Már csak a szabad jelzésre vár a MÁV tőkehelyzetének átmeneti megoldására kigondolt terv megvalósítása – tudta meg a Népszabadság. A végleges döntésre előreláthatólag még heteket kell várni, de az biztosnak látszik, hogy a gazdasági tárca javaslata szerint a január óta önállóan működő MÁV Cargo Zrt.-t az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. vásárolná meg. A már kialkudott nyolcvanmilliárd forintos vételárat az állami vasút saját tőkéjének pótlására fordítanák.
A lépésre azért van szükség, mert az idén 80-90 milliárd forint veszteséget tervező MÁV a 2005 végén meglévő, 55,5 milliárdos saját tőkéjét az elmúlt hónapokban felélte. Tulajdonosi beavatkozás, azaz tőkepótlás nélkül ezen a soron decemberben mínusz 36 milliárd forintot kellene szerepeltetnie üzleti beszámolójában. Negatív saját tőkével viszont – a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint – egyetlen cég sem működhet tartósan, még a MÁV sem.
A kormány előtt lévő terv végrehajtásával az állam lényegében csak egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt. Legalábbis ez történik majd, amikor az ÁPV Zrt. a költségvetést illető privatizációs bevételeiből nyolcvanmilliárd forintot a MÁV Cargo megvásárlására fordít. (Ekkora összegű befektetésre a most a parlament elé kerülő törvényjavaslat hatalmazza fel majd az ÁPV-t.) Ezt a pénzt ugyanis alapesetben az államnak, mint tulajdonosnak, a költségvetésből kellene a vasútra költenie. A konstrukció viszont hozzájárulhat, hogy a vasútba ölt pénzek ne növeljék az Európai Unió statisztikai rendszerének megfelelően számított államháztartási hiányt.
A cég eladása a MÁV gondjait is csak decemberig oldja meg. Az ÁPV által fizetett nyolcvanmilliárd forint ahhoz elég lesz, hogy a társaság tőkéje ne kerüljön a negatív tartományba. Az év végén várhatóan meglévő, mintegy 44 milliárd forint azonban 2007 elején menthetetlenül tovább olvad majd a vasút folyamatosan termelődő veszteségei miatt. Így végleges megoldást csak egy újabb, több tízmilliárd forintos tőkepótlás, illetve a MÁV készülő drasztikus átalakítása hozhat. A vasút helyzetének átmeneti rendezése ezzel még nem ér véget. Elkerülhetetlen jegyzett tőkéjének újabb leszállítása is. Ezt tavaly egyszer már megtették 210,2 milliárd forintról 80 milliárdra, de most újabb, 15-20 milliárd forintos leszállítás lenne indokolt, azaz, a társaság jegyzett tőkéje már csak 60-65 milliárd forint maradhatna.
A hírre reagálva Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke kijelentette, hogy nem támogatják az üzletrész eladását. Kóka János tavaly ígéretet tett arra, hogy nincs napirenden a MÁV Cargo privatzálása – tette hozzá. Arra is felhívta a figyelmet: a gazdasági tárca vezetője azt mondta, hogy amenyiben a szakszervezetek nem akadályozzák a MÁV Cargo önálló társasággá alakulását, akkor a munkavállalók az üzlet 15 százalékát megkapják.
(MTI, Népszabadság)