A Figyelőnet ismertette az országos kompetenciamérés adatait, melyből kiderül, hogy a magyarországi diákok közel harmada nem érti az elolvasott szöveget. Ezzel kapcsolatban a Sulinova Kht. Értékelési Központjának vezetője, Balázsi Ildikó az InfoRádiónak elmondta, a diákok matematikai képességei még ennél is rosszabbak, különösen a 10. évfolyamosnál fiatalabbak körében. Az ő számukra ugyanis különösen szokatlan ez a fajta képességfelmérés.
A szakértő szerint mindez azt jelenti, hogy a magyar diákok egyharmadának a tudása nem elegendő a továbbtanuláshoz, illetve ahhoz, hogy elhelyezkedjenek a munkaerőpiacon.
Ráadásul javulás sem mutatkozik, tette hozzá Balázsi. Az intézmény vezetője emlékeztett arra, hogy a 2000-ben, illetve 2003-ban elvégzett, a tanulói teljesítményt nemzetközileg értékelő úgynevezett PISA-teszt szerint a magyar diákok a szövegértelmezést illetően az alsó egyharmadban végeztek.
A régiók teljesítmény szerinti sorrendje hasonlóan alakul mindkét teszten és mindhárom évfolyamon. A legmagasabb átlageredményt a nyugat-dunántúli régió tanulói érték el, a leggyengébb átlageredmények pedig a Dél-Dunántúl, Észak-Alföld, Észak-Magyarország régiókban születtek. A területi eloszlások mentén vizsgálva a teljesítménykülönbségeket: nagy részük az egyes régiók, megyék és kistérségek társadalmi, gazdasági helyzetében mutatkozó különbségekkel magyarázhatóak – tette hozzá Balázsi Ildikó.
Településtípus szerint a korábbi évekéhez hasonló teljesítménykülönbségeket találunk a 6. és a 8. évfolyamon. A kisebb települések felé haladva fokozatosan csökkennek a teljesítményátlagok. A 6. és a 8. évfolyamon a községi iskolákban tanulók átlaga 30 ponttal marad el az országostól, a két szélső érték – a községekben és a fővárosban tanulók eredményértékelése – között több mint 60 pontnyi a különbség mindkét felmért terület átlagos teszteredményeiben.
A legújabb PISA-tesztet 2006-ban végezték, ennek eredményeit azonban még nem ismerjük – tette hozzá Balázsi Ildikó.
(inforadio.hu)
Életet mentettek a hős rendőrök
