Kóka az autópályákat is privatizálná

Az állami autópályacégek tőzsdei bevezetését szorgalmazza Kóka János gazdasági miniszter. A terv szerint a sztrádák üzemeltetése és építése magánkézbe kerülne, így tehermentesítve a büdzsét. A részvénykibocsátás tőkéhez juttathatná a vállalatokat, és erősíthetné a magyar börzét. A kabinet eddig is több trükkel próbálta a sztrádaépítést kiszervezni a költségvetésből. • A MOL jó üzletet kötött – az állam nem biztos

MNO
2006. 05. 09. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány a könyvelési trükk után újra akarja írni az autópálya-finanszírozási tervet – értesült a Népszabadság. A Kóka János gazdasági miniszterhez köthető új elképzelés még kiforratlan, számos részlete vár tisztázásra, ám annyi bizonyos, hogy a kabinet magánkézbe adná az állami autópálya-kezelő cégeket. A lap szerint a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. többségét adnák el, de felmerült az is, hogy csak a leánycég, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) kerüljön a parkettre. Mivel a majdnem az összes magyarországi autópályát kezében tartó állami cég nagy falat lehetne akár a nagy külföldi sztráda-üzemeltetőnek is, a megoldást az állami autópályacég tőzsdei bevezetése jelentené. A részvénykibocsátás tőkéhez juttathatná a társaságot, továbbá az így létrejövő széttagolt tulajdonosi szerkezet egy mérsékelt állami tulajdonlás mellett is megfelelő beleszólást nyújthat a kormánynak a társaság működésébe. A tőkepiaci tranzakció a magyar tőzsdét is segítené. A döntés révén közel 300 milliárd forintot lehet a költségvetésen kívül tartani, így a büdzsé hiánya 6,2 százalék helyett 5 százalék lehet.

Az értesülést Kóka János gazdasági miniszter nem erősítette meg, de nem is cáfolta. Szalay-Berzeviczy Attila tőzsdeelnök tudatta: üdvözölné, ha az autópálya-társaságo(ka)t az állam a tőzsdére vinné, mivel úgy véli: ez egyrészt átláthatóbbá tenné a sztrádaépítéseket, hiszen a tőzsdén lévő cégek gazdálkodásáról szóló adatokat kötelező nyilvánosságra hozni, másrészt a befektetők is jól fogadnának egy várhatóan kedvező osztalékhozamot nyújtó részvényt a börzén.

A kormány régóta próbálkozik a sztrádaépítés kiszervezésével a költségvetésből. Korábban azt tervezte a kabinet, hogy az állami autópályacég finanszírozását kötvénykibocsátással oldja meg, ám közben a társaság bevételeinek jó részét az államkassza biztosította volna. Ezt a konstrukciót csak azért lehetne magánfinanszírozásúnak tekinteni, mert az állam piaci alapon meghatározott díjat fizetne. A „sztrádatrükként” elhíresült ötlet egyik legnagyobb hibájának azt tartották, hogy a sztrádaépítéssel és kezeléssel megbízott ÁAK csak látszólag válna piaci céggé, a tervezett szerződéses modell valójában csak az uniós statisztikai rendszer kijátszására szolgál. Ráadásul átlátszó a trükk, így nem biztos, hogy elfogadják Brüsszelben.

(Forrás: Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.