A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium egyik intézményét, a Közlekedéstudományi Intézet Kht.-t (KTI) bízta meg a regionális közlekedési irodák (RKI) létrehozásával. A KTI honlapjáról az is kiderül, a személyközlekedési igazgató Aba Botond lesz. A poszt valójában az egész hálózat vezetését jelenti.
Az RKI-kat azért hozták létre, hogy működtetni lehessen egy többszereplős, tehát magáncégekkel is számoló országos közlekedési rendszert. A cél, hogy a társaságok szabályozott körülmények között versenyezzenek, ugyanakkor össze is hangolják tevékenységüket, járataikat. Az irodák eleinte adatokat fognak gyűjteni az adott régió személyszállításáról, vagyis elsősorban a MÁV és a helyi Volánok járatairól, utasaik számáról. A 2007 decemberében életbe lépő menetrend készítésekor már egyeztetni, koordinálni fognak a közlekedési társaságok között.
A hamarosan azonos tarifával dolgozó vasút és volánok párhuzamos járatai közül a tervek szerint az egyik megszüntethető, másrészt lehetővé kell tenni a kényelmes átszállást a különböző cégek járművei között.
A végső cél pedig az, hogy a GKM nevében az RKI-k rendeljék meg a szolgáltatásokat, magyarán az irodák döntik majd el, hogy mely járatok működéséhez hajlandók állami támogatást adni. Ha minden jól megy, a 2008 decemberében életbe lépő 2009-es menetrendek már így készülnek, de az is lehet, hogy csak néhány régióban. Az viszont biztos, hogy a ma még ismeretlen RKI-k fontos szerepet fognak játszani a közlekedési ágazatban, mivel ők osztják majd a pénzt.
A gyakorlatban az is elképzelhető, hogy pályázatokat írnak ki mondjuk két település közti, bizonyos mennyiségű férőhely továbbítására, majd a MÁV, a helyi Volán és a még jelentkező magánfuvarozók közül az nyer, aki a legkisebb támogatással elvállalja adott paraméterekkel a feladatot. Azt is tervezik, hogy a jelenlegi 24 Volánt is hét regionális társaságba vonják össze, vagyis pontosan az RKI-k területi felosztását másolnák le.
Az irodák egyelőre összesen néhány tucat embert foglalkoztatnak, minden régióban öten dolgoznak majd. Aba Botond a regionális irodákat összefogó, néhány fős központ vezetője lesz.
Aba Botond 13 évig irányította a főváros közlekedési cégét, ahol 1980 óta dolgozott, és a Combino villamosok körüli botrányok miatt kellett távoznia posztjáról.
(index.hu)
Piton került elő egy kukából + videó
