Évente több tízezerre tehető azoknak a lízingelt személygépkocsiknak a száma, amelyeket később visszavettek használóiktól, mivel nem tudták fizetni a részleteket. A tavalyi 40 ezer ilyen esethez képest idén időarányosan rosszabbá vált a helyzet, ugyanis az első fél évben nagyságrendileg 20-25 ezer autó került vissza a telepekre. Báti Balázs, a Magyar Lízingszövetség elnöke lapunknak elmondta: ez azt jelenti, hogy minden tizenötödik gépkocsinál dőlnek be a lízingszerződések. A lízinget biztosító vállalkozások számára azonban még akkor is biztos üzletről lehet beszélni, ha az adós fél valamilyen oknál fogva fizetésképtelenné válik, ebben az esetben ugyanis a hitelintézetet illeti a gépjármű, amit azután értékesíthet.
– Ha az ügyfeleknél késedelem mutatkozik a törlesztőrészletek fizetésekor, a kölcsönt nyújtók azonnal megteszik a tartozás behajtására vonatkozó lépéseket. A lízingcégek jellemzően 60-90 nap eltelte után indítják el az autó visszaszerzésére vonatkozó intézkedéseket, amiben nem ritkán adósságbehajtó vállalkozások is részt vesznek. A hitelintézetek azonban gyakorta eltekintenek a szerződésben foglalt fizetési határidők szó szerinti betartásától, amennyiben az ügyfél idejében jelzi: átmeneti fizetési nehézségei vannak – közölte a szakember. Báti tapasztalatai szerint ugyanakkor komolyabb bajok egyelőre nem figyelhetők meg a lakáslízingeknél, mivel ez a termék csak egy éve van jelen a hazai piacon, a cégek mintegy ezer szerződést kötöttek.
További részletek a szombati Magyar Nemzet 13. oldalán
Bodacz Péter
A szuverenitás nem önámítás, hanem drága kincs
