Húsvét előtti sonkaláz

Az előző évek hullámzása után ismét nőtt tavaly a sonkafogyasztás, a húsvéti csokifigurák piaca – és ára – viszont csökkent. Mindkét húsvéti termék mennyiségi értékesítésében fokozatosan növekszik a hipermarketek szerepe, és sonkák piacán jelentős tényezővé váltak a kereskedelmi márkás termékek – állapítja meg a GfK Hungária.

MNO
2006. 04. 12. 5:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előző évek hullámzása után tavaly ismét nőtt a magyarországi sonkafogyasztás. A füstölt és füstölt-főtt sonkafélék mintegy felét Húsvét előtt értékesítik; igencsak jól jön ez a „sonka-boom„ az egyébként számos problémával küzdő magyar húsiparnak – állapítja meg a GfK Hungária felmérése. Ha a húsvét súlyát a teljes éves értékesítésen belül vizsgáljuk, egyértelműen megállapítható, hogy míg a gépsonkáknál enyhén nőtt az ünnepi időszak fontossága (2004-ben az értékesített mennyiség ötöde ekkor fogyott el), addig a füstölt, illetve füstölt-főtt sonkáknál a már fent említett hullámzás következtében a 2001-es 58 százalékról 2004 húsvétjára 47 százalékra csökkent az ünnep szerepe a teljes éves értékesítéshez viszonyítva. 2005-ben ismét növekedés volt tapasztalható e téren.

A csokoládéfigurák forgalma két időszakban fut fel Magyarországon: télen a Mikulás, tavasszal pedig Húsvét előtt. Ellentétes tendenciájú évek után tavaly csökkent a húsvéti csokifigurák értékesítése. 2001-től 2003-ig a húsvéti figurák mennyiségi piaca zsugorodott, 2004-ben növekedett, majd 2005-ben ismét visszaesett. A kilogrammonkénti átlagárak 2001 és 2003 között ezzel ellentétesen erősen növekedtek, míg 2004-ben erőteljes csökkenésnek indultak, s egészen a 2002-es szintre estek vissza. Ez utóbbi körülménynek tulajdonítható a piac 2004-ben tapasztalható hirtelen mennyiségi növekedése. 2005-ben további enyhe csökkenést követően a kilogrammonkénti átlagárak 2100 forintnál állapodtak meg.

Mind a csokoládéfigurák, mind a húsvéti sonkák mennyiségi értékesítésében fokozatosan növekszik a hipermarketek szerepe. Emellett jelentősen megnőtt a diszkontokban eladott húsvéti figurák mennyisége. A sonkák piacán jelentős tényezővé váltak a kereskedelmi márkás termékek, 2004-re súlyuk elérte a húsvétkor értékesített teljes sonkamennyiség 7 százalékát – állapítja meg a GfK Hungária.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.