A Coface friss elemzése szerint a különféle gazdasági tevékenységeket tekintve világszerte kiemelkedően a gépjárműgyártás és -forgalmazás üzleti rizikója emelkedett az első negyedévben, míg a légiközlekedés és a számítógépgyártás biztonságosabbá vált.
Magyarországon ezen hatások nem, vagy csak késleltetve jelentkeznek: nálunk a gépgyártás, a textil- és az építőipar is rontott. A Coface felmérése szerint 2006 első negyedévében a különféle ágazatok globális kockázati szintje stabilizálódott. A legnagyobb ipari vállalatok termelésük keletebbre helyezése és a világkereslet stabil növekedése nyomán rekorderedményekről számoltak be. Mindez annak köszönhető, hogy ezeket a cégeket már nem kötik országhatárok, globális diverzifikációjuk révén profitjuk az egyetlen országon vagy régión belül működő cégekénél jóval kisebb kilengéseket mutat.
Magyarországon korántsem ilyen rózsás a helyzet – húzta alá Mikael C. Szabo, a Coface Hungary ügyvezető igazgatója közleményükben. A vizsgált 21 ágazatból itthon mindössze hatban mértek csökkenő kockázatot. A leginkább a korábban is jó szinten álló vegyipar javított, de az egyaránt közepes kockázatot jelentő logisztika és turizmus ugyancsak feljebb kapaszkodott némileg. A korábban jó kockázati besorolású gépipar viszont a közepes kategóriába zuhant vissza, a közepesből rossz csoportba csúszott a textilipar. A legnagyobb kockázatot változatlanul az építőipar mutatja, amelynél – a faiparhoz hasonlóan – a korábbi magas kockázat további emelkedését regisztrálták az elemzők.
Az általában kedvező trendek globálisan sem érintik egyformán az egyes ágazatokat. Így a kiélezett verseny és a gyenge növekedési kilátások a gépjárműipar kockázatosságát tovább növelték: ezek a trendek különösen az Egyesült Államok gyártóinak fedezeti hányadát rontják le. Az év egészében is csak gyenge növekedésre lehet számítani, ráadásul a nyugati gyártók hiába telepítik gyártásukat egyre keletebbre, ázsiai versenytársaik költségelőnye mérséklődhet ugyan, de mindenképpen jelentős marad. Itthon a gépjárműipar még nem érzi ezeket a kedvezőtlen trendeket. Ezek a Coface Hungary becslései szerint 6-12 hónapos késleltetéssel jelentkeznek majd. Mivel nyugaton főként az olcsóbb autók iránti kereslet esett vissza, inkább az ilyen típusú kocsikra szakosodott cégek beszállítóinak kell aggódni.
Az utóbbi hónapokban érezhető piaci trendek ellenben jótékonyan hatottak világszerte a számítógépgyártó ágazat és a légi közlekedés kockázatosságára. A Coface elemzése szerint a számítógépeknél különösen a különféle multimédia-perifériák, nyomtatók és szoftverek, illetve a kapcsolódó szolgáltatások eladása segíthet a forgalom emelésében idén, miközben a hordozható számítógépek kereslete is élénk marad: összességében mintegy 10 százalékos volumen és – az árszínvonal mérséklődése miatt – 6 százalékos értékbeli gyarapodásra számítanak ebben a szektorban.
A Coface Hungary szerint itthon nem érezhető ilyen javulás. Míg Csehországban 177, Szlovákiában pedig 180 számítógép jut ezer lakosra, nálunk csak 108, amivel inkább a 96,8-as átlagú Romániával vagyunk egy szinten. Mivel azonban a lakosság még számítógéppel nem rendelkező része továbbra sem engedheti meg magának annak beszerzését, igazi változást csak valamilyen állami intézkedéstől lehetne remélni, ám erre a költségvetés jelenlegi helyzetében kevés remény van.
A Coface javította a légi közlekedés és turizmus kockázati besorolását is. Bár az ágazat továbbra is nagyon magas bizonytalanságot hordoz, úgy látják, hogy az intenzív költségcsökkentési programoknak és a légi utasok emelkedő számának köszönhetően a légitársaságok javítani tudják fizetőképességüket. A hazai ágazati helyzet inkább stagnálónak tekinthető. Bár számos új diszkont légitársaság és járat jelent meg, s a vidéki repterek fejlesztésével a légi forgalom folyamatosan élénkül, a turisztikai marketing egyelőre még nem látszik kellően hatékonynak. A hosszabb távú javuláshoz valószínűleg szükség volna a honi szálláshely-fejlesztési koncepció újragondolására is, hiszen az olcsóbb utazási formákat választók egyre nehezebben találnak pénztárcájuknak megfelelő szállodákat a kedveltebb turisztikai célállomásokon.
A következő negyedévet tekintve az üzleti tényezőket három trend határozhatja meg. Némileg lassulhat az Egyesült Államok gazdasági növekedése, ám Európában a Coface fellendülésre számít. Ezzel párhuzamosan előrejelzéseik szerint látványosan fejlődnek majd az ázsiai országok, ideértve Japánt is, illetve komoly bővülés várható az olajkitermelő államok gazdaságaiban is.
(www.coface.hu)

A náci karlendítő Karácsony és társai balhét provokáltak, közben élvezkedtek kicsit a drag show-n