Szigorítja az EU a hulladékszállítást

A jövőben kísérőokmány nélkül nem indulhat útnak külföldre egyetlen kilogramm hulladék sem, ugyanis szigorítják a hulladékok határokon át történő szállítását. Az ellenőrzésektől, az új adminisztrációs előírásoktól azt várják, hogy csökken a hasznosítás címén exportált, majd feldolgozás nélkül lerakott hulladék mennyisége.

MNO
2006. 03. 07. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kísérőokmány nélkül a jövőben nem indulhat útnak külföldre egyetlen kilogramm hulladék sem. Az uniós tagállamok hatóságainak rendszeresen ellenőrizniük kell még a veszélyes összetevőket nem tartalmazó – úgynevezett zöldlistás – szállítmányokat is.
– Ez a két előírás a jövőre életbelépő uniós, tehát ránk nézve is kötelező érvényű hulladékszállítási rendelet legfontosabb újdonsága – mondta Kelemen József, a környezetvédelmi tárca szakértője.

A szigorítást az export-import hulladék nagymértékű bővülése indokolta. A nálunk szelektíven gyűjtött petpalackok, autókarosszériák egy részét például Kínába viszik, ahol pulóvert készítenek belőlük, illetve az ottani olvasztók dolgozzák fel. De a hazai papírgyárak, fémöntödék is fogadnak külföldi, elsősorban uniós országokból származó hulladékot. A jelenleg érvényben lévő előírások szerint hasznosításra korlátlan mennyiségben és gyakorlatilag minden ellenőrzés nélkül lehet a határokon át szállítani zöldlistás hulladékot.

Ellenőrzés hiányában azonban előfordul, hogy nem a feldolgozóüzemben, hanem egy lerakóban végzi a szállítmány. Különösen nagy a kockázat az egyre nagyobb mennyiségben képződő elektronikai hulladékok esetében. Nyugat-Európából újabban vagonszám érkeznek hozzánk nehezen szétbontható, sokféle anyagot tartalmazó, ezért nehezen feldolgozható, elhasználódott monitorok és egyéb berendezések. Kelemen József szerint éppen a visszaélésekre alkalmat adó laza szabályozáson kíván változtatni az Európai Unió.

A legfontosabb változások közé tartozik, hogy 2007-től csak a küldő ország hatóságai által hitelesített hulladékszállítmány indítható útnak. A fuvarozócégnek pénzügyi biztosítékkal kell rendelkeznie arra az esetre, ha baleset érné a szállítmányt. Szintén a szállítócég kötelessége visszavinni a hulladékot a feladóhoz, ha meghiúsul a hasznosítás. A szigorúbb előírások az unión kívülre szállított hulladékokra is vonatkoznak. Újdonság az is, hogy a segélyszervezeteknek és a nemzetközi fegyveres erőknek is el kell számolniuk azokkal a hulladékokkal, amelyeket az uniós tagországokon keresztül szállítani akarnak – olvasható a Magyar Hírlapban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.