Mint számos, hozzá hasonló kiemelkedő képességű ember, nehéz természetű volt, aki igyekezett mindig érvényre juttatni a véleményét, és – ez szintén ritkaság a producereknél – lényegesen jobban tudott közös hangot találni öntörvényű művészfilmesekkel, mint az üzletemberekkel.
A második világháború után kibontakozó neorealista filmművészettel együtt futott be, elsősorban 1950-ben Federico Fellini remeklése, az Országúton producereként.
Pontinak köszönhető, hogy második felesége, Sophia Loren és Marcello Mastroianni az olasz filmművészet nagy párosává alakult.
Neve összefonódik a francia új hullám néhány emblematikus alkotásával, Godard A megvetés, Agnes Varda Cléo 5-től 7-ig című, sokak által egzisztencialistának is nevezett munkáival. A cseh új hullámból sem maradt ki, ő végezte el a vonulat két, talán legismertebb filmje, Forman Tűz van, babám! és Menczel Szigorúan ellenőrzött vonatok című alkotásainak nemzetközi produkciós munkálatait. Ponti szervező zsenijének égisze alatt született meg Antonioni életművének csúcsteljesítménye, a Nagyítás, amelyet sokan mondanak a huszadik század első számú emblémafilmjének. Ő volt Antonioni másik különleges, filozofikusan pikareszk munkája, a Zabriskie Point producere is . És hozzá kötődik a világ minden táján sikert aratott, hatszoros Oscar-díjas Doktor Zsivágó is.
Ki lehet a Soros-ügynök Magyar Péter mellett - 6/3: Lakos Eszter