Az Európai Unió tagállamaiban forgalomba kerülő új autóbuszokban és teherautókban – 3,5 tonnánál nehezebb, illetve a vezetővel együtt 9-nél több személyt szállító gépjárművek esetében – májustól kötelező a digitális tachométer. A kormányoknak március 1-jéig kellett írásban beszámolniuk Brüsszelnek arról, hogy hol tartanak a felkészülésben. Az Európai Bizottság szerint a digitális tachométer a megengedett maximális vezetési idő és az előírt pihenés ellenőrzésének legjobb eszköze, s roppantul megnehezíti majd a ma még gyakori visszaéléseket. A készülék egyúttal alkalmas arra is, hogy megakadályozza a tisztességtelen versenyt az EU-ban, hiszen a fuvarozók munkaidejét ma már egységes előírások szabályozzák (ezek összességükben várhatóan 2007-ben lépnek életbe).
A májusi határidő után bejegyzett új teherautókat és buszokat már kötelező lesz ellátni digitális tachométerrel: ha közúti ellenőrzés során kiderül, hogy nincs ilyen a járműben, akkor az nem folytathatja útját, és eljárást indítanak a sofőr ellen, ha nem rendelkezik az adatokat rögzítő chipkártyával. Az ellenőrzések gyakoriságáról is elfogadtak egy uniós szintű rendelkezést. A cél az, hogy 2008-ban a munkanapok számának legalább két százalékában legyen ellenőrzés, 2010-től ez fölmenne három százalékra.
A Közlekedési Főfelügyelet illetékesei szerint nem valószínű, hogy a magyar cégek működésében, szállítási kötelezettségeik teljesítésében gondot okoz majd a digitális tachográf kötelezővé tétele, még akkor sem, ha az azok működtetéséhez szükséges kártyák mégsem állnak rendelkezésre az induláskor – bár a felügyelet ígéri, hogy határidőre elkészül. A főfelügyelet szakemberei szerint májusban, júniusban nem áll szolgálatba annyi új busz és tehergépkocsi, amennyihez hirtelen nagy mennyiségű kártyát igényelnének, már csak azért sem, mert a cégek az első időszakban még bizalmatlanok lesznek a digitális rendszerrel szemben, így egy-két hónappal eltolhatják azok beszerzését.
A digitális tachográfhoz összesen négy kártya csatlakoztatható. Így külön lapocskákkal rendelkeznek majd az ellenőrök, a tulajdonosok, a gépjárművezetők és a műhelyek, szervizek is. A Közlekedési Főfelügyelet összesen 51 ezer kártyát oszt majd ki a magyar igénylők között, amelyből a legnagyobb keretet, mintegy 37 ezret a sofőröknek tartják fenn, míg az ellenőrök és szervizek alig ezret-ezret visznek el. Az új rendszernek köszönhetően az ellenőrök akár percek alatt megvizsgálhatják – egy évre visszamenően – a jármű mozgását és a szállítás feltételeit, paramétereit. A fuvarozó cégeknek csak az üzemben tartó kártyáját kell megszerezniük – hangsúlyozták a szervezetnél –, a további plasztikokat az érdekelteknek kell igényelni.
A március 1-jei visszajelzésnek nem minden tagállam tett eleget, de az Európai Bizottság közlekedésért felelős tagja, Jacques Barrot szóvivője a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy a tagországok mintegy négyötödénél rendben zajlik a felkészülés. Mint Stefaan de Rynck aláhúzta, a fontos az, hogy ezek között vannak az úgynevezett tranzitországok, aminek prioritása is volt. Más bizottsági forrásból úgy értesült a lap, hogy Magyarország felkészülését is elegendőnek ítélik ahhoz, hogy május 1-jén zökkenőmentesen térjen át az új rendszerre, beleértve a rendőrség technikai felszereltségét is. Az Európai Parlament és a tagállamok által tavaly decemberben hosszú huzavona után létrehozott megegyezés értelmében a sofőrök naponta maximum kilenc órát tölthetnek majd egyhuzamban a volán mögött, a pihenési idő pedig legalább 11 óra. A heti munkaidő nem haladhatja meg az 56 órát és a sofőrnek kéthetente kötelezően 45 órát kell megszakítás nélkül pihennie. A nemzetközi buszsofőrök esetében megszűnik az a lehetőség, hogy akár 12 napot is vezessenek szünnap nélkül. A sofőrök és a cégek kordában tartását szolgálja az a rendelkezés is, hogy az EU-n belüli feketelistára kerülnek fel azok a sofőrök, akik a megengedett óránkénti sebességet több mint 20 kilométerrel túllépik. A tagállamok azt megakadályozták, hogy a szabálysértőkre egységes büntetést szabjanak ki – olvasható a Napi Gazdaságban.

Péntek 13 kvíz - Igazi horror ezt hibátlanul megcsinálni!