Magyarországon is a kedvelt sportágak közé tartozik a vitorlázás, így nem meglepő, hogy emelkedik azok száma, akik a hajóbérlés helyett inkább saját hajót vesznek. Öt-hatezerre tehető a piaci szereplők szerint a hajólevéllel rendelkező vitorlások száma, míg mintegy háromezerre a motoros hajóké. A hajók biztosítása egyelőre kevés biztosító palettáján szerepel, a területtel komolyabban foglalkozó piaci szereplők, az Allianz Hungária, a Generali-Providencia és az OTP Garancia egybehangzó tapasztalatai szerint csak a hajópark kis részét biztosították; jellemzően az új, nagyobb méretű és nagyobb értékű hajók tartoznak ebbe a körbe. A felelősségbiztosításnál 80, a casco esetében pedig 10-15 százalékos lefedettségről lehet beszélni a becslések szerint.
A hajóbiztosítások piacára a szezonalitás jellemző – hangsúlyozta Török Miklós, az Allianz Hungária Biztosító ügyvezető igazgatóhelyettese. Az egyes tulajdonosok csak a nyári időszakra vagy csak egy-egy versenyre kötnek biztosítást, sőt az is előfordul, hogy csak egy hajóút vagy a hajó szállításának idejére vásárolnak biztosítási fedezetet – szögezte le. Török Milkós szerint a biztosítások megkötésében az is szerepet játszhat, hogy egyre többen banki hitelből vásárolnak hajót, és hogy gyakran több tulajdonosa is van egy vízi járműnek. A versenyeken való indulásnak is feltétele a kötelező felelősségbiztosítás.
A hajóbiztosítási piacot ösztönözheti, hogy a kikötők közül többen is előírják a kötelező hajóbiztosítást, és a bérbeadóknak sem érdemes kockáztatniuk – vélekedett Csáki Gyula, a Generali-Providencia Zrt. tömegvagyon-biztosítási osztályának felelősségbiztosítási csoportvezetője.
A vízi közlekedés biztonságosabb a szárazföldinél, de a hajótulajdonosoknak azzal is kell számolniuk, hogy egyetlen rossz manőver tízmilliós károkat is okozhat. Évente tíz-tizenöt komolyabb, jelentős anyagi kárral járó baleset történik. A leggyakoribb káreseménynek a töréskár számít, amelyet egyuszadékfával való találkozás is előidézhet. Emellett vitorlás hajók esetében a megfeneklésből eredő, a hajótestet ért sérülések jellemzőek, míg motoros járművek esetében a meghajtást érintő sérülések a legelterjedtebbek. A felelősségi károk között a kikötői ütközések a leggyakoribbak.
A hajóbiztosítás kiterjed az elemi károkra, a töréskárokra, a lopásból, rablásból eredő károkra is. Kiegészítő konstrukciók kötésével a biztosítási védelmet ki lehet terjeszteni a vízből vagy a tárolási helyről való kiemelés pillanatától a vízre helyezés időpontjáig bekövetkező károkra, a versenyzés és az arra való felkészülés időtartamára, a bérbeadás tartamára. A hajótulajdonos kiegészítő biztosítást is köthet baleset-biztosítás címén.
A cascodíjtételek általában a hajó értékének 1,5-1,8 százalékára rúgnak, míg a motorcsónakok díjtétele már megközelíti a 3 százalékot. A díjak 19–99 ezer forint között mozognak járművenként attól függően, hogy hat hónapos vagy éves tartamot választanak az ügyfelek; az európai területi hatály pótdíja pedig 100 százalék. A felelősségbiztosítás díját szintén a hajó típusa, valamint a szállítható személyek száma és a választható kiterjesztések határozzák meg. A hazai biztosítók általában pár millió forintig vállalnak felelősséget, a Generalinál ez az összeg 10 millió forintig terjed.
(Forrás: Világgazdaság)

Hét meghökkentő törvény a világból – a legtöbben elbuknak ezen a kvízen