Kevesen kötnek biztosítást a vitorlásokra

Egyre többen vásárolnak saját hajót, ugyanakkor a vízi járművekre megkötött biztosítások száma nem emelkedik ezzel együtt. A piacra a szezonalitás jellemző, az egyes tulajdonosok csak a nyári időszakra vagy egy versenyre kötnek biztosítást. A cascón spórolni kívánó hajótulajdonosok nagy rizikót vállalnak, hiszen egy kisebb ütközés is tízmilliós kárt okozhat.

MNO
2006. 05. 13. 22:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon is a kedvelt sportágak közé tartozik a vitorlázás, így nem meglepő, hogy emelkedik azok száma, akik a hajóbérlés helyett inkább saját hajót vesznek. Öt-hatezerre tehető a piaci szereplők szerint a hajólevéllel rendelkező vitorlások száma, míg mintegy háromezerre a motoros hajóké. A hajók biztosítása egyelőre kevés biztosító palettáján szerepel, a területtel komolyabban foglalkozó piaci szereplők, az Allianz Hungária, a Generali-Providencia és az OTP Garancia egybehangzó tapasztalatai szerint csak a hajópark kis részét biztosították; jellemzően az új, nagyobb méretű és nagyobb értékű hajók tartoznak ebbe a körbe. A felelősségbiztosításnál 80, a casco esetében pedig 10-15 százalékos lefedettségről lehet beszélni a becslések szerint.

A hajóbiztosítások piacára a szezonalitás jellemző – hangsúlyozta Török Miklós, az Allianz Hungária Biztosító ügyvezető igazgatóhelyettese. Az egyes tulajdonosok csak a nyári időszakra vagy csak egy-egy versenyre kötnek biztosítást, sőt az is előfordul, hogy csak egy hajóút vagy a hajó szállításának idejére vásárolnak biztosítási fedezetet – szögezte le. Török Milkós szerint a biztosítások megkötésében az is szerepet játszhat, hogy egyre többen banki hitelből vásárolnak hajót, és hogy gyakran több tulajdonosa is van egy vízi járműnek. A versenyeken való indulásnak is feltétele a kötelező felelősségbiztosítás.

A hajóbiztosítási piacot ösztönözheti, hogy a kikötők közül többen is előírják a kötelező hajóbiztosítást, és a bérbeadóknak sem érdemes kockáztatniuk – vélekedett Csáki Gyula, a Generali-Providencia Zrt. tömegvagyon-biztosítási osztályának felelősségbiztosítási csoportvezetője.

A vízi közlekedés biztonságosabb a szárazföldinél, de a hajótulajdonosoknak azzal is kell számolniuk, hogy egyetlen rossz manőver tízmilliós károkat is okozhat. Évente tíz-tizenöt komolyabb, jelentős anyagi kárral járó baleset történik. A leggyakoribb káreseménynek a töréskár számít, amelyet egyuszadékfával való találkozás is előidézhet. Emellett vitorlás hajók esetében a megfeneklésből eredő, a hajótestet ért sérülések jellemzőek, míg motoros járművek esetében a meghajtást érintő sérülések a legelterjedtebbek. A felelősségi károk között a kikötői ütközések a leggyakoribbak.

A hajóbiztosítás kiterjed az elemi károkra, a töréskárokra, a lopásból, rablásból eredő károkra is. Kiegészítő konstrukciók kötésével a biztosítási védelmet ki lehet terjeszteni a vízből vagy a tárolási helyről való kiemelés pillanatától a vízre helyezés időpontjáig bekövetkező károkra, a versenyzés és az arra való felkészülés időtartamára, a bérbeadás tartamára. A hajótulajdonos kiegészítő biztosítást is köthet baleset-biztosítás címén.

A cascodíjtételek általában a hajó értékének 1,5-1,8 százalékára rúgnak, míg a motorcsónakok díjtétele már megközelíti a 3 százalékot. A díjak 19–99 ezer forint között mozognak járművenként attól függően, hogy hat hónapos vagy éves tartamot választanak az ügyfelek; az európai területi hatály pótdíja pedig 100 százalék. A felelősségbiztosítás díját szintén a hajó típusa, valamint a szállítható személyek száma és a választható kiterjesztések határozzák meg. A hazai biztosítók általában pár millió forintig vállalnak felelősséget, a Generalinál ez az összeg 10 millió forintig terjed.

(Forrás: Világgazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.