Skizofrén társadalom Törökországban?

A vallás és állam, illetve az iszlám és a modernitás közötti, Törökországon belüli ellentétekről cikkez a die Tageszeitung. Az al-Kaida vezetőinek elsődleges célja, hogy az iszlám közösségen belül átvegyék a hatalmat – mondta Gilles Kepel iszlámkutató a Neue Zürcher Zeitzungnak.

2006. 05. 23. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

die Tageszeitung (taz.de)

A radikális berlini baloldali napilap cikke a törökországi szekularizációs modell válságával foglalkozik. A szerző szerint a legmélyebb integrációs problémák nem a németek és a törökök között húzódnak, hanem Törökországon belül vannak, a vallás és állam, illetve az iszlám és a modernitás között.

De kik ezek az iszlamisták? Ide tartozik Erdogan miniszterelnök is és pártja, az AKP is? Ők, akik négy évvel ezelőtt igen magas elvárásokkal jutottak hatalomra, a világ szemében kívánták bebizonyítani, hogy a demokratikus értékek és az iszlám összeegyeztethető. Teszik ezt olyan időben, amikor az iszlám már az erőszakra kész modernizáció veszteseinek „gyűjtő-medencéjévé” vált.

Az állam és egyház kemény elválasztása, a közterek és privátszféra elkülönítése, a vallásnak a magánéletbe történő száműzése Törökországban nem felvilágosodott, hanem egy skizofrén társadalmat eredményezett. Az állam képtelen az iszlámmal szembeni hatékony védekezésre.

Neue Zürcher Zeitzung (nzz.ch)

A konzervatív svájci napilap Gilles Kepellel, az ismert francia iszlámkutatóval készített interjút. A beszélgetés apropóját az szolgálja, hogy megjelent Kepel könyve, melyben az al-Kaida vezetőinek nyilatkozatain, interjúin keresztül próbálja felvázolni a terrorszervezet ideológiáját.

Kepel szerint az al-Kaida vezetőinek elsődleges célja, hogy az iszlám közösségen belül vegyék át a hatalmat. Ennek érdekében az iszlám kultúrát egyfajta háborús gépezetté kívánják átalakítani, mely a dzsihád ideológiájának szolgálatában áll. Kepel szerint az al-Kaida ideológusai az öngyilkos merényletet, mint a legmagasabb rangú életcélt kívánják beállítani. Ebben a törekvésükben az ideológusok elsődlegesen a többi muzulmánnal szemben érvelnek, a feldolgozott szövegekből kiderül, hogy az iszlám közösségen belüli háborút kívánják így legitimálni – vélekedik Kepel. A fegyveres dzsihád célja nemcsak a nyugati világ megsemmisítése, hanem mindenek előtt az iszlám országokban a hatalom megszerzése és az „iszlámtól elpártolt” kormányok megbuktatása.

Kepel szerint az al-Kaida ideológiája számos messianisztikus elemében hasonlít a protestáns millenaristák elgondolásaihoz, de sok a közös pont az egykori baloldali terrorszervezetek, a Vörös Hadsereg Frakció és az olasz Vörös Brigádok ideológiájával is. Annak ellenére, hogy al-Zavahiri következetesen iszlám nyelvezetet használ, feltűnő a hasonlóság, például amikor azt magyarázza, hogy a muzulmán tömegek „elaludtak”. S hogy látványos erőszakcselekményekkel lehet őket „felébreszteni”, s megmutatni nekik, hogy az „ellenség” megsemmisíthető. Ez rendkívül emlékeztet arra, ahogyan a hetvenes években a Baader-Meihof terrorcsoport igyekezett igazolni Hanns-Martin Schleyer – a Német Munkaadók Szervezetének elnöke (BDA) – meggyilkolását – írja a Neue Zürcher Zeitzung.

3sat (3sat.de)

A német közszolgálati televíziói kulturális csatornája egész estés műsorban foglalkozott a 20 évvel ezelőtt kirobbant, úgynevezett történész vitával.

1986. június 6-án publikálta a berlini eszmetörténész, Ernst Nolte a Frankfurter Allgemeine Zeitungban A múlni nem akaró múlt című cikkét, mely példátlan vitát váltott ki, e témában több mint 1000 hozzászólás jelent meg.

Cikkében Nolte azt a tudományos közhelyet vetette papírra, hogy a forradalmi Oroszország „vörös terrorja” ok-okozati összefüggésben áll a nemzetiszocialisták által elkövetett bűnökkel. A frankfurti szociológus, Jürgen Habermas a vitában azt vetette Nolte szemére, hogy fenti megállapításával relativizálja a nemzetiszocialista rémtetteket.

A példátlan publicisztikai vita, ahol a céhes történészek többsége elhatárolódott Nolte téziseitől, hamarosan azon kérdés körül forgott, mire épüljön az NSZK. Elég a Habermas által emlegetett „alkotmányos patriotizmus”, vagy szükséges a német nemzeti identitás is?

A dokumentumfilmben megszólaló Nolte továbbra is kitart ama álláspontja mellett, hogy a történész kötelessége azon okok felrajzolása, melyek Auschwitzot lehetővé tették. Mint azt az interjúban is világossá tette, ez természetesen nem jelenti a bűnök relativizálását, akár helyeslését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.