Növelni kell a vasúti közlekedés részarányát

A vasúti közlekedés részarányának növelése az egyik legfontosabb prioritás Magyarország közlekedéspolitikájában – mondta Szűcs Lajos, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) közlekedési szakállamtitkára a „Magyar Közlekedés 2008” konferencián csütörtökön Budapesten.

MNO
2008. 10. 09. 12:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzátette, hogy 2013-ig egy környezetbarát, fenntartható vasúti rendszer kialakítása a cél, amely a jelenleginél jobb minőségű szolgáltatásokat nyújt és szélesebb réteg számára elérhető. Szűcs Lajos ismertette: a magyarországi vasúti hálózat sűrűsége meghaladja az Európai Unió átlagát, minősége azonban elmarad az EU 15 országokétól. Hozzátette: a vasúti közlekedés nem gazdaságos, így nem lehet versenyképes más közlekedési szolgáltatásokkal szemben. Az államtitkár szerint az elővárosi vasúti közlekedésben ütemes menetrendet kell kialakítani és az átlagsebességet óránként 100 kilométerre kell emelni.

Az InterCity vonatok átlagsebességét a jelenlegi 75-ről 130 kilométerre kell növelni óránként, a nemzetközi viszonylatban pedig napi 2-3 vonatpár indítása szükséges.

Az áruszállításban a határátlépési időket csökkenteni kell, a jelenlegi, mintegy 3 óráról 1 órára, illetve az is fontos, hogy a késések 90 százaléka 30 percnél rövidebb legyen – sorolta.

A közúti közlekedést illetően Szűcs Lajos kiemelte, hogy Magyarország helyzete – fekvése miatt – kedvező, azonban a forgalomnövekedés a legutóbbi időkig meghaladta a kapacitásbővítés ütemét. A felmérések szerint még 2020-ban is a fővárosból kiinduló sugárirányú forgalom lesz a meghatározó, Magyarország fontos tranzit-ország marad – mondta.

A fontosabb közlekedéspolitikai célok közé sorolta a pályaszerkezet megerősítését, a hiányzó nemzetközi és országos úthálózati kapcsolatok pótlását és az elérési idők csökkentését. A légi közlekedést illetően pedig azt hangsúlyozta, hogy Magyarország gazdaság-földrajzi helyzeténél fogva Közép-Európa elosztó központjává válhat. Horváth Csaba Zsolt, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöke a konferencián felhívta a figyelmet arra, hogy az elmúlt 10 évben az ország úthálózata, eszközállománya sokat fejlődött, azonban ezzel együtt nagy mértékben nőtt a közlekedési balesetek száma. A hatóság elsőszámú célja a balesetek számának csökkentése, amit hatékony helyszíni ellenőrzésekkel, azonnali érdemi intézkedésekkel és a társhatóságokkal való szoros együttműködéssel kívánnak elérni – mondta.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.