Visegrádnál nem tartanak újabb árhullámtól, és nincs komoly talajvíz sem. A fertőtlenítést viszont csak a víz visszavonulása után lehet elkezdeni. Hypót és klórmeszet az önkormányzatoknál kell igényelni. A Dunakanyarban már megkezdték a közutak fertőtlenítését és tisztítását. Az ÁNTSZ közleményben tájékoztatja a lakosságot.
A Visegrádról Dömösre vezető 11-es utat a magas vízállás miatt még nem nyitották meg a forgalom előtt. Dömösön, Pilismaróton és Dobogókőn még lajtoskocsi jár. „Az ivóvízellátást előreláthatólag egy hétig kell még biztosítani, a forgalom pedig holnap vagy holnap után meg tud indulni a 11-es úton Visegrád felé” – mondta el Sinka Iván, Dömös alpolgármestere.
A kormány tegnap visszavonta rendeletét a Duna felső szakaszán elrendelt árvízi veszélyhelyzetről. Budapesten már az árvíz utáni takarítást végzik, a rakpartokat várhatóan csütörtökön nyitják meg. A III.kerületi Római-parton megkezdték a fertőtlenítést.
Nehezíti az eső az árvízi védekezést
Már apad a Tisza Tokajnál, alatta árad a folyó, a Lónyai-főcsatorna torkolata és az országhatár között harmadfokú a készültség. A Duna, a Bodrog és a Kraszna vízszintje apad, a Körös Gyoma alatt, a Maros pedig teljes hazai szakaszán még árad.
A szakemberek szerint a következő időszakban elsősorban a Tiszára és mellékfolyóira kell árvízvédelmi szempontból figyelni, a Bodrognál kitelepítésekre is számítani kell. Este 8 órától újra lehet közlekedni az 55-ös főúton Baja és Pörböly között, így ismét használható a bajai Duna-híd is.
Eddig egymillió homokzsákot használtak fel a gátak magasításához a Közép-Tisza mentén. Az árvíz elleni védekezésre már 700 millió forintot fordítottak. A vízügyi szakemberek a terveknek megfelelően haladnak a felkészüléssel az árhullám fogadására.
Szerdáig mindenhol elérik a meghatározott kiépítési szintet, így a védekezésben résztvevő 3200-as létszámot is csökkenteni fogják. Sok helyen a töltéskorona és a kiépítési szint között várható a tetőzés értéke, így minden bizonnyal különösebb gond nélkül vonul le az idei árhullám. A mostani időjárás azonban megnehezíti a védekezést, hiszen az erős szél tönkreteheti a kiépített védműveket. A hullámverés ellen kővel megtöltött, nagyméretű zsákok kihelyezésével védekeznek.
Gondot jelent az érintett településeken, hogy a gátszakaszokhoz vezető utak általában nincsenek kikövezve, így esőben sártengerré változnak. A szolnoki helyi védelmi bizottság tegnapi ülésén arról is döntött, hogy fokozottabb rendőri ellenőrzést igényel az árvízi és vagyonvédelem.
5,6 milliárdba került eddig az ár- és belvízvédelem
Eddig összesen 5,6 milliárd forintba került az ár- és belvízvédelem – tájékoztatott a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára. Varga Miklós hozzátette: az árvízi védekezésre 3,6 milliárdot, míg a belvízire 2 milliárdot fordítottak.
Sorra szűnnek meg az árvíz miatti korlátozások
Már lehet közlekedni a budai alsó rakpart Margit híd és Lágymányosi híd közötti szakaszán, a pesti rakpartot ugyanakkor még nem adták át a forgalomnak. Jár már a HÉV és 2-es villamos is.
A Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. honlapján megjelenő információk szerint a Szentendrei HÉV keddtől újra a Batthyány térig viszi az utasokat, és a 2-es villamos is a teljes szakaszon jár keddtől.
A 26-os buszok már végigmennek a Margitszigeten, de a 106-osok továbbra is módosított útvonalon, a 34-esek pedig zömében a 42-esek útvonalán viszik az utasokat, de egy szakaszon már az eredeti útvonalon haladhatnak.
(Magyar Rádió, FigyelőNet, hirtv.hu, MTV Teletext)

Megtámadtak egy kisgyereket a játszótéren, „cigányzabot” nyomtak le a torkán