80 milliárdért önmagának adja el az állam a MÁV árufuvarozó üzletágát

Árufuvarozó vállalkozása eladásából pótolná elveszett tőkéjét a MÁV. A vasút a MÁV Cargo értékesítésével 80 milliárd forinthoz jutna. Az állam azonban magával köt üzletet, hiszen a vevő az ÁPV Zrt. lenne. A tranzakció azonban legfeljebb decemberig oldja meg a MÁV gondjait. Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke kijelentette, hogy nem támogatják az üzletrész eladását. Kóka János tavaly ígéretet tett arra, hogy nincs napirenden a MÁV Cargo privatzálása - tette hozzá.

MNO
2006. 06. 19. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak a szabad jelzésre vár a MÁV tőkehelyzetének átmeneti megoldására kigondolt terv megvalósítása – tudta meg a Népszabadság. A végleges döntésre előreláthatólag még heteket kell várni, de az biztosnak látszik, hogy a gazdasági tárca javaslata szerint a január óta önállóan működő MÁV Cargo Zrt.-t az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. vásárolná meg. A már kialkudott nyolcvanmilliárd forintos vételárat az állami vasút saját tőkéjének pótlására fordítanák.

A lépésre azért van szükség, mert az idén 80-90 milliárd forint veszteséget tervező MÁV a 2005 végén meglévő, 55,5 milliárdos saját tőkéjét az elmúlt hónapokban felélte. Tulajdonosi beavatkozás, azaz tőkepótlás nélkül ezen a soron decemberben mínusz 36 milliárd forintot kellene szerepeltetnie üzleti beszámolójában. Negatív saját tőkével viszont – a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint – egyetlen cég sem működhet tartósan, még a MÁV sem.

A kormány előtt lévő terv végrehajtásával az állam lényegében csak egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt. Legalábbis ez történik majd, amikor az ÁPV Zrt. a költségvetést illető privatizációs bevételeiből nyolcvanmilliárd forintot a MÁV Cargo megvásárlására fordít. (Ekkora összegű befektetésre a most a parlament elé kerülő törvényjavaslat hatalmazza fel majd az ÁPV-t.) Ezt a pénzt ugyanis alapesetben az államnak, mint tulajdonosnak, a költségvetésből kellene a vasútra költenie. A konstrukció viszont hozzájárulhat, hogy a vasútba ölt pénzek ne növeljék az Európai Unió statisztikai rendszerének megfelelően számított államháztartási hiányt.

A cég eladása a MÁV gondjait is csak decemberig oldja meg. Az ÁPV által fizetett nyolcvanmilliárd forint ahhoz elég lesz, hogy a társaság tőkéje ne kerüljön a negatív tartományba. Az év végén várhatóan meglévő, mintegy 44 milliárd forint azonban 2007 elején menthetetlenül tovább olvad majd a vasút folyamatosan termelődő veszteségei miatt. Így végleges megoldást csak egy újabb, több tízmilliárd forintos tőkepótlás, illetve a MÁV készülő drasztikus átalakítása hozhat. A vasút helyzetének átmeneti rendezése ezzel még nem ér véget. Elkerülhetetlen jegyzett tőkéjének újabb leszállítása is. Ezt tavaly egyszer már megtették 210,2 milliárd forintról 80 milliárdra, de most újabb, 15-20 milliárd forintos leszállítás lenne indokolt, azaz, a társaság jegyzett tőkéje már csak 60-65 milliárd forint maradhatna.




A hírre reagálva Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke kijelentette, hogy nem támogatják az üzletrész eladását. Kóka János tavaly ígéretet tett arra, hogy nincs napirenden a MÁV Cargo privatzálása – tette hozzá. Arra is felhívta a figyelmet: a gazdasági tárca vezetője azt mondta, hogy amenyiben a szakszervezetek nem akadályozzák a MÁV Cargo önálló társasággá alakulását, akkor a munkavállalók az üzlet 15 százalékát megkapják.

(MTI, Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.