Kísérőokmány nélkül a jövőben nem indulhat útnak külföldre egyetlen kilogramm hulladék sem. Az uniós tagállamok hatóságainak rendszeresen ellenőrizniük kell még a veszélyes összetevőket nem tartalmazó – úgynevezett zöldlistás – szállítmányokat is.
– Ez a két előírás a jövőre életbelépő uniós, tehát ránk nézve is kötelező érvényű hulladékszállítási rendelet legfontosabb újdonsága – mondta Kelemen József, a környezetvédelmi tárca szakértője.
A szigorítást az export-import hulladék nagymértékű bővülése indokolta. A nálunk szelektíven gyűjtött petpalackok, autókarosszériák egy részét például Kínába viszik, ahol pulóvert készítenek belőlük, illetve az ottani olvasztók dolgozzák fel. De a hazai papírgyárak, fémöntödék is fogadnak külföldi, elsősorban uniós országokból származó hulladékot. A jelenleg érvényben lévő előírások szerint hasznosításra korlátlan mennyiségben és gyakorlatilag minden ellenőrzés nélkül lehet a határokon át szállítani zöldlistás hulladékot.
Ellenőrzés hiányában azonban előfordul, hogy nem a feldolgozóüzemben, hanem egy lerakóban végzi a szállítmány. Különösen nagy a kockázat az egyre nagyobb mennyiségben képződő elektronikai hulladékok esetében. Nyugat-Európából újabban vagonszám érkeznek hozzánk nehezen szétbontható, sokféle anyagot tartalmazó, ezért nehezen feldolgozható, elhasználódott monitorok és egyéb berendezések. Kelemen József szerint éppen a visszaélésekre alkalmat adó laza szabályozáson kíván változtatni az Európai Unió.
A legfontosabb változások közé tartozik, hogy 2007-től csak a küldő ország hatóságai által hitelesített hulladékszállítmány indítható útnak. A fuvarozócégnek pénzügyi biztosítékkal kell rendelkeznie arra az esetre, ha baleset érné a szállítmányt. Szintén a szállítócég kötelessége visszavinni a hulladékot a feladóhoz, ha meghiúsul a hasznosítás. A szigorúbb előírások az unión kívülre szállított hulladékokra is vonatkoznak. Újdonság az is, hogy a segélyszervezeteknek és a nemzetközi fegyveres erőknek is el kell számolniuk azokkal a hulladékokkal, amelyeket az uniós tagországokon keresztül szállítani akarnak – olvasható a Magyar Hírlapban.

Tényleg 50 fokos hőségre számíthatunk? – a szakértő válaszolt