Pórul jártak a németek

Ami nálunk csak jövő év január elsejétől kötelező, július elsejéig az uniós tagországok zömében végbement. Megnyílt az energiapiac, ami azt jelenti: most már a fogyasztó határozhatja meg, hogy kitől rendel energiát. Ez a szabály Magyarországon elsejétől még csak a földgázra vonatkozik. A folyamatot kierőltető EU illetékesei biztosak abban, hogy a piacnyitás nekünk jó, hiszen az energiaárak csökkenéséhez vezet. Az optimista jövőképnek ellentmond, hogy az elmúlt egy hét tapasztalatai szerint a piacnyitás nyomán Németországban jelentős mértékben drágultak az energiahordozók.

Magyar Nemzet
2007. 07. 09. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi történt az unióban az energiaárakkal, miután július első napjától az Európai Unió (EU) tagországainak zömében életbe lépett az áram- és gázpiaci liberalizációról szóló szabályozás? Miért gondolja azt az unió, hogy az energia ára csökkenni fog, amikor az a piacnyitás hatására több tagállamban is drágulhat? – kérdezte lapunk brüsszeli tudósítója Ferran Tarradellast.

Andris Piebalgs energiaügyi biztos szóvivője először is elmondta, hogy az energia árát számos más tényező is befolyásolja. Kifejtette, hogy a tapasztalatok szerint a valódi piaci viszonyok közepette az árak csökkenő tendenciát mutatnak. Példaként említette a légi fuvarozás esetét, ahol a piac megnyitása előtt az árak csaknem négyszer magasabbak voltak a mostaninál. Ez nem jelenti azt, hogy ilyenkor feltétlenül szükségszerű az árcsökkentés. Ugyanakkor az energiatarifáknál a piacnyitás után az EU erre számít, az árakat ugyanis csak a kereslet és a kínálat szabja majd meg, nem pedig olyan külső tényezők, mint a monopolhelyzet vagy pedig a verseny hiánya.

Lapunk azon kérdésére, hogy miközben nekünk már jövő január elsejétől meg kell nyitnunk árampiacunkat, Görögország miért mentesül ettől egészen 2030-ig, Piebalgs energiaügyi biztos szóvivője azzal felelt, hogy különleges helyzete miatt. Görögország a szabályozásra vonatkozó döntés idején ugyanis földrajzilag el volt szigetelve az uniótól, azaz nem volt uniós tagországgal határos. Ugyanez a helyzet vonatkozik a két szigetországra, Ciprusra és Máltára is. Végül arról érdeklődtünk a szóvivőtől: miért tekinti Brüsszel előnytelennek a hosszú távú áramvásárlási szerződéseket, amikor az legtöbbször az olcsón vásárolt energiaforrás garanciája. Tarradellas erre azt felelte: – Ha a hosszú távú szerződésről a fogyasztó dönt, akkor mi ebben nem látunk semmi rosszat, de nem szeretnénk, ha a cégek rákényszerítenék hosszú távú szerződéseiket a fogyasztókra. Vagyis a fogyasztóknak meg kell hagyni a választás szabadságát. A hosszú távú szerződések viszont a fogyasztókat „béklyóba verik”, s nem tudnak ellátót cserélni – érvelt a biztos szóvivője.

Drágulásdömping

Lejárt az olcsó energia ideje. Az elektromos áramot szolgáltató német vállalatok szövetségének bejelentése július elseje óta fokozott gondot okoz a fogyasztóknak. Egy héttel ezelőtt megszűnt az eddigi gyakorlat, hogy a tartományok földművelésügyi minisztériumain keresztül állami ellenőrzés szabályozza a tarifákat. A köztársaság területén működő ezer áramszolgáltató közül 126 azonnal megemelte az árakat. Az energetikai cégek szövetsége (VDEW) 2007-re átlagosan ötszázalékos áremelkedést helyez kilátásba az ország 39 millió háztartása számára. A regionális eltérések meglepő különbségeket mutatnak. A drágulás rekordjáról a Szászország-Anhalt tartományhoz tartozó Weissenfels szolgáltatója gondoskodott 34 százalékos áremeléssel. A legkedvezményesebben Bajorország lakossága jut elektromos energiához.

