Kezdődik a pályaátalakítás az új villamosok miatt

Jövő héttől óriási torlódások várhatók a fővárosban a Nagykörúton és a budai körúton, mert megkezdődik a Siemens-Combino villamosok miatti pályaátalakítás. Az utasokat buszok szállítják majd a 4-es, 6-os vonalán, az autósok pedig csak egy sávon közlekedhetnek. A 3,4 milliárd forintos költségű felújítás a tervek szerint június 9-én, egy nappal a 2-es metró rekonstrukciós munkáinak kezdete előtt fejeződik be.

Szilágyi Kata
2006. 04. 13. 22:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április 18-án kezdődik a nagykörúti villamos vonalának átépítése, hogy szeptembertől üzembe állhassanak az új Siemens-Combino villamosok. Emiatt hatalmas torlódásokra kell számítani a Nagykörúton és a budai körúton. A felújítás alatt buszokkal szállítják majd az utasokat, több helyen megszüntetik a parkolási lehetőséget és buszsávot jelölnek ki a Nagykörúton, illetve kétszer egy sávon fognak közlekedni az autók ebben az időszakban.

A villamosok 36 milliárd forintos árán felül a fővárosi önkormányzatnak és a BKV Rt.-nek 3,4 milliárd forintot kell arra fordítania, hogy az új szerelvényekkel be lehessen állni a kocsiszínbe, áramot tudjanak felvenni és fel lehessen szállni rájuk. A BKV vezetősége korábban mindössze néhány száz millió forintos pluszköltségről beszélt, amit a villamosok fogadási feltételeinek megteremtése érdekében félre kell tenni.

Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester kérdésünkre elmondta, hogy a tender kiírását követően már tervezték a felújítási munkát. A Combino villamosok, amelyek gyorsabb utasszállítást tesznek lehetővé, akár már a jelenlegi feltételek mellett is közlekedhetnének, de érdemes és szükséges is korszerűsíteni az infrastruktúrát – vélekedett. Az alacsony padlóhoz hozzá kell igazítani az utas peront, és célszerű például visszatápláló rendszerű energiarendszert kialakítani – tette hozzá.

Szálka Miklós, a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke egyetért a villamosok cseréjével, de emlékeztetett arra, hogy a tenderen nem a legolcsóbb ajánlat (Bombardier) nyert. Ha nem jött volna a villamos, akkor is át kellett volna építeni a nagykörúti pályát – fogalmazott, hozzátéve, a 47-es, 49-es vonalán 40-50 éves villamosok járnak, előre kell tehát gondolkodni, a világon mindehol alacsony padlójú villamosokat helyeznek üzembe, mert ezzel gyorsabb az utascsere.

A Combino villamosok mindegyike 2,40 méter széles és 54 méter hosszú, s akár több mint 300 utas szállítására is képes.

A nagykörúti átépítési munkát két ütemben végzik. Május 19-ig a Moszkva tér és Blaha Lujza tér között újítják fel a felsővezetékeket, második ütemben pedig a Blaha és a dél-budai megállók közt korszerűsítik a pályát. A két főütem között, május 20-án és 21-én a nagykörúti teljes vonalszakaszon leáll a villamosközlekedés és villamospótló buszok szállítják az utasokat. A második ütem pünkösdi hétvégéjén és hétfőn, június 3-5-ig a nagykörúti villamosok rövidebb útvonalon, a Moszkva tér és az Oktogon között járnak.

A nyolc hétig tartó rekonstrukció részeként átépül a 4-es, 6-os villamos teljes áramellátási rendszere, a Margit hídi pesti és budai felhajtón panellcserét hajtanak végre és öt megállóhely párt kiszélesítenek. Valamennyi utasperon magasságát megemelik 12 centiméterrel, hogy az alacsony padlós villamos bejáratával egy szintbe kerüljenek, így a kerekesszékkel, babakocsival közlekedők is akadálymentesen be- és ki tudnak majd szállni a járműből. Emellett új váltókat építenek be és több helyen kicserélik a síneket.

A tervek szerint a felújítás június 9-én, egy nappal a 2-es metró rekonstrukciós munkáinak kezdete előtt ér véget (idén a Deák téri, a Moszkva téri és a Déli pályaudvari megállót építik át).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.