Hív a vasút, áll a MÁV: hétfőn figyelmeztető sztrájk lesz?

Hétfőn kétórás figyelmeztető sztrájkot tartanak a mozdonyvezetők, ha vasárnap délutánig nem tudnak megegyezni a szaktárcával a vasútbiztonságról – mondta el Borsik János, a Mozdonyvezetők Országos Szakszervezetének elnöke.

MNO
2007. 07. 17. 6:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amennyiben nem lesz további tárgyalás, akkor biztos, hogy sztrájk lesz hétfőn reggel, és ez nem fenyegetés – mondta el a az origo internetes portálnak Borsik János, a Mozdonyvezetők Országos Szakszervezetének elnöke. Eddig mindössze két tárgyalás volt, ahol nem történt semmi – összegezte az elnök.

Amióta több magáncég is belépett a vasút életébe, nincs ellenőrzés, és a vasút üzembiztonsága sem biztosított. Van olyan mozdonyvezető, aki nyolc óra helyett 20 órát dolgozik feketén. Ha csak árut szállít, ez akkor is nagyon veszélyes – mondta Borsik János. Ezt támasztja alá a magán áruszállító cégek baleseti statisztikája, amely 25 százalékos részvételi arányt mutat, pedig mindössze 1,3 százalékos részesedésük van a teherszállításban.

Az origo Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert is szerette volna megkérdezni ez ügyben, de a ferihegyi vasút átadásakor másra vonatkozó kérdést nem lehetett feltenni, a szaktárca sajtóosztályán pedig tegnap estig nem válaszoltak a kérdéseinkre, így nem tudni, hogy mikor ülnek legközelebb tárgyalóasztalhoz a mozdonyvezetőkkel.

Mint ismeretes, a Mozdonyvezetők Országos Szakszervezete (MOSZ) még tavaly novemberben kezdett egyeztetést a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal (GKM) a vasútbiztonság kérdéseiről. A szaktárca vezetése azonban csak júniusban ült asztalhoz, miután a mozdonyvezetők bejelentették, hogy július 23-án reggel 6 és 8 óra között kétórás figyelmeztető sztrájkot tartanak.

Az érintettek legutóbb a múlt héten pénteken találkoztak, és csupán abban értettek egyet, hogy a vasútbiztonság súlyponti kérdés, de döntés nem született az ügyben.

Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára a találkozót követően azt mondta, hogy a vasútbaleseti statisztikák az utóbbi időszakban jelentősen javultak, az idén az első fél évben történt vasútüzemi balesetek – ideértve a legkisebb rendellenességeket is – száma mintegy 40 százaléka volt csupán a tavalyi hasonló időszakinak. A szaktárca ezek alapján úgy ítéli meg, hogy a baleseti fenyegetettség megítélésében a GKM és a MOSZ közötti konfliktus mesterséges, ezért aránytalanul súlyos eszköznek tartja a szakszervezet sztrájkfenyegetését

Borsik János ezzel szemben úgy látja, hogy a vasúti közlekedés biztonsága érdekében haladéktalan intézkedésekre lenne szükség, de véleményük szerint a pénteki megbeszélésen mindössze a hiányosságok megismeréséig jutott el a tárca. Ezt a szakszervezet nem tartja elegendőnek, ezért készülnek a hétfői sztrájkra.

(origo.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.