Bűn és rejtély az irodalomban

Csoóri Sándor azt mondta egy tavasszal a Duna Tévén sugárzott dokumentumfilmben, hogy a mohácsi vész utáni korszaktól az irodalom különleges, alapvető feladatokat vállalt magára, és végzett el a magyar társadalomban, s ez a jövőben sem lehet másképp, mert nem lehet felmondani, mint egy rossz szerződést.

Varga Klára
2007. 09. 20. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki ma aggódik azon, hogy szélsőségesen haszonelvű, az értékekre nem túl érzékeny döntéshozókkal megvert korunkban miképp tud talpon maradni az írott szó művészete, képes lesz-e újrafogalmazni, és mindannyiunk javára betölteni sok évszázados szerepkörét, bizonyára megörült, amikor arról olvasott: a Petőfi Irodalmi Múzeumban (PIM) a profi kulturális menedzseri eszköztárat bevetve 5 napos nemzetközi irodalmi fesztivál készül Bűn és rejtély az irodalomban címmel. Így kell ezt! – mondhatta magában. Keressünk olyan témát, ami már magában is pikáns, izgalmas, ugyanakkor aktuális, és mindenkinek van róla tapasztalata, véleménye, gondolata. Tegyük hozzáférhetővé online formában is a legizgalmasabb rendezvényeket, bizonyítsuk be újra: az irodalom mindenkié.

A nyitónapon, vagyis szerdán kiosztották a legjobb kriminovella szerzőknek a Philip Marlowe Magyarországon című irodalmi pályázat díjait. (Első helyezett: Latzkovics Miklós: Tisztelt Szerkesztőség, második hely: Jenei László: Ólmos fejfájás, Harmadik: Demény Péter: A mély hangú lány) S aztán Bűn és rejtély, a hét főbűn egykor és ma címmel kerekasztal-beszélgetés kezdődött. Hívtak angol és amerikai modern irodalommal foglalkozó irodalomtörténészt (Bényei Tamás), hívtak szexológiával (prostitúció, szexuális abúzusok) foglalkozó orvosszociológust (Forrai Judit), büntetés-végrehajtási dandártábornokot (Huszár László), erkölcsteológia-professzort (Tarjányi Zoltán), s jelen volt Dér András filmrendező is, kinek az idei filmszemlén is sikert aratott Hét főbűn című filmjét levetítették a beszélgetés után.
Amiképp arra számítani is lehetett, a rendezvényekre kiszemelt terem megtelt. Jöttek érdeklődők, irodalomtudósok, egyetemisták, újságírók, csak valahogy a legérintettebbek, az írók, költők nem jöttek el. Hiszen azért olvassuk, olvasnánk őket, mert ők tudnak többet a titkokról, bűnökről; elvben legalábbis ők lennének a valóság legfőbb beavatottai. Pedig a fenti névsor impozánsnak mondható, nem abban az értelemben persze, hogy a megszólalókat naponta látnánk bohóckodni valamelyik tévécsatornán, hanem hogy első kézből komoly tudományos és napi tapasztalatokkal a hátuk mögött tudnak beszámolni napjaink tényszerű és szellemi-lelki valóságáról.

Rettenetesen feltorlódtak, kibeszéletlenül maradtak azok a témák az elmúlt években, amikkel két órában foglalkozniuk kellett. Bár a keresztény erkölcsiség ma is áthatja a magyar és az európai kultúrát, illetve mindennapokat, de az alapvető tárgyi tudás és a közös terminológia már rég hiányzik. Mindenki bezárkózva él a maga világában, félig tisztázott, speciálisan alkalmazott fogalmaiba, értékítéleteibe. A valóságot – azt, hogy mi történik velünk, körülöttünk –, félálomban éljük át, több közünk van a nyomozós filmek gondolatvilágához és a jelmondatszerű átpolitizált „ igazságokhoz”, mint saját magunkhoz, a saját tetteinkhez. Agyonsulykolt hívószavak nélkül alig tudunk ráhangolódni gondolatmenetekre, felvetődő kérdésekre. Nyitott társadalomban élünk minimális nyitottsággal. Saját magunkra sem vagyunk nyitottak, másokra meg végképp alig. Ugyanakkor nagy a hajlamunk saját tetteink megítélésének relativizálására, a drámák hárítására, műdrámák elfogadására. Ebben a szellemi konstellációban kellett beszélniük a megszólalóknak a bűn személyes drámájáról, arról, hogy a bűn miképp jelenik meg ma a világban, miért fontos a kereszténység számára, hogy szóljon a bűnről, és arról is, mit kezd mindezzel a filmművészet és az irodalom.

