GVH: 10 milliós bírság a Poligrupo Rt.-nek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a 2006. március 23-án megtartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Poligrupo Hungária Fogyasztói Csoport Szervező Rt. a 2002-2005. években fogyasztói csoportokat szervező, működtető tevékenységét a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartással népszerűsítette a nyomtatott sajtóban és az Interneten, és ezért a vállalkozást 10 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.

MNO
2006. 03. 27. 8:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GVH által lefolytatott versenyfelügyeleti eljárás tárgyát a Poligrupo Hungária Fogyasztói Csoport Szervező Rt. (a továbbiakban: Poligrupo) általi, a fogyasztói csoportok szervezésével kapcsolatban a fogyasztók felé – reklámok által és az Interneten – megvalósított tájékoztatási gyakorlatának értékelése képezte – közölte a GVH.
A GVH Versenytanácsa megállapította, a Poligrupo reklámjainak összhatása alapján a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy az eljárás alá vont pénzügyi szolgáltatást kínál, s szolgáltatásának igénybevétele esetén (a reklámok jelentős része szerint kezes és jövedelemigazolás nélkül, illetve ingatlanfedezetre) a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez. Mindezt megerősítette a felvehető összeg és az ezután havonta fizetendő összeg szerepeltetése a reklámokban, a részletvásárlásra utalás, a fogyasztók által a hitelezés köréből ismert fogalmak alkalmazása. A Poligrupo által az Interneten közzétett tájékoztatásokban ugyan szerepeltek a „fogyasztói csoport”, „vásárlói csoport”, „csoportos vásárlás” kifejezések, azonban önmagában ez a tájékoztatásban nem hangsúlyosan megjelenő, tartalmát illetően meg nem magyarázott közlés alkalmatlan volt arra, hogy a fogyasztókat megfelelően tájékoztatássa a szolgáltatás valódi tartalmáról.

A Poligrupo egyes nyomtatott sajtóban közzétett reklámjaiban és az internetes tájékoztatásban megjelent az általa kínált szolgáltatásnak a kereskedelmi bankok által hagyományosan nyújtott hitelekkel történő összevetése, hangsúlyozva saját szolgáltatásának előnyös voltát. A fogyasztók tisztességtelen befolyásolásának elkerülése érdekében az ilyen jellegű összevetéseknél is követelményként fogalmazódik meg a tárgyilagos, pontos tájékoztatás. Ez azért nem valósult meg, mivel a Poligrupo nem adott tájékoztatást a szolgáltatások közötti lényeges, a fogyasztó által vállalt kockázat szempontjából alapvető különbségekről, így különösen arról, hogy míg a kereskedelmi bankok esetén a hitelezett összeg felvétele után kell a hitel törlesztését megkezdeni, addig a reklámokban feltüntetett összegekkel ténylegesen nem rendelkező Poligrupo által szervezett fogyasztói csoportok esetén lehetséges, hogy a fogyasztó csak az általa teljesített havi befizetések megkezdése (és az egyéb költségek vállalása) után akár 150 hónappal később jut az ígért összeghez, s a konkrét időpontot illetően a sorsolás, valamint a többi csoporttag előtörlesztés vállalási készsége és képessége kapcsán megmutatkozó szerencsének nagy szerepe van.
A fentiek alapján a vállalkozást – jogsértő magatartásáért – 10 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte a GVH.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.