Minden korábbinál nagyobb kampány indul

Tizenöt év óta először csökkent 2009-ben Magyarországon a csomagolási hulladékok mennyisége, miközben a szelektív visszagyűjtés és újrahasznosítás arányát is sikerült valamelyest növelni – hangzott el az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. 2009-es eredményeit ismertető budapesti sajtótájékoztatón pénteken. A rendezvényen elindították a civil szervezet új kampányát is.

MNO
2010. 02. 12. 14:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szelektív hulladékgyűjtést országos szinten koordináló ÖKO-Pannon partnerei 2009-ben 569 ezer tonna csomagolási hulladékot bocsátottak ki, 57 ezer tonnával kevesebbet, mint egy évvel korábban. A csökkenés környezetvédelmi szempontból üdvözlendő, gazdasági szempontból azonban egyértelműen a válság hatását mutatja – mondta Viszkei György, az ÖKO-Pannon ügyvezető igazgatója. A szelektív gyűjtés és újrahasznosítás aránya eközben 57-ről 58 százalékra nőtt, nagyrészt a lakossági gyűjtési eredmények javulásának köszönhetően – hangsúlyozta Viszkei György. A lakosság 2009-ben 51 300 tonna csomagolási hulladékot gyűjtött szelektíven, 1700 tonnával többet, mint az előző évben. Mindezt ráadásul úgy, hogy közben számottevően csökkent az összes hulladék mennyisége – emelte ki az ÖKO-Pannon ügyvezető igazgatója. A lakossági szelektív gyűjtés aránya így 15,5 százalékra nőtt. Viszkei György elmondta: bár kis mértékben, de emelkedett, 2009 végére 5,1 millióra azok száma, akiknek lehetőségük van arra, hogy szelektíven gyűjtsék a hulladékot, mert lakhelyükön biztosított ehhez az infrastruktúra.

A kedvező lakossági tendenciák további erősítése érdekében az ÖKO-Pannon pénteken elindította eddigi legnagyobb környezetvédelmi szemléletformáló kampányát is. Az újrahasznosítással mindenki nyer című, március végéig tartó akció a szelektív gyűjtés népszerűsítése mellett új elemként a hulladék-megelőzés fontosságára is felhívja a figyelmet – mondta Viszkei György.

A Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretében futó, 143,5 millió forint uniós támogatással megvalósuló program törzsét egy intenzív reklámkampány adja, amely televízió- és rádiócsatornákon, a nyomtatott sajtóban, valamint óriásplakátokon is látható-hallható lesz. Végh Zsolt, a kampány részét alkotó reklámfilmek rendezője elmondta: a sokkolás helyett inkább a pozitív üzenetekre helyezték a hangsúlyt, hiszen céljuk az volt, hogy a „szelektív gyűjtés kultúránk részévé váljon”.

Nem az üzleti érdekek az elsők


Az üzleti érdekekkel szemben a környezetvédelmi céloknak ad prioritást a hulladékkezelésre szakosodott koordináló szervezetek működését újraszabályozó, előkészítés alatt álló kormányrendelet – mondta Viszkei egy újságírói kérdésre reagálva. Szerinte a rendelet megalkotásának egyik célja a különböző anyagáramokat (például csomagolást, gumiabroncsot, akkumulátort, elektromos berendezést) kezelő társaságok működési és alapítási szabályozásának egységesítése. A másik szempont annak megerősítése, hogy a hulladékkezelés olyan közszolgálati, nem pedig versenypiacon zajló tevékenység, amelynél a környezetvédelmi szempontok elsőbbséget élveznek a magánérdekkel szemben – hangsúlyozta.

Az igazgató elmondta, az elmúlt 1-2 évben megerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a hulladékkezelés is ugyanolyan piaci tevékenység, mint bármelyik másik, ennek megfelelően pedig engedni kell a verseny kibontakozását. Ez a kormányjavaslat egyértelműen állást foglal ezzel a megközelítéssel szemben – húzta alá.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.