Az állami felügyelet megszüntetése, a tartományokkal szembeni engedélyezési kötelezettség felszámolása furcsa magyarázatra támaszkodik: a rendelet nem alkalmas arra, hogy elejét vegye az emelkedő áraknak. A jövőben a kartellhivatalok igyekeznek majd gondoskodni arról, hogy egyes konszernek piaci visszaéléseit megakadályozzák. A statisztikusok első adatai ennek egyelőre semmi jelét nem adják, egy négyfőnyi átlagcsaládot – négyezer kilowattos áramfogyasztás mellett – 2007 végén 815 euró terhel, hét százalékkal több, mint tavaly. A tizenhat tartomány közül mindöszsze három – Saar-vidék, Mecklenburg–Elő-Pomeránia, Bréma – büszkélkedhet azzal, hogy egyelőre stabilak az árak. Az energetikai szektor cégeinek a hat hónappal ezelőtt hatályba lépett többletértékadó-emelés már lehetőséget nyújtott arra, hogy áraikon változtassanak.

Az elektromos energia drágulása, a szolgáltatók ajánlatai közötti különbségek új távlatokat nyitnak a fogyasztók előtt is, akik felmondhatják eddigi szerződéseiket, és új, olcsóbb szolgáltatót kereshetnek. A Verivox fogyasztóportál kimerítő információval szolgál a kínálkozó lehetőségekről, s azzal biztatja a polgárokat, hogy az új szolgáltató kiválasztásának esélye még soha nem volt olyan sokat ígérő, mint ezúttal. Meglepő, hogy a fogyasztók ennek ellenére igen óvatosan élnek e lehetőséggel. Visszatartja őket a szerződésbontás vélt adminisztrációs buktatója és a félelem, hogy az új szolgáltató esetleg áldozatul esik olcsó ajánlatának, csődbe jut, és ezzel megszakad az áramszolgáltatás. Ám aggodalmuk alaptalan. A kiválasztott cégek költségmentesen magukra vállalják az átállás ügyintézését, egy esetleges fizetésképtelenség során pedig automatikusan működésbe lép az államilag garantált alapszolgáltatás azon a vállalaton keresztül, amelynek a régióban a legtöbb vevője van.

Az elektromos energia árának emelkedése új lendületet adott az áramszolgáltatással foglalkozó politikai vitának is. A kereszténydemokrata–szociáldemokrata nagykoalíció továbbra is kitart azon terve mellett, hogy 2020-ig leállítja az országban működő atomerőműveket. A helyükbe lépő források közül Sigmar Gabriel szövetségi környezetvédelmi miniszter a szél- és a napenergia mellett kardoskodik, különös tekintettel a klímavédelemre, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. Az SPD politikusa szerint Németország óriási technológiai kihívás előtt áll.

Teljes liberalizáció

Szlovákia felkészülten várta július elsejét, amikor életbe lépett az EU áram- és földgázpiacot felszabadító előírása, ennek megfelelően sem a vállalkozóknak, sem a polgároknak nem kell tartaniuk árrobbanástól – állítja Miroslav Lupták, a hálózati ágazatok árszabályozási hatóságának szóvivője. Emlékeztet arra, hogy a szlovák parlament már 2003-ban elfogadta a korábbi kormány pénzügyminisztere, Ivan Miklos által kidolgozott koncepciót és törvényes hátteret, amely gyakorlatilag mind az áram-, mind a gázszolgáltatás esetében teljes árliberalizációt jelentett. Mellesleg ennek az új törvényes háttérnek a szülötte maga a hatóság is, amely független állami hivatalnak minősül, s munkájára sem a kormánynak, sem a törvényhozásnak nincs közvetlen ráhatása.

