Ez már nem vicc: egyre többen halnak meg a Toyota miatt

Alig három hét alatt több mint tízzel emelkedett a Toyota gépkocsik gázpedálproblémájával kapcsolatba hozott halálesetek száma az Egyesült Államokban.

MNO
2010. 02. 16. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság helyi idő szerint hétfőn nyilvánosságra hozott adatai alapján összesen 34 halálos kimenetelű baleset hozható összefüggésbe a hibás Toyotákkal. A japán gyártó január 21-én jelentette be, hogy az Egyesült Államokban visszahív több millió kocsit bizonyos modellek váratlan gyorsulása miatt. Azóta tizenhárommal emelkedett a gyártási hibával kapcsolatba hozható halálos balesetek száma, ami jelentős növekedés ahhoz képest, hogy az első 21 eset tíz év alatt gyűlt össze.

A hatóság a közlekedési minisztériummal és több kongresszusi bizottsággal együtt vizsgálódik. A Toyota képviselőit február 24-től washingtoni meghallgatásokon faggatják majd az életveszélyes biztonsági probléma kialakulásáról és kezelésének körülményeiről. Az Európában indított vizsgálatok során az már kiderült, hogy 2008-tól kezdve számos panasz érkezett a Toyotához megbízhatatlanul működő gázpedálok miatt, mire a cég 2009-ben módosításokat hajtott végre a gyártási eljárásokban – jelentette kedden a DPA német hírügynökség.

Ugyancsak kedden a Tokyo Shimbun című japán lap arról írt, hogy a Toyota ideiglenesen leállítja a termelést két amerikai üzemében. Egy Texas állambeli gyárban márciusban és áprilisban összesen tíz munkanapon tartanak rendkívüli szünetet, egy Kentucky állambeli üzemben pedig négy napra függesztik fel a kocsik összeszerelését. Az intézkedés célja, hogy ne duzzadjanak fel túlságosan a raktárkészletek – írta a tokiói lap.

A Toyota világszerte több mint 8 millió autót rendelt vissza javításra. Összesen három különböző probléma okozhat balesetveszélyt. Az esetek egy részében a gázpedál beakadhat a padlószőnyegbe, egyes típusoknál a gázpedál beragad, vagyis nem áll vissza automatikusan a kiinduló állásba, és bizonyos modelleknél – például a legújabb, 2010-es Prius hibrid autóknál – a fékpedállal adódhatnak gondok. A Toyota becslése szerint a javítási költségek elérhetik a 2 milliárd dollárt.

Magyarországon is tart a gázpedál akció

Magyarországon is tart már a Toyota visszahívási akciója, keddig több mint hatszáz gázpedál problémával érintett autót vittek szervizbe a tulajdonosok – mondta Som Ferenc a Toyota Hungary Kft. kommunikációs igazgatója kedden az MTI-nek. A 39 magyarországi Toyota kereskedés és márkaszerviz közül számos helyen meghosszabbított munkaidővel készülnek visszahívási akcióra – jelezte Som Ferenc. Ez azt jelenti, hogy egyes, jellemzően budapesti, szervizek néhány órával tovább tartanak nyitva és szombaton is rendelkezésre állnak.

A mindössze 40 percet igénybe vevő gázpedál szerelés az autótulajdonosoknak teljesen ingyenes, míg a Toyota magyar partnerei részére az óradíját az anyavállalat megtéríti. Som Ferenc elmondta, a cég becslései szerint jelenleg az összes – mintegy 22 ezer jármű – szereléséhez szükséges alkatrész rendelkezésre áll. A szervizeknél az érdeklődés folyamatos, tumultust ugyanakkor nem tapasztalnak. A társaság felhívja ügyfelei figyelmét, hogy a szervizekbe érdemes telefonon időre bejelentkezni, a várakozások elkerülése végett. A szervizkapacitás alapján legfeljebb két hónapig tart majd a japán autógyártó cég magyarországi visszahívási akciója, amelynek során az érintett típusok tulajdonosát levélben értesíti a cég. A várakozások szerint a márkakereskedők ügyfelei egy hónapon belül elvégeztetik a javításokat, a cég csak a külföldön vásárolt, illetve a továbbértékesített autók miatt számít ennél hosszabb időre.

A Toyotának utóbbi járművek gazdáiról ugyanis nincs címlistája, ezért az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) adatbázisából – alvázszám alapján – kéri le a tulajdonosok lakcímeit. A kommunikációs igazgató hozzáfűzte, a Toyota csak akkor fejezi be végleg az akciót, amikor minden érintett autó túljutott a vizsgálaton és a javításon. A Toyota akciója kilenc 2005 és 2010 között gyártott modelljét érinti Európában: AYGO, iQ, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4., valamint a harmadik generációs Prius típusokat. Som Ferenc Hangsúlyozta, hogy a visszahívási kampány a megelőzést szolgálja, baleset sem Magyarországon, sem Európában nem volt a gázpedál miatt.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.