A bankgarancia érvényesítése a privatizációs szerződésből eredő kötelezettségek teljesítésének elmulasztása miatt vált esedékessé. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács felkérte az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatóját, alapítói határozatban utasítsa a Malév Vagyonkezelő Kft.-t, hogy 2010. február 26-ig ne kezdeményezze a Malév Zrt.-vel szemben semmilyen jogcímen fennálló, vagy keletkező igényének érvényesítését – áll még a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szerdai közleményében.
Ezzel szemben haladéktalanul kezdeményezze az Airbridge Zrt.-vel szemben bármilyen jogcímen fennálló, vagy keletkező követelésének érvényesítését.
Szollár Domokos szerdán kérdésre válaszolva azt mondta: nincs veszélyben a Malév napi működése, a február 26-ára elnapolt közgyűlésen megszülethetnek a szükséges döntések. A kormányszóvivő hangsúlyozta: a magyar állam segíteni kívánja a 100 százalékos magántulajdonban lévő légitársaságot abban, hogy a társaság működőképes maradjon. Hozzátette: a Malév fontos szerepet játszik a magyar idegenforgalomban, mind a be-, mind a kiutazó ágon, ezért is lényeges a kormány számára, hogy a Malév működőképessége fennmaradjon.
Az MNV még április 9-én lehívta a teljes bankgaranciát, ám az nem érkezett meg a vagyonkezelőhöz, később a pénzügyminiszter határozatára felfüggesztették a garancia behajtását, amit a Malév tőkehelyzetének rendezéséről folyó magyar–orosz kormányközi tárgyalásokkal indokoltak. A február 9-re összehívott közgyűlésen sem született megállapodás az orosz fél és a magyar állam között a Malév tőke- és tulajdonosi helyzetének rendezéséről. A Malév igazgatósága ezért a keddi ülésén változatlan napirenddel ismételten összehívta a légitársaság közgyűlését február 26-ra. A részvényeseknek küldött értesítés szerint a Malév 400 millió forint jegyzett tőkéjét 4 millióra csökkentik és ugyanakkor tőkeemelésről is döntenek.
A Malév tőkerendezésére a felhalmozott adósságok és veszteségek miatt van szükség. A tőkeemelésben a magyar állam is részt venne. Erről a kormány 2009. december 29-én döntött. Az akkori határozatban az állt, hogy a magyar kormány feltételekkel hozzájárul az orosz Vnyesekonombanknál lévő 32 millió euró bankgarancia elengedéséhez a Malév hosszabb távú működőképessége érdekében. Az egyik feltétel az volt, hogy az orosz bank biztosítson a Malév tevékenységének finanszírozásához középlejáratú hitelt, a másik pedig az, hogy 2010. január 31-ig írják alá azokat a megállapodásokat, amelyekkel a magyar állam a Malév Zrt.-ben többségi tulajdont szerez.
A január 29-én tartott magyar–orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság ülésén is szerepelt a Malév helyzete, ám a várakozásokkal ellentétben megegyezés nem született. Oszkó Péter pénzügyminiszter korábban azt mondta: a magyar kormány olyan módon emelne tőkét a Malévban, hogy az rendezni tudja adótartozásait. Sajtóértesülések szerint kilencmilliárd forint adótartozástól mentesülne így a Malév. Jelenleg a Vnyesekonombank kisebbségi és Költő Magdolna magyar magánszemély többségi tulajdonában lévő Airbridge Zrt. a Malév közel 100 százaléknyi részvényének birtokosa. Az orosz bank a privatizáció során vállalt bankgaranciát a vevőnek, Borisz Abramovics orosz üzletembernek, akitől a hitelek fejében a Venyesekonombank átvette az AirBridge kisebbségi részvénypakettjét.
Két hét türelmi időt ad még az MNV
Két hétig vár az orosz Vnyesekonombanknak a Malév privatizációja során vállalt 32 millió eurós garanciájára a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., utána jogi lépésekhez folyamodik a garancia beváltása érdekében – mondta Kamarás Miklós, az MNV Zrt. vezérigazgatója szerdán. A Budapesti Corvinus Egyetemen a „Középtávú vagyonhasznosítási stratégia” című előadás szünetében a vezérigazgató közölte: ez a két hét remélhetőleg elég lesz arra, hogy a magyar és az orosz kormány között megszülessen a végső megállapodás a Malév tőkehelyzetének rendezéséről. Kamarás Miklós hangsúlyozta, hogy a magyar légitársaság hosszabb távú finanszírozását a magyar–orosz megállapodás alapozhatja meg. A rövidtávú finanszírozást viszont az segíti, hogy az MNV átmeneti időt adott a Malévnak a vele szemben fennálló tartozások rendezésére.
A Malév mintegy 6,5 milliárd forinttal tartozik az MNV-nek, illetve az MNV tulajdonában lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-nek. A moratóriumot az MNV a részvényesi jogok gyakorlója, a pénzügyminiszter utasítására adta, és addig szól, amíg remény van a magyar–orosz megállapodásra. A vezérigazgató elmondta azt is, hogy a Malév tőkehelyzetének rendezése során a magyar kormány javaslata szerint leszállítják a légitársaság jegyzett tőkéjét azért, hogy a magyar állam többségi tulajdonhoz jusson. A tőkeemelés az adósságok tőkévé konvertálásával történik meg. Az adósságokat nem lehet apportálni – magyarázta Kamarás Miklós –, így ahelyett készpénzt kell a Malévba tenni és abból kifizetni a 17-18 milliárd forintot kitevő adótartozást.
(MTI)
Kiderült a titok, így lesz tökéletes a sült kacsacomb















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!