Nem segített a biciklistákon az új KRESZ?

Veszélyes az új KRESZ a biciklistákra nézve. A módosítások egy része balesetveszélyes szituációkat teremt a közlekedési szakemberek szerint. Főként a biciklisek helyzete aggasztó.

MNO
2010. 02. 24. 10:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedési szakemberek elégedetlenek az idén életbe lépett KRESZ-módosításokkal – derült ki a Közlekedési Klub legutóbbi egri rendezvényén. A jogszabály-módosítások egy része igazodik a mindennapi életben tapasztaltakhoz, így például logikus a 3500 kilónál kisebb össztömegű kisteherautók gyorsítása, s logikus néhány új tábla bevezetése is, ám néhány esetben balesetveszélyes helyzeteket teremtenek a módosítások.

A legnagyobb vitákat a kerékpárosokra vonatkozó engedékenyebb szabályozás váltotta ki, hiszen a kerekezőkre egyébként is fokozottan figyelniük kell az autósoknak. A KRESZ-módosítások pontatlan megfogalmazása ellenére a biciklivel közlekedőknek mindig szorosan az út jobb széléhez igazodva kell haladniuk, ezt hangsúlyozták a hozzászólók a Közlekedési Klubban. Érthetetlennek nevezték azonban azt, hogy a kerékpárosok eltérő sebességekkel haladhatnának külterületen és belterületen, kerékpárúton és járdán, sisakban vagy sisak nélkül. Ehhez ugyanis megfelelő sebességmérő berendezéssel kellene fölszerelni a bicikliket. Aggályokat vet föl az egyirányú utcákba szemből történő behajtás is, ami miatt az oldalról érkező autósok üthetik el őket, vagy a helyes irányban haladó autók nem tudnak szabályosan balra kanyarodni. Anomáliákat fedeztek föl a nyitott kerékpárutak használata kapcsán is.

Negyven év óta a legkevesebb halálos áldozatot szedték az utak Magyarországon 2009-ben, erről már Erdélyi Róbert alezredes, a Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára beszélt. Mint elmondta, a cél az volt, hogy 2010-re harminc százalékkal kevesebb halálos közlekedési baleset történjen, mint 2001-ben. Ezt már az elmúlt két évben sikerült teljesíteni, 2015-re pedig a 2001-es felére csökkentenék a tragédiák számát. Az utakon életüket vesztők száma Heves megyében ebben az időszakban 46-ról 28-ra csökkent, a súlyos sérülteké pedig 240-ről 205-re. A könnyebb sebesülést szenvedők száma 462-ről 442-re csökkent. Kevesebb volt az ittasan okozott baleset is, 69 helyett 55, de itt magas a látencia – jegyezte meg a szakember, hozzátéve: a leggyakoribb baleseti ok a gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása. A legtöbb balesetet a 41–60 év közötti korosztály okozta. A legrosszabb hónap tavaly május és augusztus volt.

(heol.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.