Harminc éve nem látott dinamikára figyeltek fel

Harminc éve nem látott dinamikával nőtt a japán export januárban: az egy évvel korábbihoz képest 40,9 százalékkal, 4.902 milliárd jenre (39,8 milliárd euró) növekedett. Hasonló bővülés utoljára 1980 februárjában volt a japán kivitelben.

MNO
2010. 02. 24. 17:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A januári kiugróan jó exportmutatók elsősorban a térségi országokkal folyatott kereskedelem kedvező alakulását tükrözik: Kínába 79,9 százalékkal, Tajvanra 100,4 százalékkal nőtt a japán kivitel az egy évvel korábbihoz képest. Ugyanakkor az Egyesült Államokba és az EU-ba irányuló export is erősen nőtt: 24,2, illetve 11,1 százalékkal. Szoros versenyben Japán tavaly megtartotta második helyét a világ vezető gazdaságainak rangsorában. Kína a harmadik volt 2009-ben, de az idén előzhet. Japán hazai összterméke (GDP) 2009-ben 5,1 ezer milliárd dollár volt, a kínai GDP 4,9 ezer milliárd dollár.

A nemzetgazdaságok nagyság szerint sorrendje így nem változott 2009-ben az egy évvel korábbihoz képest. A listavezető Egyesült Államok után továbbra is Japán következik, majd Kína, a jelenlegi tendenciák alapján azonban Kína az idén átveheti a második helyet. A japán GDP 2009 utolsó negyedévében 1,1 százalékkal bővült negyedéves szinten, az egy évvel korábbihoz viszonyítva pedig 4,8 százalékkal.

A távol-keleti ország ezzel már az egymást követő harmadik negyedévben növekedett. Ugyanakkor a tavalyi év egészét tekintve Japán példátlan gazdasági visszaesést szenvedett el, a GDP több mint 5 százalékkal csökkent 2009-ben az egy évvel korábbihoz képest, miközben a kínai GDP 8,7 százalékkal bővült, és Kína átvette Németországtól az export-világbajnoki címet is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.