Sztrádafinanszírozás: Kötvények és privatizáció

1,18 milliárd eurós kötvénykibocsátás, 320 millió eurós hitelfelvétel, később pedig 30 milliárd forintos tőkebevonás az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kisebbségi részvénycsomagjának tőzsdei értékesítésével – ismertette az új autópálya-finanszírozási modellt Kóka János. A gazdasági miniszter szerint az új konstrukció megfelel majd az Eurostatnak is. • Kóka az autópályákat is privatizálná • Fidesz: Hazánk utolsó vagyontárgyait viszik piacra

MNO
2006. 05. 09. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány mai ülésén határozott az új autópálya-finanszírozási modellről – jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a mai kormányszóvivői tájékoztatón. Ennek lényege, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. 75 éves autópálya beruházói és üzemeltetési szerződést köt az állammal – fejtette ki a tárcavezető. Kóka tudatta: a finanszírozás első, 1,5 milliárd eurós körében 320 millió eurót EIB-projekthitel biztosítanak, míg a fennmaradó 1,18 milliárdot pedig kötvénykibocsátással fedezik. A minden bizonnyal euróban történő kötvénykibocásátás helyéről még nem született döntés, Luxemburgban, Frankfurtban vagy Londonban lesz az emisszió – hangsúlyozta Kóka, ugyanakkor sem a kibocsátás pontos idejéről, sem a kamatfeltételekről nem árult el részleteket. A gazdasági miniszter úgy vélekedett, nagy lesz a verseny a kötvényekért, ugyanis kedvező megtérülésű infrastruktúra-instrumentumról van szó.

Kóka szólt arról is, hogy a finanszírozás említett első körében további 400 millió eurót vonnak be, amelyre hitelfelvétel vagy kötvénykibocsátás formájában kerül majd sor, attól függően, hogy melyik lehet kedvezőbb konstrukciójú.

A finanszírozási terv második része az ÁAK részleges magánosítása – tudatta Kóka a kormányszóvivői tájékoztatón. A tárcavezető kifejtette: várhatóan hat hónapon belül tőzsdére viszik az ÁAK 20-40 százalék közötti kisebbségi részvénycsomagját, amitől mintegy 30 milliárd forintos tőkebevonást remél a kabinet. A privatizációs folyamatban intézményi befektetőkre és a hazai kisbefektetőkre is számítanak, de e téren ennél több részlet egyelőre nem ismert – tette hozzá.

A gazdasági miniszter leszögezte: a fejlesztő és üzemeltető cég kisebbségi tulajdonrésze kerül magánkézbe, az autópályák továbbra is állami tulajdonban maradnak. Kóka úgy fogalmazott, ezzel a konstrukcióval a 2004-es átlaghoz képest 20 százalékkal tehető olcsóbbá a sztrádaberuházás. Kiemelte: ezzel a megoldással az államháztartási hiány nem csökken, viszont elhárul annak veszélye, hogy meg kelljen növelni a deficitcélt. Az EU statisztikai hivatalának, az Eurostatnak ez a konstrukció megfelel, mivel így nem marad 100 százalékban állami tulajdonban az autópálya-beruházó – fejezte ki reményét Kóka János.

(Forrás: napi.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.