Májustól jön a tachométer

Az EU-ban májustól az új járművekben kötelező lesz a digitális tachográf, így szakértők szerint jelentősen átalakulhat a fuvarozók, illetve a busztársaságok élete. Magyarországon nem biztos, hogy határidőre meglesznek a szükséges kártyák.

MNO
2006. 03. 08. 7:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió tagállamaiban forgalomba kerülő új autóbuszokban és teherautókban – 3,5 tonnánál nehezebb, illetve a vezetővel együtt 9-nél több személyt szállító gépjárművek esetében – májustól kötelező a digitális tachométer. A kormányoknak március 1-jéig kellett írásban beszámolniuk Brüsszelnek arról, hogy hol tartanak a felkészülésben. Az Európai Bizottság szerint a digitális tachométer a megengedett maximális vezetési idő és az előírt pihenés ellenőrzésének legjobb eszköze, s roppantul megnehezíti majd a ma még gyakori visszaéléseket. A készülék egyúttal alkalmas arra is, hogy megakadályozza a tisztességtelen versenyt az EU-ban, hiszen a fuvarozók munkaidejét ma már egységes előírások szabályozzák (ezek összességükben várhatóan 2007-ben lépnek életbe).

A májusi határidő után bejegyzett új teherautókat és buszokat már kötelező lesz ellátni digitális tachométerrel: ha közúti ellenőrzés során kiderül, hogy nincs ilyen a járműben, akkor az nem folytathatja útját, és eljárást indítanak a sofőr ellen, ha nem rendelkezik az adatokat rögzítő chipkártyával. Az ellenőrzések gyakoriságáról is elfogadtak egy uniós szintű rendelkezést. A cél az, hogy 2008-ban a munkanapok számának legalább két százalékában legyen ellenőrzés, 2010-től ez fölmenne három százalékra.

A Közlekedési Főfelügyelet illetékesei szerint nem valószínű, hogy a magyar cégek működésében, szállítási kötelezettségeik teljesítésében gondot okoz majd a digitális tachográf kötelezővé tétele, még akkor sem, ha az azok működtetéséhez szükséges kártyák mégsem állnak rendelkezésre az induláskor – bár a felügyelet ígéri, hogy határidőre elkészül. A főfelügyelet szakemberei szerint májusban, júniusban nem áll szolgálatba annyi új busz és tehergépkocsi, amennyihez hirtelen nagy mennyiségű kártyát igényelnének, már csak azért sem, mert a cégek az első időszakban még bizalmatlanok lesznek a digitális rendszerrel szemben, így egy-két hónappal eltolhatják azok beszerzését.

A digitális tachográfhoz összesen négy kártya csatlakoztatható. Így külön lapocskákkal rendelkeznek majd az ellenőrök, a tulajdonosok, a gépjárművezetők és a műhelyek, szervizek is. A Közlekedési Főfelügyelet összesen 51 ezer kártyát oszt majd ki a magyar igénylők között, amelyből a legnagyobb keretet, mintegy 37 ezret a sofőröknek tartják fenn, míg az ellenőrök és szervizek alig ezret-ezret visznek el. Az új rendszernek köszönhetően az ellenőrök akár percek alatt megvizsgálhatják – egy évre visszamenően – a jármű mozgását és a szállítás feltételeit, paramétereit. A fuvarozó cégeknek csak az üzemben tartó kártyáját kell megszerezniük – hangsúlyozták a szervezetnél –, a további plasztikokat az érdekelteknek kell igényelni.

A március 1-jei visszajelzésnek nem minden tagállam tett eleget, de az Európai Bizottság közlekedésért felelős tagja, Jacques Barrot szóvivője a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy a tagországok mintegy négyötödénél rendben zajlik a felkészülés. Mint Stefaan de Rynck aláhúzta, a fontos az, hogy ezek között vannak az úgynevezett tranzitországok, aminek prioritása is volt. Más bizottsági forrásból úgy értesült a lap, hogy Magyarország felkészülését is elegendőnek ítélik ahhoz, hogy május 1-jén zökkenőmentesen térjen át az új rendszerre, beleértve a rendőrség technikai felszereltségét is. Az Európai Parlament és a tagállamok által tavaly decemberben hosszú huzavona után létrehozott megegyezés értelmében a sofőrök naponta maximum kilenc órát tölthetnek majd egyhuzamban a volán mögött, a pihenési idő pedig legalább 11 óra. A heti munkaidő nem haladhatja meg az 56 órát és a sofőrnek kéthetente kötelezően 45 órát kell megszakítás nélkül pihennie. A nemzetközi buszsofőrök esetében megszűnik az a lehetőség, hogy akár 12 napot is vezessenek szünnap nélkül. A sofőrök és a cégek kordában tartását szolgálja az a rendelkezés is, hogy az EU-n belüli feketelistára kerülnek fel azok a sofőrök, akik a megengedett óránkénti sebességet több mint 20 kilométerrel túllépik. A tagállamok azt megakadályozták, hogy a szabálysértőkre egységes büntetést szabjanak ki – olvasható a Napi Gazdaságban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.