A szegénységi küszöb alatt él 420 ezer magyar gyermek

Magyarországon körülbelül 420 ezer gyermek él a szegénységi küszöb alatt, mintegy 700 általános iskolában oktatják külön osztályokban a roma diákokat. A témában rendezett parlamenti meghallgatáson elhangzott az is: a hátrányos helyzetű gyerekek közül sokan nem tanulnak tovább az általános iskola elvégzése után.

MNO
2007. 05. 25. 13:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon négy-öt éves korban a gyerekek 85-90 százaléka megkapja az óvodai szolgáltatásokat a szegény gyerekeknek viszont csak 77-88 százaléka – mondta Darvas Ágnes, aki szerint ez azt jelenti, hogy a gyerekek egy része akkor sincs óvodában, amikor már kötelező lenne. Sok olyan település van, ahol 40-50 gyerek él úgy, hogy ott nincs óvoda. Az ő helyzetük pillanatnyilag megoldatlan.

A szociológus a hátrányos helyzetű gyerekek továbbtanulásának helyzetről szólva elmondta: az összes tanuló 20 százaléka szakiskolába, 43 százaléka szakközépiskolába és 37 százaléka gimnáziumba jár. A hátrányos helyzetűek 52 százaléka szakiskolába, 46 százaléka szakközépiskolába és csak 2,4 százaléka jár gimnáziumba. A hátrányos helyzetű gyerekek közül sokan nem is tanulnak tovább az általános iskola elvégzése után.

Magyarországon körülbelül 2,2 millió gyermekkorú él, húsz százalékuk, 420 ezer gyermek a szegénységi küszöb alatt – hívta fel a figyelmet Korózs Lajos, az Országgyűlés ifjúsági, szociális és családügyi bizottságának MSZP-s elnöke. Kiemelt cél, hogy a jelenlegi töredékére csökkenjen a szegény gyerekek, családok aránya, szűnjön meg a szegregálás, valamint alakuljon át az intézmények és a szolgáltatások működésmódja – tette hozzá Korózs.

Mohácsi Erzsébet, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány elnöke közölte: egy 2004-es kutatás szerint mintegy 700 általános iskolában oktatják külön osztályokban a roma diákokat, és további 178 homogén cigányiskola működik. A roma gyerekek több mint harminc százaléka ezekbe jár.

Az alapítvány elnöke rámutatott: a roma gyerekek kevesebb mint 10 százaléka szerez érettségit, valamint egy cigány gyereknek ötvenszer kisebb az esélye a diploma megszerzésére, mint egy nem romának. Kovárik Erzsébet miniszteri biztos a meghallgatáson reményét fejezte ki, hogy az országgyűlés elfogadja: egy, a gyerekesély programot értékeli civil monitoring bizottság álljon fel.
Az ellenőrzési rendszeren, az intézményeken, a szemléleten, és a törvényeken kellene változtatni – mondta Lévai Katalin szocialista európai parlamenti képviselő.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.