaki meghibásodásra”.

A hibára egy tavaly beszerelt, a szivárgó áramot jelző műszer hívja fel a járművezető figyelmét. A műszer jelzése nem jelent rázásveszélyt – hangsúlyozza a BKV szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye, hozzátéve: a helyszínre érkező műszaki szakember helyszíni méréssel is ellenőrzi az állapotot. Az elmúlt napokban volt olyan eset, hogy a szakember a műszeres vizsgálat eredményeként továbbengedte közlekedésre a járművet – áll a közleményében, melyben megjegyzik: a közlekedési társaság gondoskodott a kieső buszok pótlásáról, bár – mivel a legtöbb ilyen eset a 74-es trolibusz vonalát érintette – valóban voltak olyan időszakok, amikor „a vonal közlekedésében akadályoztatás fordult elő.”

A BKV tájékoztatása szerint a ZIU-9 típusú trolibuszok fokozatos cseréje folyamatban van; döntés született tíz új alacsonypadlós trolibusz beszerzéséről, melyek a legrégibb járműveket váltják majd ki.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint felmerült a veszélye annak, hogy nyirkos időben az utasokat megrázzák a járművek. Szombaton például megrázott egy utast a 73-as vonalon egy nemrég felújított ZIU trolibusz – írják közleményükben, megjegyezve: a buszkivonások miatt a járatok lényegesen ritkábban közlekedtek a megszokottnál. – A január 2-i forgalomban is hasonló a helyzet, az utasokat páros lábbal ugratják le az óráról órára egyre több zárlatos, rázásveszélyes troliról – fogalmaz az egyesület közleményében.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a ZIU buszokon csupán esztétikai felújításokat végeztek, darabonként mintegy 2 millió forintért. – A BKV cselekedeteiért a városvezetés is felelős. Az Országgyűlés döntése nyomán a BKV „ölébe hullott„ plusz 20 milliárd forint megfelelő hátteret kell biztosítson ahhoz, hogy még idén lehívják az új, korszerű trolibuszokra rendelkezésre álló teljes, 29 darabos opciót, és 2006-ban kivonják forgalomból az összes ZIU-t. Ha a járművek üzembiztonsága az újak megérkezéséig sem biztosítható, akkor (...) a hiányzó trolikat ideiglenesen buszokkal kell pótolni, hisz az életvédelem az első, és a szolgáltatás színvonala sem rontható. A karbantartási színvonal azonnali javítása mellett pedig meg kell tenni az első lépéseket a csuklós Ikarusok lecserélésének megkezdése érdekében is – írják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.