MÁV: ha csökken a támogatás, vége a mellékvonalaknak

A MÁV a gazdasági tárca ösztönzésére többek között elkészítette azt a gazdálkodási koncepciót is, melyben állami támogatásként a GKM által előirányzott 88 milliárd forint szerepel. Ha ez az összeg marad, akkor megszüntetik az összes mellékvonalat, és a fővonalakon is csak naponta három vonat járna. A végső döntést egyeztetések előzik meg.

MNO
2007. 04. 17. 18:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden eddiginél durvább leépítésre lehet számítani a MÁV-nál – írta az Index internetes portál kedden. A portál úgy tudta: április 17-én dönt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetői értekezlete a MÁV pénzéről. A tárca viszont közleményében rámutatott: a végső döntést még további egyeztetések előzik meg – közölte a tárca kedden közleményben. Addig is „áttekintik” a MÁV Zrt. javaslatait a 2008-as évre vonatkozó menetrendi koncepcióról.

A gazdasági tárca tájékoztatásában rámutat: a MÁV Zrt.-től a 2008-as évre vonatkozó menetrendi koncepció javaslatokat úgy kérte be, hogy azok feleljenek meg a konvergenciaprogram kereteinek is. A GKM közölte, hogy céljuk – a kormány reform-progjamjával összhangban – a hatékony, költségtakarékos, minőségi szolgáltatást nyújtó vasúti közlekedés biztosítása.

Minden eddiginél drasztikusabb leépítés?

Szerintük a GKM keddi döntésének kiszivárogtatott egyik alternatívája az, hogy a vasúttársaság az összes mellékvonalat bezárná, és érezhetően visszavenne a fővonalak járatainak számából is.

Az Index internetes portál kedden azt írta, hogy minden eddiginél durvább leépítésre lehet számítani a MÁV-nál. Szerintük az egyik döntési lehetőség, hogy a vasúttársaság az összes mellékvonalat bezárja és érezhetően visszavenne a fővonalak járatainak számából is.

Túl a 100 milliárdos támogatáson

Az állami vasúttársaság támogatási igénye idén már átlépi a 100 milliárdos határt. 2004-ben 25 milliárd forint extra támogatást kért a cég. A következő évre ezt megduplázták, és 2007-re eljutottak a 88 milliárd forinthoz, ami tulajdonképpen 115 milliárd lesz, hisz az utólagosan elfogadott üzleti tervből kiderült, hogy a menetrend többe kerül 27 milliárd forinttal, amit ugyancsak ki kell fizetni az adóforintokból.

Heinczinger István MÁV-vezérigazgató a GKM-nek küldött, a Népszabadságban már kiszivárgott levélben azt írja: „a radikálisan csökkentett személyszállítási kínálattól csak akkor várható jelentősebb eredmény, ha a mellékvonalakat teljesen bezárják”. A GKM ezért a ma megtárgyalandó, 5 változatban elkészült menetrendi koncepciótól várja, hogy mi az évenkénti iszonyatos költségemelkedésre a válasz.

Variációk az „élő” vasútvonalak bezárására

Az A változat fölszámolja a személyforgalmat mind a 84 mellékvonalon. (Márciusban ez 19 vonalon már meg is történt.) A fővonalakon 30 százalékkal kevesebb vonat indulna. Vagyis például a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon az összes vonatot törölnék az IC-k és a nemzetközi vonatok kivételével. A megmaradt vonalakon reggel, délben és este biztosítanak utazási lehetőséget, kivéve a budapesti elővárosi vonalakat, ahol minimum kétóránkénti indulás lenne.

A B változat megvalósulása esetén a fővonalakon 20 százalékos lenne a teljesítménycsökkenés. Valamennyi típusú vonattal kétóránkénti eljutási lehetőségeket biztosítana a MÁV, kivéve a Budapest-Győr-Hegyeshalom útvonalat, ahol a távolsági gyorsvonatokat törölnék. A mellékvonalakat itt is teljesen felszámolnák. Egyes vasúti vezetők szerint ez a terv van a legközelebb az állam által kínált költségvetési lehetőségekhez, és nem annyira durva, hogy lehetetlen lenne az átvitele a politikusokon.

A C változat gyakorlatilag a vasútreform elfelejtéséről szól. A menetrendi kínálat 2007-es számait tartalmazza, és a 2006 decemberében bevezetett részleges ütemes menetrendet. Vagyis lényegében maradna a jelenlegi menetrend.

A D változat az, amit a közlekedéssel foglalkozó civilek a MÁV által is kommunikált számok tükrében valódi lehetőségnek mondanak. Ebben a Dunától keletre teljesen kiterjesztenék az ütemes, utasbarát menetrendet. Ez azonban apró lépés, hiszen az ütemes menetrend a térség fontosabb vonalain már létezik és sikeres. Az igazi előrelépés az utasbarát, kínálati menetrend kiterjesztése lenne a Dunántúlra. A D változatban 7,8 százalékkal nőne a vonatok által megtett kilométerek száma.

Az E változatbana MÁV azt javasolja, hogy szűnjön meg a 84 mellékvonal (valójában csak 63-at lehet már becsukni), és a többin marad a ma is érvényes menetrendi koncepció. Ez a terv a 88 milliárdos támogatás mellé plusz 28 milliárd forintot igényelne.

A MÁV költségeket becslő számai szerint mindenképpen 180 milliárd kell a vasúttársaság fenntartásához. A GKM által az egyes verziókhoz előírt állami támogatás adatokat formálisan betartották, ám egy másik soron kimutattak még „fedezetlen költségeket„ is. Bár a számok az öt verzióban különbözőek, ha összeadjuk a kétféle hiányt, minden változatnál szinte ugyanazt a számot kapjuk, csaknem 180 milliárd forintot.

(index.hu, MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.