A jelen s a múlt egybeolvadása Bartók módra

A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) Bartók-trilógiája II. részeként a Labirintus című mű október 29-én és 30-án debütál a Műpában. A néptánccsoport több mint ötven éve alakult azzal a szándékkal, hogy Magyarország és a magyarlakta területek zenei, tánc- és öltözködési kultúráját s közösségbeli magatartását megismerje, elsajátítsa, valamint ennek a vidéknek a sajátos kultúráját magas művészi fokon tudja közvetíteni.

Lukács Zsuzsa
2008. 10. 28. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zeneszerző: Sáry László Erkel Ferenc-díjas, érdemes és kiváló művész
Koreográfus: Kovács Gerzson Péter, Mihályi Gábor
Jelmeztervező: Szűcs Edit
Látványtervező: Kovács Gerzson Péter
Zenei effektek: Csodafarkas
Ének- és zenei korrepetitor: Herczku Ágnes, Gombai Tamás, Pál István „Szalonna”
Koreográfusasszisztens: Kántor Kata, Kökény Richárd
Társrendező: Mihályi Gábor (Harangozó Gyula-díjas, EuróPAS-díjas)
Rendező: Kovács Gerzson Péter (Harangozó Gyula-díjas, Lábán Rudolf-díjas)
Közreműködik: a Magyar Állami Népi Együttes tánckara és zenekara
Szólót énekel: Herczku Ágnes, Hetényi Milán
Zenekarvezető: Pál István „Szalonna”, Radics Ferenc
Tánckarvezető: Kökény Richárd
Asszisztens: Bakos Gabriella (Harangozó Gyula-díjas), Nemes Szilvia, Varga Péter
Művészeti vezető: Mihályi Gábor

A Magyar Állami Népi Együttes Bartók-trilógia összefoglaló címmel három összefüggő táncszínházi produkciót állít színpadra, amelynek első tétele a Kincses Felvidék. A Bartók-trilógia tükrözi múltbeli és kortárs történelmünket. A darabban tobzódik a kulturális binaritás: a népzene és a kortárs zene, múlt és jelen, a közösség és az individuum. Balassa Péter, a mű egyik alkotója a premier kapcsán tartott sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: „Mi, a trilógia alkotói azt a számunkra evidens és szükségszerű egységet kívánjuk reprezentálni és bizonyítani, amelyben a kultúra különböző történeti rétegei egymással természetes, mellérendelt viszonyban élnek.”

Szólt arról is, hogy Bartók útja a népzenétől a kortársig, a közösségitől az autonómig számukra alkotói, esztétikai és filozófiai minta. Véleményük szerint a hagyomány jelen idejű és progresszív, de a kortárs is csak a változás és az állandóság (folytonosság) paradoxonjaként ragadható meg. Csak az a hagyomány, amely a mai, modern emberben hagyománnyá lesz, ha az valakikben megtestesül – tette hozzá Balassa.

A Labirintus a Kincses Felvidék után egy továbblépés a kortárs absztrakció irányába. A darabhoz Sáry László, a magyar kortárs zene egyik meghatározó mestere szerezte a zenét, amely ötvözi a magyar népzenei hagyományokat, az európai klasszikus zenét a jelenlegi kortárs zene változatosságával. Balassáék a tánc nyelvét elemeire bontják és újjáépítik. A néptáncban rejlő mozgásrendszerek ihletik a darabot, ugyanakkor a kortárs táncszínház táncnyelve is ugyanolyan erőteljesen jelen van. A táncelőadás a képet, beleértve a táncot, a dizájnt, a világítást és a jelmezeket egymás mellé helyezi a zenével.

Az előadásban lévő élethelyzetek ábrázolásaiban nem érvényesek az elhagyott vagy eltaszított természet törvényei. Léteznek és erősen jelen vannak az átjárások, megengedett, hogy egymásba és egymásra csússzon a valóság, az illúzió, a halál és újjászületés. A darab periférián helyezkedik el, mely az útnak egyben az eleje és a vége. Az egymásba folyó labirintusok mindig újabb feladatok elé állítják a közönséget. A darab végén elhangzó mondattöredéket így ki-ki maga kell, hogy befejezze: „Te vagy a…”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.