n-tv (n-tv.de)
A német hírtelevízió A jelentkezők gondjai címmel elemzi a 2012-es labdarúgó EB megrendezési jogairól meghozandó szerdai döntés előtti esélyeket.
A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság mindhárom jelentkezője komoly problémákkal érkezik a jövő szerdán az angliai Cardiffba. Olaszország, az eddigi favorit a korrupciós botrányokat és a brutális szurkolói összecsapások követően vert helyzetből indul. Viktor Juscsenko és Viktor Janukovics ukrán elnök és miniszterelnök közötti hatalmi harc Kijev és Varsó közös jelentkezését hátráltatja. Horvátországnak és Magyarországnak nem ilyen fajta problémákkal kell megküzdeni, hanem a magyarok foci iránti érdektelensége lehet súlyos hátrány.
Az EB általános fejlesztési lehetőségeire helyeznek nagy hangsúlyt Magyarországon és Horvátországban. Gyárfás Tamás, a budapesti pályázati bizottság vezetője abban bízik, hogy ez a fejlődés egyben jelentősen felfuttatná az országban most alig meglévő, labdarúgás iránti érdeklődést. Horvátország turizmusa számára egy amúgy megfizethetetlen reklámban bízik, és egy alig másfél évtizedes állam sármosságára alapoznak.
-Sokkal jobb lenne, ha megrendezhetnénk az EB-t, mintha Horvátország Európa-bajnokságot nyerne – nyilatkozta Vlatko Markovic, a horvát labdarúgó szövetség elnöke.Hosszú távon sokkal hasznosabb lenne ez az ország számára. Négy stadion 367 millió euró értékű renoválására a kormány garanciát kíván vállalni.
Egészen más a magyarországi helyzet, hiszen a magyar csapat már több mint 20 éve képtelen kijutni egy jelentősebb nemzetközi tornára. A bajnokság csapatainak mérkőzéseit csak néhány ezer rajongó követi, a legsikeresebb klub, a budapesti Ferencváros a csőd szélén áll. Ugyan a kormány a szükségesnek tekintett 648 millió eurónyi költségekre garanciát adott, kérdéses viszont, hogy a lakosság eme kiadások miatt megemelkedő adóterheket vállalja-e?
Der Standard (derstandard.at)
A baloldali-liberális osztrák napilap Gusenbauer lándzsát tört a Nabucco mellett című cikkében ismerteti a szocialista osztrák kancellárnak a gázvezetékkel kapcsolatos álláspontját, aki elvárja, hogy a kelet-európai országok támogassák a projektet.
Alfred Gusenbauer osztrák kancellár a Reuters hírügynökségnek adott interjújában kijelentette, hogy elvárja, hogy a kelet-európai országok támogassák a Nabucco projektet. A 3300 kilométer hosszú gázvezeték, melynek tervezett költségeit 4,6 milliárd euróra becsülik, megvalósítását veszélyeztetheti az orosz Kék Áramlat nevű elképzelés, melynek Magyarországig tervezett meghosszabbítását tervezik. Az osztrák ÖMV a Nabucco vezető konzorciuma. Gusenbauer a beszélgetésben kiemelte, hogy az állam az ország gazdasága számára fontos üzemekben meghatározó tulajdonhányaddal rendelkezzen.
Berliner Zeitung (berlinonline.de/berliner-zeitung)
A német főváros napilapjában Bettina Vestring Kezdet előtt már a vég? című cikkében foglalkozik a Nabucco projektet fenyegető kudarccal.
Európa meg kívánta próbálni, hogy egy 3300 kilométeres új gázvezetékkel biztosítsa az unió gázszükségletének tizedét. Ez azért fontos, mert ezzel csökkenne a legfontosabb energiaszállítótól, Oroszországtól való függés. Ezért a tavalyi évben az uniós kormányfők stratégiailag fontos vezetéknek nevezték. Ez lett volna az EU új közös energiapolitikájának első jelentős vállalkozása.
És mi történt azután? Azután felébredt a Gazprom. Az orosz monopólium, mely a legszorosabban együttműködik a moszkvai kormánnyal mindent elkövet, hogy megakadályozza a Nabuccót. Legfontosabb célja, hogy európai piaci helyzetét megerősítse és kikapcsolja a versenyből konkurenseit. Putyin támogatja ezt a stratégiát, hiszen az energiapolitikában látja azt az eszközt, mely Oroszországot ismét világhatalommá teheti.
Elsőként a Gazprom nagy bevásárlásokba kezdett Közép-Ázsiában. Kazahsztánban sikerült a konszernnek az ország összes export- és szállítási kapacitását a következő öt esztendőre megszerezni. Türkmenisztán kormánya kötelezettséget vállalt, hogy minden gázfeleslegét a következő 25 évben a cégnek adja. Üzbegisztánban az oroszok 2010-ig kibérelték az ország vezetékeit. Amíg Irán és Irak politikai okokból kiesik a lehetőségek közül, addig csak Azerbajdzsánra lehet a Nabucco biztos szállítójaként számítani.
A Gazprom azonban tovább megy: a konszern egy saját, Kék Áramlat névre hallgató vezetékkel kívánja a Nabuccót feleslegessé tenni. Az új vezeték párhuzamosan egészen Magyarországig futna a Nabuccóval.
Magyarországot Putyin már a maga oldalára állította. Ugyan a MOL, a magyar energiaellátó cég még része a Nabucco konzorciumnak, de az egyúttal társulni kíván Gazprom vezetéképítéséhez. A budapesti vezetés ebben nem lát illojalitást. Nabucco egy álom – fogalmazott Gyurcsány Ferenc a közelmúltban, álmokkal azonban nem tudunk lakásokat fűteni.
A török oldalon is problémák vannak a Nabuccóval. Ankara nemcsak tranzitország kíván lenni, hanem a földgáz teljes értékű kereskedési helyévé is. Brüsszelben attól tartanak, hogy Törökország külön megállapodást köt Oroszországgal, Gazprom ezért olcsó plusz gázt szállítana, amennyiben Ankara lemondana a közép-ázsiai gáz Európába történő átvezetéséről. Ez megadná a kegyelemdöfést a Nabuccónak.
Eredetileg a Nabuccót már 2010-ben üzembe kívánták helyezni, jelenleg már 2012-es kezdésben reménykednek. Eddig azonban alig történt valami, és minden nappal, amit Európa elveszteget, nő annak a valószínűsége, hogy a projekt még azelőtt kudarcot vall, mielőtt az valójában elkezdődhetett volna.
Kijev megint megúszta egy ejnye-bejnyével
