A Mozdonyvezetők Szakszervezetének vezetője, Borsik János az Info Rádiónak nyilatkozva úgy vélte: hiba a vasút leépítésével foglalkozni most, amikor az Európai Unióban jelentős fejlesztés alatt áll az ágazat. Borsik szerint először egyeztetni kellett volna az érintett társadalmi csoportokkal.
Borsik cáfolta, hogy Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter egyeztetett volna az érintett szakszervezetekkel. Értetlenségét fejezte ki, hogy ha társadalmi vitát emleget a miniszter, akkor miért lehet már most tudni, hogy 2006. december 12-től nem közlekednek ezek a vonatok.
A buszon nem lehet biciklit szállítani
Elég furcsa kijelentés a miniszter szájából, hogy „a vidéki polgár kényelmes autóbuszra száll fel”, másrészt nem úgy működik a dolog, hogy egyik nap vonattal ment, másnap majd busszal, és szétveti a boldogság a vidéki munkanélkülit – fejtette ki Borsik.
A szakszervezeti vezető rámutatott: a buszon nem lehet kerékpárt és nagy méretű csomagokat szállítani, s vannak olyan időjárási viszonyok, amikor csak vonattal lehet közlekedni.
A vasúti csomópontok városainak polgármesterei már tiltakoztak – emlékeztetett Borsik, aki rámutatott: az Európai Unióban a vasúti közlekedés reneszánszát éli, miközben dugók, környezetszennyezési terhelés jellemzi a közutakat. Fokozottan veszélyes is az autópályák közlekedése, míg a vasút nagy kapacitású pályáit éppen hogy további fejlesztésekkel kéne kihasználni – tette hozzá, leszögezve, hogy a mozdonyvezetői érdekképviseleti szerv 16 esztendeje biztosította a foglalkoztatási biztonságot, „s biztos, hogy most sem lesz elbocsátás”.
A meglepetések embere
Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke az Info Rádiónak kifejtette: a sajtóból értesültek a kormány terveiből. Míg Kóka bejelentette: 2500 MÁV-dolgozót bocsátanak el, Gaskó szerint ezek az intézkedések 2007. január 1-jétől léphetnek életbe. A helyi társadalom és a vasutasok eddig minden alkalommal összefogtak, ha a fejük fölött próbáltak meg hasonló lépéseket megtenni – tette hozzá Gaskó, emlékeztetve, hogy mindeddig sikeres volt e két szféra közös fellépése.
A MÁV-Cargo önálló társaságba vitelekor Kóka az előző kormány szakminisztereként azt mondta, hogy nincs napirenden a Cargo privatizációja, csak önálló társaságba vitele. Ehhez képest ez a kormánydöntés valóban meglepetésként ért minket – fejtette ki a társaság privatizációjáról Gaskó, aki emlékeztetett: Kóka egy évvel ezelőtt kilátásba helyezte a munkavállalói részvénypakett létrehozását. Olyan ígéretek hangzottak el, melyeket a miniszter nem tartott meg, ám újabb és újabb meglepetéseket okoz nekünk – fogalmazott Gaskó.
Somogy: nem váltja ki a Volán a MÁV-vonalakat
Somogyban egyelőre nem válthatók ki Volán-járatokkal a megszüntetésre kijelölt MÁV-mellékvonalak, mert ennek nincsenek meg az infrastrukturális feltételei – hívta fel a figyelmet Gyenesei István, Somogy megye közgyűlésének elnöke, független országgyűlési képviselő a gazdasági és közlekedési miniszternek csütörtökön írt levelében.
A tervezett változtatások Somogyban két mellékvonalat érintenek, az egyik Nagyatád-Somogyszob, a másik Somogyszob-Balatonszentgyörgy között, amelyek „egy hátrányos helyzetű térség lakosságát szolgálják” – érvelt a közgyűlés elnöke, a térség országgyűlési képviselője. Hangsúlyozta: a közlekedés biztonsága az itt élőknek nemcsak kényelmi, hanem megélhetési szempont is. Megjegyezte: „Somogyban nincsenek jó tapasztalataink a Volán-járatok beállításáról, és félő, hogy a jövőben az ésszerűsítések további járatszámcsökkenést okoznak.”
A somogyi politikus egyebek között azt írta: a kormánybejelentés, miszerint a Magyar Államvasutak mintegy 942 kilométernyi mellékvonalán szünetelteti a vasúti közlekedést, és ezzel együtt tervezik a MÁV és a Volán járatainak összehangolását, „váratlanul érte az érintett térségek képviselőit, polgármestereit és lakosságát”.
Gyenesei István szerint „miután a kormány számára is fontos, hogy megőrizze az említettek bizalmát„, szükséges lenne, hogy a további intézkedések előtt a szaktárca feltétlenül egyeztessen az érintettekkel. Egyúttal tájékoztatást kért a gazdasági tárca somogyi mellékvonal-megszüntetési tervéről és annak várható hatásáról.
A MÁV a személyszállítás szüneteltetését a 28 mellékvonalon a december 12-ei menetrendváltástól tervezi – közölte a MÁV Zrt. A gazdasági és közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a MÁV az Almásfüzitő–Esztergom 38 kilométeres, a Veszprém–Veszprémvarsány 45 kilométeres, a Pápa–Környe 88 kilométeres, a Pápa–Csorna 37 kilométeres, a Körmend–Zalalövő 23 kilométeres, a Rédics–Zalaegerszeg 49 kilométeres, a Zalabér–Zalaszentgrót 6 kilométeres, a Lepsény–Hajmáskér 31 kilométeres, a Somogyszob-Balatonszentgyörgy 57 kilométeres, a Godisa–Komló 19 kilométeres, a Sellye–Villány 58 kilométeres, a Diósjenő–Romhány 18 kilométeres, a Balassagyarmat–Ipolytarnóc 41 kilométeres, a Kisterenye–Kál-Kápolna 55 kilométeres, a Szilvásvárad–Putnok 34 kilométeres, Mezőcsát–Nyékládháza 17 kilométeres, a Kazincbarcika–Rudabánya 15 kilométeres, az Abaújszántó–Hidasnémeti 30 kilométeres, a Nyíradony–Nagykálló 23 kilométeres, a Mezőhegyes–Battonya 18 kilométeres, a Kisszénás–Kondoros 6 kilométeres, a Vésztő–Körösnagyharsány 32 kilométeres, a Murony–Békés 8 kilométeres, a Makó–Hódmezővásárhely 34 kilométeres, a Szentes–Orosháza 40 kilométeres, a Kunszentmiklós–Dunapataj 50 kilométeres, a Fülöpszállás–Kecskemét 39 kilométeres, a Kiskőrös–Kalocsa 31 kilométeres vonalszakaszokon szünetelteti a személyforgalmat.
Info Rádió, MTI