Az említett koncepció alapján Szlovákiában már három éve külön egységként működnek a villanyerőművek, s önálló jogi személyek lettek a villanyhálózat működtetői, illetve az áramszolgáltatók, amelyekből regionális szinten négyet hoztak létre az országban, s részvénytársaságként dolgoznak olasz, német és francia érdekeltségű tőkével, de a szolgáltatóknak a helyi és a regionális önkormányzatok is résztulajdonosai. Az árszabályozási hatóság ez idáig a szolgáltatókkal állt csak kapcsolatban, ők terjesztették elő minden évre az új árakat, ami az idén változik majd. Lupták szerint ugyanis fontos, hogy a szolgáltatói szabadpiaci viszonyok közepette ne csak a szolgáltatókra vonatkozzon a „tisztességes nyereség elve”, hanem a piac minden résztvevőjére, azokra is, akik az új feltételek mellett akarnak a piacra lépni. Ennek megfelelően most folyik a szakmai vita arról a rendeletről, amelyet a hatóság dolgozott ki, s amely pontosan körülhatárolja, mit fogad el a jövőben „indokolt termelési kiadásnak” mind az erőművek, mind a hálózatokat működtető cégek esetében, s annak fényében nyolc százalékban maximalizálja a nyereség lehetőségét.
Ugyanez a folyamat lejátszódott a gázszolgáltatóknál is, azzal a különbséggel, hogy a német és francia érdekeltségű Szlovák Gázművek Rt. monopolhelyzetben van, de a tranzitnak és a lakossági szolgáltatásnak nincs már egymáshoz köze. Az áremelkedés ebben az esetben azonban nem zárható ki akár már január elsejétől sem, de az nem az új uniós előírás függvénye, hanem a kőolaj, illetve a földgáz világpiaci ára alakulásának lesz a következménye.

Az EU-val kötött megállapodás értelmében július elsejétől Romániában is teljes egészében megnyílt az energiapiac. A részleges nyitás tulajdonképpen már az ország fél évvel ezelőtti uniós csatlakozásakor megtörtént, ám ez akkor még kizárólag a nem lakossági fogyasztók piacára vonatkozott. Mostantól viszont már a teljes piacon megjelenhetnek az alternatív áram-, illetve földgázszolgáltatók, a fogyasztók pedig maguk választhatják meg, melyik cég szolgáltatásait kívánják igénybe venni. Keleti szomszédunknál a villamosenergia-piac nyitottsága jelenleg 83,5, a földgázé pedig 75 százalékos.

Ahhoz, hogy válthassanak, a felhasználóknak a szerződésbontási szándék előtt harminc nappal értesíteniük kell a jelenlegi szolgáltatót, amely a váltás költségeit nem terhelheti rá a lakossági fogyasztókra – vagyis a váltás a felhasználók számára díjmentesen zajlik. Olosz Gergely, a földgáz szabályozását felügyelő romániai hatóság elnöke szerint elvileg elképzelhető lesz, hogy az ország déli részén élő fogyasztó történetesen az északi régióban működő szolgáltatótól vásároljon gázt, ám úgy véli: nagy vándorlásra nem kell számítani. Az országos energiaszabályozó hatóság előrejelzése szerint sem él majd a szabad választás lehetőségével a fogyasztók többsége, bár több bukaresti szakértő nem zárja ki, hogy tíz éven belül a lakossági fogyasztók mintegy ötven százaléka iratkozik át új szolgáltatóhoz.

Románia nem akarja emelni a gáz árát

Az átállás első számú nehézsége abban áll, hogy a huszonkétmillió lakosú országot a regionális energiaszolgáltatók felosztották egymás között, s az alternatív társaságok csak abban az esetben törhetnek be egy területre, ha bérlik a vezetékeket a már megtelepedett társaságoktól. A villamosenergia-piacon például nyolc regionális szolgáltató van jelen, amelyeket az országos Electrica Rt.-ről választottak le. Az ország déli részén tevékenykedő Electrica Muntenia Sud, Dobrogea és Banat szolgáltatókat az olasz Enel vásárolta meg, két másikat pedig a cseh CEZ, illetve a német E.ON vett át. Ugyanakkor a szintén német RWE Energy-csoport közölte: érdekelt a fennmaradó három szolgáltató magánosításában.

Érdekesség, hogy az EU-tagországokkal összevetve a romániai lakossági fogyasztók fizetnek a legkevesebbet a háztartási gázért – köbméterenként 3,16 eurócentet, szemben az 5,53 centes uniós átlaggal. A korábban tervezettől eltérően július 1-jétől az országban mégsem emelték meg a földgáz lakossági árát, ami a bukaresti gazdasági és pénzügyminisztérium szerint „egy ideig” a jelenlegi szinten marad. A gázárakat legutóbb január elején módosították Romániában, akkor négy százalékkal csökkentek a lakossági tarifák. Varujan Vosganian gazdasági és pénzügyminiszter nemrég közölte: Bukarest megpróbálja meggyőzni az Európai Bizottságot arról, hogy 2010-ig ne kelljen a földgáz belföldi árát az importéhoz igazítani, hiszen Romániában jelenleg a világpiaci ár mintegy negyven százalékát éri el a gáz értékesítési ára.

Tudósítóinktól

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.