Ki állítja meg őket? + képriport

Levágott bőrnadrághoz szandált viselő öreg rockerek, Mick Jagger közmondásos csípőmozgását fennhangon elemző tizenéves bakfisok, tűsarkúhoz és kiskosztümhöz 1994-es, Voodoo Lounge turnépólót húzó dámák, és még megannyi fura szerzet volt kíváncsi július 20-án, Budapesten többek között arra, hogy mit tud még 2007-ben a Rolling Stones. Egyet biztosan, de ez már a koncert előtt kiderült: több tízezer embert összetrombitálni még ilyen rekkenő hőségben is.

2007. 07. 21. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pálya- és kortársaikkal ellentétben arra is képes a Stones, hogy tisztességes előzenekart hozzon magával. Igaz, nekünk, „csak” a The Charlatans jutott (máshol például a Living Colour, a Pearl Jam, a Maroon 5, vagy a Metallica, esetleg az AC/DC nyitott), de a zeneipar nagy túlélőjének számító birminghami, ám lélekben „madchesteri” csapat kellemes háttérzenét prezentált a már előre beharangozott vízosztáshoz. Sőt: ha az ember odafigyelt (egyáltalán, ha oda tudott figyelni ekkora melegben) erre a reagge-vel, elektronikával meghintett indie, baggy, Stone Roses-szerű muzsikára, akkor sem járt rosszul. Említett műfajok jellegzetessége, hogy képviselőik szinte brigádversenyszerűen próbálják egymást felülmúlni jellegtelenségben és semmitmondásban. Na, ebből sarlatánjaink nem kérnek – kértek. Sűrű szövésű Hammond-szőnyeg, markolható riffek, és ami a legjobb: nem hitték vagy hitették el a közönséggel, hogy ez az este róluk szól.

Hanem a Rolling Stonesról, naná. Nem a zenéről, mert hát azt be kell látni, hogy rocktörténelmi korszakokat nyitó és záró slágerek ide, vagy oda, ezeket az öregurakat nem a hangszeres tudásuk miatt szereti a világ. (Régen még nem tudtak zenélni, később a sok „ettől-attól” már nem, manapság egyszerűen csak már nem.) Így a Puskás Ferenc Stadionba való zarándoklat közvetlen kiváltó oka csak az az ipari méreteket öltő művészi teljesítmény lehet, amivel a Rolling Stones felépítette saját legendáriumát. Nincs még egy ilyen zenekar, amelyik ennyire sikeresen éri el azt, hogy sokkal többnek látsszon annál, ami: egy jó rock and roll banda. Így lett a csapat „A” rock and roll banda. Nincs is ebben semmi kivetnivaló, hiszen kimondva-kimondatlanul erre törekszik minden zenekar.

Mutatja ezt már a színpadkép is a nyugdíjaskorba lépett erősítőkkel, de a hangszerek is legalább múzeumba valók. Mire elkezdene az egyszeri koncertlátogató gondolkozni, hogy akkor most az avítt felszerelés a díszlet, vagy a gigantikus pódium az óriás kivetítővel, addigra megszólal nagy lazán a Start Me Up, és sokkal érdekesebb látvány lesz Keith Richards háromdimenziós domborzati térkép barázdáltságát idéző arca, vagy Jagger kakasszerű mozgása. Fikarcnyit sem változik a mondanivaló, mert a You Got Me Rocking jön, mosolyognivaló szólóval, és Darryl Jones remeklésével, aki basszusgitározásával el is vinné a produkció zenei részét, de a hangmérnök ezt másképp gondolta.

Az új lemezt, a turnénak apropót adó A Bigger Banget csak a Rough Justice képviseli, de ezt be is jelentették: ahol régen jártak, ott best of, sőt greatest hits műsort adnak majd.

S lőn: összefűzve csorog két régi ballada, a Ruby Tuesday ( igazi csemege ez: csak 13-szor játszották a turné eddigi 76 állomásán) és a You Can't Always Get What You Want. A Midnight Rambler még a lemezen hallható hét percnél is hosszabb lett, bluesos, amorf jammelést ékeltek a közepébe, mintha London külvárosában valami kocsmában csörömpölnének.

Megidéztetett még James Brown is, tőle az I'll Go Crazy-t játszották el, a kókuszdióálló Keith Richards pedig két szám (You Got The Silver, I Wanna Hold You) erejéig bitorolta a mikrofont. Kitörő sikere volt, de sokat elárul, hogy még nagyobb üdvrivalgás fogadta a visszatérő Jaggert.

Aki, ha már visszatért, gitározott is a diszkóblues stílusát megteremtő Miss You-ban. E nóta közben a színpad közepe egyszer csak Charlie Wattsostul, bandástul megindult a nézőtér felé, majd a küzdőtér közepén felépített kisszínpadon landolt. Itt az It's Only Rock 'n' Rollt és a Satisfactiont játszották bele a néhány méterre álló rajongók arcába, majd a (Magyarországon a Zi-Zi Labor által népiesch szocreál verbunkossá alakított) Honky Tonk Women boogieja közben visszatértek a nagyszínpadra.

Ahol is a Sympathy For The Devil egészen barátságossá alakított folyamát vezették elő, oly módon, hogy a papíron és lemezen igen fenyegető nóta Jagger magánszámnak indult, majd egész kis oratóriumot sikerült faragni belőle a végére. A Paint It Black indiai fel- és alhangjait a rettenetesen szétcsúszott Jumping Jack Flash követte, amelyet ugyebár a feszessége adott el annak idején. Itt óhatatlanul is eszébe jutott az egyszeri koncertlátogatónak, hogy „ja igen, azt mondták, hogy ez lesz az utolsó turné, hát igen...”

A végső felvonás a lángnyelvekkel súlyosbított, füstös Brown Sugar volt, majd meghajlás, függöny, a zenészek el, a közönség még tombol, követeli az el nem játszott kedvencét, helyébe tűzijátékot kap, meg Bob Marley Exodusát kivonuló zenének. Jagger eddigre már nyilván átnézte a könyvelést, Charlie Watts megtalálta a sétapálcáját, Ronnie Wood felhajtott valami odarendelt menyecskét, Keith Richards pedig nyilván sokadjára nézett a pohár fenekére. És persze „bontják a sátrat, a cirkusz megy tovább”, de ráérnek a munkások, a következő koncert helyszínén, Brnóban ugyanis már készen vár a Rolling Stones másik színpada.

„You can't stop me now”. És tényleg: ki állítja meg őket?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.