Tarjányi Zoltán röviden ismertette a hét főbűn megfogalmazódásának történetét, szerepét, hangsúlyozva: a bűn drámájának a főszereplője maga az elkövető, illetve az ő szabad akarata, amellyel a jót is, a rosszat is választhatja. Bényei Tamás a krimi és a kritikus szó közös eredetéről, közös szótövéről szólt, amely az elválasztást fejezve ki, az ősbűnre utal, amellyel az első emberpár a jó és rossz tekintetében önállósította a magát szemben az isteni értékrendszerrel. Mint mondta, a krimi sajátosan a modern kor műfaja, amelyben a káoszt, bűnt a szerző megpróbálja lokalizálni, és hősei által felszámolni. Míg a korai angol krimikben a bűn, a káosz mindig valahogy a gyarmatokkal áll kapcsolatban, onnan jön, Agatha Christie-nél már szétárad, mindenki gyanús, aki él. Huszár László azt hangsúlyozta: az ő munkája révén rengeteg bűnelkövetőt ismer, java részük azonban nem is hasonlít azokra a torz szörnyetegekre, akikkel nyomozós filmek, thrillerek nézői oly gyakran találkoznak. Mint mondta, neki soha sem volt probléma, hogy a bűnnel kapcsolatos munkája legyen, az elítélteket el tudta fogadni olyanoknak, amilyenek, egyedül azzal nem tud mit kezdeni, amit a közelmúltban Bagdadban tapasztalt, ahol akadnak, akik minden este összefogdosnak ötven-száz-százötven embert, éjjel bestiálisan megkínozzák, reggel az útszélre hajítják őket a teherautókból, s azt gondolják: ezzel hőstettet hajtanak végre.

Többen felvetették azt is, hogy bizonyos tetteket, amelyeket a társadalom korábban bűnökként kezelt, a tudomány megpróbált betegségnek tekinteni, és megoldást találni rá, ami részeredményekhez ugyan vezetett, de Huszár László szerint bizonyos bűnelkövetők szempontjából csak fokozza a zűrzavart, ha valakit egyszerre tartanak bűnösnek és elmebetegnek. Forrai Judit a legismertebbnek tekintett főbűn, a bujaság kapcsán arra tért ki, hogy a mai prostituáltak nyolcvan százaléka tizenévesen családon belüli abúzust szenvedett el, ami sajátos törést idézett elő a személyiségében, vagyis azt, hogy a teste fölött nem rendelkezhet, de a lelke fölött igen. Arról is beszélt, hogy ma a nemi érés jóval korábban következik be, mint évtizedekkel ezelőtt, a fiatalok azonban csak 25-30 éves koruktól tudnak leválni a szüleikről. Így testükkel tudják csak kifejezni függetlenedési vágyukat. A mai lányok közt sokan szeretnének a testükből, a szépségükből megélni, ezért könnyű prédák az emberkereskedők számára. Ma Európában ötszázezer azoknak a száma, akiket prostituáltként adnak-vesznek. Az állam nem gondoskodik megfelelően megmentésükről, rehabilitációjukról, a keresztény egyházak és civil szervezetek tartanak fenn csupán úgynevezett menekülőházakat.

Dér András filmrendező, némiképp előkészítve a talajt a beszélgetés után vetített filmjéhez, az eredendő bűn kapcsán kifejtette, hogy a kereszténység Krisztust tekint az új Ádámnak, akivel az ember visszatért az isteni értékrendszerhez, és elégtételt adott a korábbi bűnökért. Így mindenki előtt nyitva áll az út újra, hogy szabad akaratával a jót válassza, bár ez sokszor nehéz, mert annak a belátása sem egyszerű manapság, hogy az ember mivel és miért árt magának vagy másoknak. Sok jó és fontos mondat hangzott el ezen az estén, a fentebb már vázolt okokból azonban csak részlegesen jött létre az a bizonyos titkos áramkör a megszólalók és a közönség között, ami a legjobban sikerült kerekasztal-beszélgetések sajátja. Csütörtökön délután ötkor a PIM-ben a Szótranszferrel, vagyis nemzetközi felolvasóesttel és beszélgetéssel folytatódik a Budapest Transzfer Fesztivál, melynek témája a bűn az irodalomban, este nyolckor pedig a Lignum Trió és Esterházy Péter közös zenés felolvasóestje kezdődik Meghangszerelt gondolatok – A titok… címmel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.