A kormány mai ülésén határozott az új autópálya-finanszírozási modellről – jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a mai kormányszóvivői tájékoztatón. Ennek lényege, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. 75 éves autópálya beruházói és üzemeltetési szerződést köt az állammal – fejtette ki a tárcavezető. Kóka tudatta: a finanszírozás első, 1,5 milliárd eurós körében 320 millió eurót EIB-projekthitel biztosítanak, míg a fennmaradó 1,18 milliárdot pedig kötvénykibocsátással fedezik. A minden bizonnyal euróban történő kötvénykibocásátás helyéről még nem született döntés, Luxemburgban, Frankfurtban vagy Londonban lesz az emisszió – hangsúlyozta Kóka, ugyanakkor sem a kibocsátás pontos idejéről, sem a kamatfeltételekről nem árult el részleteket. A gazdasági miniszter úgy vélekedett, nagy lesz a verseny a kötvényekért, ugyanis kedvező megtérülésű infrastruktúra-instrumentumról van szó.
Kóka szólt arról is, hogy a finanszírozás említett első körében további 400 millió eurót vonnak be, amelyre hitelfelvétel vagy kötvénykibocsátás formájában kerül majd sor, attól függően, hogy melyik lehet kedvezőbb konstrukciójú.
A finanszírozási terv második része az ÁAK részleges magánosítása – tudatta Kóka a kormányszóvivői tájékoztatón. A tárcavezető kifejtette: várhatóan hat hónapon belül tőzsdére viszik az ÁAK 20-40 százalék közötti kisebbségi részvénycsomagját, amitől mintegy 30 milliárd forintos tőkebevonást remél a kabinet. A privatizációs folyamatban intézményi befektetőkre és a hazai kisbefektetőkre is számítanak, de e téren ennél több részlet egyelőre nem ismert – tette hozzá.
A gazdasági miniszter leszögezte: a fejlesztő és üzemeltető cég kisebbségi tulajdonrésze kerül magánkézbe, az autópályák továbbra is állami tulajdonban maradnak. Kóka úgy fogalmazott, ezzel a konstrukcióval a 2004-es átlaghoz képest 20 százalékkal tehető olcsóbbá a sztrádaberuházás. Kiemelte: ezzel a megoldással az államháztartási hiány nem csökken, viszont elhárul annak veszélye, hogy meg kelljen növelni a deficitcélt. Az EU statisztikai hivatalának, az Eurostatnak ez a konstrukció megfelel, mivel így nem marad 100 százalékban állami tulajdonban az autópálya-beruházó – fejezte ki reményét Kóka János.
(Forrás: napi.hu)

Ki gondolta volna? Petőfi leszármazottja egy budapesti étteremben dolgozik!