Csúszik a 4-es metró, még a fúrópajzs sem érkezett meg

Újabb és újabb építési engedélyek, módosított tervek, folyamatosan változó határidők – ez jellemzi jelenleg a főváros kétségtelenül egyik legjelentősebb projektjét, a 4-es metró megépítését. Miközben a fejlesztések költsége nő, arról semmit nem lehet tudni, hogy az állami fedezet honnan áll majd rendelkezésre. Fónagy János, az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere szerint talány, hogy miből épül meg a metró, hiszen a projekt nem szerepel a konvergenciaprogramban és a szocialisták Nemzeti Fejlesztési Tervében sem. A Fidesz ezért a napokban interpellációt nyújt be a Parlamentben.

Szilágyi Kata
2006. 10. 18. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajtóhírek szerint a tervezettnél jóval több pénzre lesz szükség a 4-es metró megépítéséhez. Az eddig elkészült terveket folyamatosan módosítani kellett, ezért a metró első, Etele tér-Baross tér közötti szakasz átadása is csúszni fog. Az illetékesek azonban cáfolnak, mondván, elkészülnek a kivetelezéssel 2009-re, az eredeti határidőre. Az első szakasz 236 milliárd forintba kerül, ebből 21 százalékot vállal a főváros. Azt viszont még nem tudni, hogy az államra háruló rész honnan kerül majd elő. Augusztusban ugyanis arról lehetett hallani, hogy a kormány az eredeti tervekkel ellentétben, nem EIB hitelből, hanem uniós fejlesztési pénzből finanszírozná a metróépítést, ezzel váltaná ki a 153 milliós vállalást. Döntés azóta még nem született.

Kormányzati szándék van és intenzív tárgyalások folynak

Forráshiányról beszélni nem szabad, több tízmilliárdja van a fővárosnak a 4-es metró építéséhez kapcsolódó beruházásokra, ám a kívánatosnál kevesebb – reagált az MNO-nak a minap felröppent sajtóhírekre Gulyás László, a DBR Metró projektigazgatója. Mint mondta, a szükséges összeg körülbelül 60 milliárd forint lenne, ennek a fele valóban nem áll a főváros rendelkezésére. A hiányzó részt a kormány úgy biztosíthatná, ha a beruházást beemelné a Nemzeti Fejlesztési Tervbe, így az EU kohéziós alapjából jönne támogatás – fejtette ki Gulyás, kiemelve: kormányzati szándék van erre, és szakértői szinten intenzív tárgyalások folynak. (Ebben az esetben egyébként a fővárosnak előre kellene kifizetnie az összeget, mert az EU csak utófinanszírozást vállal.)

A projektigazgató elmondta, a Fővám téri állomásépítés kétmilliárd forint többletet jelent, de ez ugyancsak a kapcsolódó beruházások költségeit terheli, ezekre a pluszkiadásokra pedig számítottak. A költségek növekedésének oka, hogy a Ferencvárosi önkormányzat elképzeléseinek megfelelően hosszabb alagutakat kell építeniük a 2-es villamosokhoz.

Az alagútépítő pajzs és a géplánc sincs még Budapesten

Nem lehet pontosan megmondani, hogy mennyi lesz a teljes csúszás – jegyezte meg Gulyás László. Valóban állt a munka a Gellért térnél, de a kivitelező tartani tudja a 2 év 9 hónapos határidőt – tette hozzá. A projektigazgató tájékoztatása szerint egy éve adták be az építési kérelmet, de kiderült, hogy sok egyeztetésre van még szükség, mert a kivitelezés megkezdésekor találtak olyan problémákat, amelyeket át kellett dolgozni a tervben, ezért csak október 6-án adták meg az építési endegélyt.

Bár a korábbi tervek szerint már szeptemberben el kellett volna kezdeni az alagút fúrását, ez decemberben vagy januárban kezdődhet el. Az alagútépítő pajzs és a géplánc még nincs Budapesten, hamarosan érkezik, Gulyás László elmondása szerint novemberben készül el a második pajzs, amit haladéktalanul a fővárosba szállítanak.

Fónagy: Képlékeny finanszírozás, irreális határidő

Talány, hogy miből épül meg a 4-es metró – mondja Fónagy János, az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere, aki közölte, hogy a Fidesz a témában még a napokban interpellációt nyújt be a Parlamentben. Homályos, hogy mi történik a 4-es metró építése körül, a költségek emelkednek, az idő telik, a finanszírozás pedig képlékeny – fogalmazott az ellenzéki politikus. A projekt ugyanis nem szerepel sem a Nemzeti Fejlesztési Tervben, sem a konvergenciaprogramban – világított rá Fónagy János, aki szerint ez a beruházás szép példája annak, hogy előbb ígérnek, majd kapkodnak.

A Fidesz szeretné, ha a metró első szakasza megépülne 2009-re, ám ez egyre irreálisabb – mondja a politikus. Emlékeztetett: 1998-ban, az utolsó pillanatban Demszky Gábor és Medgyessy Péter aláírta, hogy a metrótendert a költségvetés finanszírozza, ám ez nem szerepelt sem a 98-as, sem a 99-es költségvetésben. Akkor azt mondták, hogy a Fidesz akadályozza a metróépítést, holott csak egy jogellenes tétel folyósítására mondták, hogy nem jó. Nyolc éve Demszky Gábor azt hangoztatja, hogy az Orbán-kormány miatt csúszik a metró, miközben a projektet nem készítették elő, nem tervezték meg tisztességesen. Nem véletlenül ilyen sok a módosítás. Ha szidalmazás helyett dolgoztak volna, akkor nem kellene minden héten meglepődni valamilyen probléma miatt – szögezte le Fónagy János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.