Kemény ÁSZ-kritika a területfejlesztési fejezetnek

Kemény kritikával illette a területfejlesztési fejezetet az ÁSZ. A számvevőszék vizsgálata megállapítja: célszerűtlen a pályázati rendszer, a felügyeleti jogkörök nem határolhatók el egyértelműen, a források szűkültek, a leghátrányosabb helyzetű kistérségek preferálása nem érvényesült. A Fidesz kormányra kerülése esetén átlátható és az uniós gyakorlatnak megfelelő pályázati rendszert ígér.

MNO
2006. 03. 22. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnap teszi közzé honlapján az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a területfejlesztéssel kapcsolatos ellenőrzés megállapításait. Az ellenőrzés során azt vizsgálták, hogy a 2005-ben létrehozott fejezet szervezeti kialakítása megfelelő keretet biztosított-e a területfejlesztési feladatok hatékony és eredményes ellátásához, illetve értékelték a területfejlesztési célú források hasznosulását.

A vizsgálat szerint korlátozza a területfejlesztési feladatok és támogatások összehangolt irányítását, hogy a 7 statisztikai régióval szemben 9 turisztikai régiót alakítottak ki, mivel ezek illetékességi területe és határa nem egyezik meg – írja a távirati iroda. Megállapították továbbá, hogy nem építették ki a döntéshozatali mechanizmust segítő monitoringot, az elemző mélységű beszámolási rendszert, és nem helyeztek hangsúlyt a források hasznosulásának eredményességi értékelésére. Mivel célszerűtlen a pályázati rendszer, illetve elemeinek kialakítása, az ÁSZ a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszternek a teljes körű monitoring, valamint az információs rendszer kialakítását és a pályázati rendszer EU-pályáztatás gyakorlatának megfelelő átalakítását javasolja. A számvevőszék megállapította továbbá azt is, hogy a hogy a területfejlesztés fejezet szervezeti kialakítása, irányítása, felügyelete a hazai államigazgatási gyakorlatban több okból is példa nélküli: a fejezet vezetője más szervezetbe, a MeH-be illesztve irányít, a felügyeleti jogkörök nem határolhatók el egyértelműen, magas a vezetési szintek, a vezetők száma. Az ÁSZ javasolja a kormánynak a kétévenkénti beszámolási rendet, az irányítási, felügyeleti jogkörök és a szervezeti keretek felülvizsgálatát, valamint a Nemzeti lakásprogram elkészítését is.

A vizsgálat szerint a leghátrányosabb helyzetű kistérségek preferálása nem érvényesült, a decentralizált támogatások a felzárkóztatási célok teljesítését nem tudták érdemben befolyásolni, emellett az egyes régiókra jutott összeg alacsony volt és a források elaprózódtak. A Turisztikai Célelőirányzat pályázati úton történő felhasználását a területfejlesztés céljaitól függetlenül végezték, így a kistérségekbe jutó turisztikai célú támogatás és a területfejlesztési célok között csak közvetett összefüggés volt. A lakás célú előirányzatok tették ki a fejezet kiadási előirányzatainak legnagyobb részét; a programok sikeresek voltak, de 2004-től az állami források szűkülése miatt egyes programok megszűntek, továbbá csökkent az igénybevevők száma – állapította meg az ÁSZ. A Lakóépületek energiamegtakarítási program a pályázatok száma alapján sikeres volt, de a tényleges hasznosulásra, az energia megtakarításra adat nem állt rendelkezésre. A szociálisan rászorult családok lakbértámogatására a Belügyminisztérium 2004-ben nem írt ki pályázatot, a 800 millió forint keretet csoportosították át. Az Állami támogatású bérlakás programnál a pályázatonkénti támogatás mértéke 2003-tól mintegy 30 százalékkal csökkent, a program 2004-től forráshiány miatt szünetel. A 2005. február 1-jétől indult Fészekrakó program esetében nem mutatható ki, hogy a program valójában hány embert, vagy családot érint – hangsúlyozta a számvevőszék.

Miközben a luxuskormány folyamatosan a kisebb államról és az államigazgatás költségeinek lefaragásáról beszél, a bürokrácia soha nem látott mértékben növekedett az elmúlt években – reagált az ÁSZ megállapításaira Mikes Éva, a Fidesz területfejlesztési programszóvivője. Hangsúlyozta: a kormány amellett, hogy az államtitkárok számát hetven fővel növelte, újabb és újabb, az adóforintok millióit felemésztő intézmények sorát hozta létre. A területfejlesztési fejezet létrehozásáról lefolytatott számvevőszéki vizsgálat is ezt támasztja alá: a kormány célszerűtlenül és rendezetlenül alakította ki a fejezet szervezeti kereteit, túl sok a vezető – utalt vissza az ÁSZ megállapítására a politikus, hozzátéve: a jelentés nyilvánvalóvá teszi azt is, hogy a kormány képtelen volt kezelni a leghátrányosabb helyzetű kistérségek problémáit. A lakáscélú források kormányzati szűkítése miatt az állami támogatású lakásprogramokat egyre kevesebben tudták igénybe venni, a szociálisan rászoruló családokat pedig nagyon nehéz helyzetbe hozták azzal, hogy átcsoportosították a lakbértámogatás forrásait – húzta alá Mikes Éva.

A leendő polgári kormány átlátható és az uniós gyakorlatnak megfelelő pályázati rendszert fog kialakítani annak érdekében, hogy hatékony szervezeti körülmények között, jóval könnyebben lehessen lefolytatni a területfejlesztési pályázati eljárásokat – fűzte még hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.