Újabb autópálya-trükk az Európai Unió kijátszására

Megismétlődhet az autópálya-finanszírozás tavalyi botránya, az idei sztrádaépítési költségek ugyanis megint nem szerepelnek a költségvetésben, s az újabb manőverezést kétséges, hogy elfogadja az EU. Az uniós állásfoglalás csak jövőre lesz ismert, annyi azonban már most bizonyos: az Állami Autópálya Kezelő Zrt. részleges privatizációja csak papíron csökkenti a hatalmas költségvetési hiányt.

Magyar Nemzet
2006. 05. 17. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is kérdéses, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. részleges privatizációja és a sztrádaépítés költségvetésen kívüli „kreatív” elszámolása átmegy-e az uniós szűrőn, a tranzakcióról tartott tegnapi kormányzati tájékoztatón ugyanis kiderült: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nem rendelkezik az EU statisztikai hivatalának hivatalos előzetes állásfoglalásával, azaz idén is megismétlődhet az autópálya-költségek elszámolásának tavaly szeptemberi fiaskója. Ha Brüsszel az autópálya-építések jelenlegi könyvelését sem fogadja el, akkor az az idei büdzsé borulását vonja maga után. Az uniós véleményezés körüli bizonytalanság ellenére annyi már most tudható: az ÁAK Zrt. tőkeemeléses magánosítása nem mérsékli érdemben a 25 tagú unióban legmagasabbnak számító magyar hiányt, miközben a tranzakció kimutatható, jelentős pluszköltséggel jár. A költségvetésen kívüli elszámolás első terhei már jelentkeztek, az ÁAK Zrt. ugyanis a „hiánycsökkentő” kimutatás miatt arra kényszerült, hogy államilag nem garantált, azaz drágább hitelt vegyen fel.

Az autópálya-finanszírozás körüli bizonytalanságot érzékelteti, hogy a GKM tegnap nem tudta pontosan megjelölni sem az ÁAK Zrt. és az állam közötti szerződés aláírásának, sem az ehhez kapcsolódó kötvénykibocsátásnak az időpontját. Felsmann Balázs, a tárca vagyongazdálkodási főosztályának vezetője ezzel kapcsolatban közölte: az ÁAK Zrt. kötvénykibocsátását intéző két pénzintézet, a Citibank és a Deutsche Bank a jövő héten várhatóan lezárja a tárgyalásokat, s ezután megkezdődhet az 1,18 milliárd euró – 310 milliárd forint – összegű kötvény kibocsátásának előkészítése. Felsmann nyitott kérdésnek nevezte, hogy a tranzakció után az ÁAK Zrt.-t milyen kategóriába sorolják át, illetve hogy a társaságnak hány százalékát értékesítik majd a tőkeemeléses privatizáció során. Csepi Lajos, az ÁAK Zrt. igazgatóságának elnöke hangsúlyozta: céljuk, hogy a kötvénykibocsátás után a vállalat távolabb kerüljön az államtól, s piacszerűen működjön.

Elemzők homályosnak nevezték az autópálya-finanszírozás tegnap ismertetett módszerét, amely ismét kreatív könyveléssel kívánja megoldani a problémát. Gazdaságkutatók szerint az ÁAK Zrt. részleges privatizációjával sem teljesülnek azok a feltételek, amelyek mellett az EU engedélyezi a sztrádaépítés költségeinek büdzsén kívüli elszámolását.

Barcza György, az ING Bank vezető elemzője bizonytalannak értékelte a sztrádaépítés költségeinek elszámolását. Mint mondta: az állam utólag is tud módosítani a szerződésen, az ebből fakadó kockázatok miatt azonban a kötvényeket vásárló befektetőknek magasabb hozamelvárásaik lesznek, azaz csak drágábban hajlandók finanszírozni a tranzakciót. Barcza szerint az autópályamatrica-bevétel legnagyobb része ezért a kamatok kifizetésére megy majd el. A könyvelés lehetséges uniós elutasítását illetően közölte: kétséges, hogy teljesül-e a büdzsén kívüli elszámolásnak az a feltétele, miszerint az építésnek magánkockázattal kell megvalósulnia.

Kiforratlannak és aggályosnak nevezte a sztrádafinanszírozás technikáját lapunknak Varga Mihály, a Fidesz gazdasági kabinetvezetője is, aki emlékeztetett: ismét csak könyvelési manőverezéssel mérséklődik a deficit, a büdzsén kívüli elszámolás azonban jelentős többletköltséggel jár, amelyet a tranzakció lezárultával számszerűsíteni lehet.

Mint ismeretes, tavaly az EU egyszer már visszautasította az autópálya-építések magyarországi könyvelését, mert a kormány több, már forgalomba helyezett szakaszt próbált utólag a költségvetésen kívül elszámolni, feljavítva ezzel a hiányadatokat. Az elutasított könyvelési manőverezés a Magyar Nemzeti Bank számításai szerint 70 milliárd forintos pluszköltséget rótt volna az államra.

A mérlegjavító próbálkozás tavaly szeptemberi elutasításakor Joaquín Almunia, az Európai Bizottság pénzügyi biztosa kételyeit fogalmazta meg a magyar statisztikai és költségvetési mutatószámok hitelességét illetően, egyben arra kérte a magyar hatóságokat, foglaljanak állást arról, hogy az Európai Unióhoz eljuttatott adataik megfelelnek-e a valóságnak. Az uniós állásfoglalást követően Veres János pénzügyminiszter bejelentette, hogy a 3,6 százalékról szóló tavalyi előirányzat helyett az év végére 6,1 százalékra nő az államháztartási hiány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.