Bevált a stockholmi dugó-díj – 20 százalékkal csökkent a forgalom

A jelek szerint beváltotta a korábbi reményeket a több más város után Stockholmban is bevezetett belvárosi behajtási díj. A dugó-díj 20 százalékkal csökkentette a forgalmat, így nyilván a közeljövőben megvalósul a környezetszennyezés mértékének csökkenése is. Vannak módszerek a rendszer kijátszására, ám nem érdemes, mert ezt akár 2 év börtönnel is honorálhatják.

MNO
2007. 08. 03. 11:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A stockholmi belvárosi behajtási díj – ami már működik Londonban, Rómában, illetve Szingapúrban is – bevezetésének első napján 20 százalékkal csökkentette a belvárosi gépjármű-forgalmat a svéd fővárosban. Az állami közlekedési hatóság jelentése szerint az első díjköteles napon 238 ezer autó használta a belvárosi utakat, mintegy 60 ezerrel kevesebb, mint a díj bevezetését megelőző két nap. A csökkenés mértéke megfelel a tavalyi hét hónapos teszt periódusban mértnek.

A kísérleti időszakot követően – 2006 január és július között tartott– Stockholm lakossága tavaly szeptemberben népszavazáson döntött a behajtási díjkötelezettség bevezetése mellett. A tesztperiódusban javult a belvárosi levegő minősége, csökkent a balesetek száma, lerövidült az utazásra fordított idő, miközben növelték a tömegközlekedési eszközök járatsűrűségét. Ez megegyezik a korábban kitűzött célokkal, amely szerint 10-15 százalékkal csökken majd a belvárosi forgalom, ezzel is csökken a környezetszennyezés mértéke.

A tartózkodási időtől függően, munkanapokon 06:30 és 18:30 óra között 15-20 korona úthasználati díjat kell fizetni a belvárosi övezetbe való behajtáskor. A külföldi rendszámú autók ugyanakkor ingyen hajthatnak be az övezetbe.

A járműveknek meg kell állniuk a kijelölt terület határainál, kamerák rögzítik adataikat, majd az autósok választásától függően vagy a hatóság vonja le automatikusan az összeget számlájukról, vagy ők maguk fizetik be az erre kijelölt üzletek pénztáránál. A városi útvám következményeként várhatólag 5 százalékkal nő a taxik díjszabása, és kiszámíthatatlan arányban a csalások száma.

Korábban a svéd lapok számos módszert ismertettek a kamerák kijátszására: fekete szalaggal hamisítani vagy olvashatatlanul bepiszkítani a rendszámtáblát, vagy éppen tükröző sprayvel akadályozni a szám leolvasását. A városi illetékesek azonban már jó előre figyelmeztettek: az ilyen eljárás akár 2 évi börtönnel is büntethető, a pénzbüntetés pedig 1500 korona is lehet. Egyébként a kamerákat nehéz lesz becsapni, a piszkos és a tükröző rendszámtáblákon is felismerik a számokat – kár is kísérletezni a hatóságok szerint.

(mti/MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.