A profitcsökkenést az erős koronával, az egyre agresszívabb piaci környezettel és a nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság negatív hatásainak első begyűrűzésével magyarázzák a cégnél. Az utóbbi hetekben már a kereslet is csökkenni kezdett.
A túl drága cseh korona nagyon megnehezíti, szinte gátolja a Skoda tervezett külföldi térnyerését, véli Holger Kintscher, az igazgatótanács tagja. – A helyzet tovább éleződik, romlik. Az acélipari termékek és a drága fémek ismert piaci problémái miatt egyre inkább hozzánk is begyűrűzik a nemzetközi pénzügyi válság, és csökken a kereslet az új gépkocsik iránt – mondta pénteken Kintscher, az időközi beszámolót kommentálva. Megjegyezte: mindezért át kell dolgozni a beruházási terveket.
A növekvő eladás elsősorban az első félévet jellemezte, amikor a cég 17,9 százalékkal több kocsit adott el, mint 2007 első felében. – A harmadik negyedévben is már érezhető volt a feszültség, a kereslet lanyhulása – mondta Fred Kappler, az igazgatótanács értékesítésért felelős tagja. A Skodák kereslete elsősorban a kelet-európai országokban volt magas. Kelet-Európában 98 519 autót adott el a cég, ez 45,8 százalékos növekedés. Oroszországban 36 898 kocsi kelt el, 89,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ukrajnában 62,3 százalékkal 25 387-re emelkedett az eladott Skodák száma. Nőtt az eladás Indiában és Kínában is.
Az első kilenc hónapban, éves összehasonlításban, 11,3 százalékkal 499 182-re nőtt a Skoda gyár termelése. Tavaly a Skoda 630 032 kocsit adott el, 14,6 százalékkal többet, mint 2006-ban. A gyár több mint 661 ezer kocsit gyártott tavaly. Az adózott eredmény 44,5 százalékkal rekordra, 15,98 milliárd koronára emelkedett. A bevétel 9 százalékkal 222 milliárd koronára emelkedett.
A Volkswagen csoportba tartozó Skoda az utóbbi hetekben beismerte a problémákat, és már szeptember végén bejelentette: tekintettel a nemzetközi pénzügyi válságra, az idén néhány ezerrel kevesebb autót fog gyártani az eredetileg tervezettnél. Ennek érdekében most egyelőre egy hétre leállították a munkát a Skoda-gyárban, és megszüntették a korábban betervezett szombati műszakokat is. Árcsökkentést is elhatároztak. – Néhány esetben az árcsökkenés eléri a 100 ezer koronát (egymillió forint) – jegyezte meg a szóvivő. A rendszerváltás óta sikeresen növekvő Skoda gyárnak ez az első komoly árcsökkentése.
A cseh autóipari szövetség csütörtöki közlés szerint a recesszió következtében a jövőben mintegy 10 ezer autóipari munkás veszítheti el munkahelyét. Ez az ágazat jelenleg több mint 125 ezer embernek ad munkát Csehországban.
(MTI)
Másodfokúra mérsékelték a harmadfokú meteorológiai riasztásokat
