A festő, aki űzi is a vadat

Valaczkai Erzsébet grafikus a magyar vadászfestészet meghatározó egyénisége. Művészetét több ízben elismerték: Csergezán Pál-díjat, az „Aranyecsettoll” művészeti nagydíjat, a Hubertus-kereszt arany fokozatát mind magáénak tudhatja, 2001-ben pedig elnyerte a Nemzetközi Vadászati és Vadvédelmi Tanács Vadászat a művészetben címmel meghirdetett pályázatának első díját. A törékeny hölgy 2002-ben a vadászvizsgát is letette, férjével azóta lakhelyén, Tarnaleleszen vadászik.

Makrai Sonja
2010. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valaczkai Erzsébet a pusztaföldvári tanyavilágban nőtt fel, ahol számára mindennapos volt az állatokkal való közvetlen kapcsolat. Őzekkel, fácánokkal, a nyulakkal szinte együtt lélegzett. A vadászatokat gyermekként még a tanyájuk padlásáról figyelte.
– Akkor az emberek életében még természetes volt a vadászat. Mindig meg kellett teremteni az asztalra való étket. Sokan furcsállják, hogy nőként fegyvert ragadtam, de ebben nőttem fel, számomra ez az élet velejárója – véli Valaczkai Erzsébet, aki fiatalkora óta aktívan terjeszti a vadászati kultúrát. A grafikus jelenleg Tarnaleleszen, Heves megye északi részén, a Tarna folyó forrásvidékének közelében él és alkot, kétnaponta jár ki a közeli leshelyre, hogy távcsővel tanulmányozza az erdő élővilágát, a természetet. Tudatosan rajzolni tizenhat évesen kezdett el, akkoriban még csak szénnel dolgozott. Ma inkább ceruza- vagy pasztellképeket készít. Olajfestéket ritkán használ, saját elmondása szerint tiszteletben tartja ezt az anyagot, amelyre mindig rá kell hangolódnia. Diplomát a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola biológia–rajz szakán szerzett, szakdolgozatát madáretológiából írta. A Harangos-ér madárvilágáról szóló tudományos írásánál biológusként vizsgálta a madárfajokat, rajztanárként pedig saját képeivel illusztrálta. Első kiállítása 1984-ben volt, azóta folyamatosak önálló tárlatai többek között Pétervásárán, Kecskeméten, Ózdon, Egerben, Sopronban és Budapesten.
Művein a harmonikus, rombolástól mentes vadon világát örökíti meg. A festményein, rajzain megelevenedő vöröslő rókák, a perlekedő bikák és a mosakodó tőkésrécék, az őzek násza mind a művésznő természet iránt érzett tiszteletét hordozza magán.
– Minden képemnek konkrét élményalapja van. Nem vállalkozom a száraz fotók másolására. Számomra az ilyen munka tartalmatlan és személytelen. A vadábrázolás összetett feladat. A csendéleteket, a portrékat be kell állítani, a tájképeknél is egy adott dolgot kell megörökíteni, azonban a vadportrék esetében ismerni kell az adott biotópot, a környezetet, amelyben az adott állat él, tisztában kell lenni, hogy változik például az őzek szőrzete, hogy néz ki egy fiatalabb vagy egy idősebb példány – hangsúlyozza a művésznő.
A grafikus több folyóirathoz készített illusztrációt, többek között a Búvár, a Nimród és a Madártávlat, vagy az 1995-ös Vadászati enciklopédiához, de csinált már természetvédelmi bélyegekhez is portrét. Mostanában a havi megjelenésű Magyar Vadászlapban novellákhoz készít rajzokat. Májusban az orosházi kultúrházban rendez kiállítást, amelyet a tavaly ősszel elhunyt édesapja emlékének szentel. A vadábrázolások mellett háztáji állatok portréi is helyet kapnak majd ezen a kiállításon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.