– Hogyan következhet ebből az emberiség boldogabb jövője?
– Ma egy mechanikus, fizikai világképünk van, amiben nincs hely se az ember, se az élet számára. És amilyen világképünk van, olyan lesz a társadalmunk is. Ezt tudománytörténészek ki is mutatták. Így van ez ma is: az anyagi siker és a fizikai hatalom ma a két legfőbb „érték”. Azonban a bartóki kozmikus erő, a zenei alkotóerő mellett én is felfedeztem egy világtörvényt, miszerint az élet, az érzések a legnagyobb és a legmaradandóbb boldogság, a leghosszabb és legragyogóbb élet felé törekszenek. Ez a természet akarata. A modern világ tagadja a fizikai törvényeken kívüli természeti törvények létét, de még a modern zeneszerző is arra törekszik, hogy a legmaradandóbb hatást érje el, és a legszebb művet hozza létre. Ezt az indíttatást ugyanúgy a mindenségtől kapjuk, mint a virágok, amelyek akkor mutatják meg szépségüket, mikor a legmagasabbra növelik szárukat. Mi lesz, ha egyszer minden ember eléri a növények szintjét, és a virágokhoz hasonlóan addig fejleszti legjobb képességeit, amíg csak tudja, és ha eléri képességei teljét, akkor kibontakoztatja legszebb belső világát, mondanivalóját? És ha ezek az emberek egymás közötti kapcsolataikban is eszerint viselkednének?
A társadalomnak is arra kéne törekednie, hogy megteremtse a feltételeket az emberekben rejlő képességek kibontakoztatására. Ez azt jelenti, hogy abban az új társadalomban, ami felfedezéseim nyomán kirajzolódik, nem a matematika és a fizika fog a középpontban állni, hanem a biológia. Ez a változás már a küszöbön is áll. Ha az újjászülető társadalomban ez lesz a legfontosabb elvárás, hogy mindenki a legmaradandóbb boldogságot keresse, akkor az lesz a legfontosabb, hogy milyen feltételek között lesznek az emberek képesek a legmagasabb kibontakozásra. Ez elsöprőbb lesz minden forradalomnál, amelyek csak függetlenségre irányultak, de ebben az új fordulatban az emberi érzések és a kibontakozás állnak majd a középpontban. Így, meggyőződésem szerint, ahogy Newton ipari forradalmából keletkezett a mai embertelen világ, úgy ebből az emberi világtörvényből is eljön az az idő, amikor az érző lényeket, az életet fogja a társadalom a legmagasabbra értékelni.
– Most azonban egy gazdasági világválság közepén vagyunk.
– Ez az emberek előtt nyilvánvalóvá teszi, hogy meglopnak bennünket. Háromezermilliárd dollár eltűnt, és nem is keresik a felelősöket, viszont velünk fizettetik meg sokszorosan, és még tovább korlátozzák önállóságunkat. Próbára akarnak ezzel tenni minket. Megnézik, hogy jópofát vágunk-e ahhoz, hogy még több pénzt vesznek el a családjainktól, vagy úgy fogjuk fel, hogy ez már több a soknál. Remélem, egyre több ember ráébred, hogy valamit tenni kell, például már azzal, hogy belátja: a végtelen jóhiszeműség és önállótlanság nem vezet jóra. A modern ember ugyanis a készen kapott keretek között éli az életét, önállóságát nem alakítja ki, és nem juttatja érvényre. Az önállótlan élet készáru, mint a fogyasztói társadalom többi terméke. És ha így van, akkor az emberibb, igazságosabb jövő csak akkor kezdődik el, amikor az emberiség „megembereli” magát. A bennünk szunnyadó életerőnek egyszer megálljt kell parancsolnia arra a nyomorításra, amelytől már több ezer éve szenvedünk, és én abban reménykedem, hogy ez hamarosan bekövetkezik. Biztos vagyok benne, hogy a természet rendje visszaáll. Nem lehet természetes ugyanis az, hogy történelmünk a háborúk történelme, ahogy az sem, hogy a civilizáció fejlődése a közösségeket, a közösségi érzést építi le.
A történelem eredeti lényege ugyanis az emberi élet felvirágzása, közösségi kibontakozása, és nem a háborúk, nem az intézményesített, közvetlen vagy közvetett, kifinomult, rejtett erőszak.
– A közösségi terek is veszélyben vannak. Gondolok itt például azokra a megszűnő vagy megszűnőfélben lévő koncerthelyiségekre, ahol a VHK is játszott, vagy a Vágtázó Csodaszarvas játszik, vagy játszani fog.
– Azok a zenekarok, akik azért léptek fel, mert mondanivalójuk volt, és ezzel keresték az embereket, az 1970-es években az együttesek 70 százalékát tették ki. Ma ez talán 10 százalék. Még régebben pedig a művészek a királyi udvar legmegbecsültebb tagjai voltak, és ők döntötték el, hogy fogadják-e az uralkodót, vagy sem. Ez a megbecsülés folyamatosan leépült, most már a költészet is szinte megszűnt, pedig ma kétmillió költő van Magyarországon, hiszen kamaszkorban szinte mindenki ír verseket. A társadalom pedig fél ezektől a fiatalemberektől, és ugyanígy érez a művészekkel szemben is. A pénzhatalom dönti el, hogy ki és hol léphet fel, a pénzhatalom pedig nem arról híres, hogy az értékeket támogatja. A zenekarosdi is kezd megszűnni, „projekt”-nek nevezett pénzügyi vállalkozásokat hoznak létre, és ha alárendelik magukat a pénzt kitűző pályázatok bírálói szempontjainak, megkapják a pénzt, mehetnek haknizni. Az önálló mondanivalóval bíró együttesek pedig nem kapnak pénzt, és a terv szerint majdcsak kimennek a divatból.
– Korábban azt nyilatkozta, hogy üzletileg a tudomány a leggyümölcsözőbb befektetés.
– Ezzel a legtöbb országban tökéletesen tisztában vannak, szerintem idehaza is. Ha azt szeretnék, hogy legyen anyagi jólét, magasabb legyen az életszínvonal, ahhoz az alapkutatásokat kell támogatni. Finnország, Japán, Írország példája is ezt mutatja. Rakétaszerű fejlődésüknek ez a motorja. Tény, hogy az alapkutatásba fektetett összeg kilenc és félszer jobban megtérül, mint az átlagos beruházás. Mindenkinek ez lenne az érdeke. Az üzletembereknek is, hiszen akkor tíz vagy húsz év múlva is meg tudnak élni ebből a nyereségből. A kérdés az: miért nem fogják fel, hogy rosszat tesz az üzletnek, ha az emberek bután és korán halnak meg. Szerintem azért, mert folyamatosan agymosást kapnak. Ha lenne egy rabszolgatartó – közel vagyunk hozzá egyébként –, akkor neki sem lenne jó az, ha a rabszolgái képzetlenül és korán halnának meg, mert így elmarad a haszon. Magyarországon ma éppen ez történik. Az egészségügyet, a közlekedést, az iskolákat, a postákat, a mezőgazdaságot, az alapkutatást is lebontják. Ez az üzletembereknek is rossz üzlet. Egyre kevesebb és alacsonyabb hasznot tudnak elérni, saját maguk alatt vágják a fát.