10 milliós bírságot kapott az ételfutár

Tízmillió forintra bírságolta a Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a kft. tavaly március és június között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben.

MNO
2010. 04. 20. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GVH közleménye szerint a vállalkozás olyan állításokat tett fogyókúrás ételeiről, amelyeket nem tudott hitelt érdemlően igazolni. A Gastroyal kereskedelmi kommunikációiban azt állította, hogy az adott étrend alkalmazásával a fogyasztó meghatározott mértékben csökkentheti testsúlyát, például 90 nap alatt 15-20 kilogrammot fogyhat.

A hivatal szerint a társaság figyelmen kívül hagyta, hogy magyar és európai jogszabályok értelmében a csökkentett energiatartalmú élelmiszer reklámozása semmilyen módon nem utalhat a használata révén elérhető testtömegcsökkenés mértékére. Ráadásul a Gastroyal még az állításokra vonatkozó bizonyítékokat sem nyújtott be. Nem nyújtotta be az egyes fogyasztó étrendek által elérhető testtömegcsökkenésre vonatkozó vizsgálat eredményeit, ilyen vizsgálatot nem is végzett. A Gastroyal által hivatkozott bizonyítékok alkalmatlanok voltak az állítások igazolására.

A Gastroyal egyes hirdetéseiben azt is állította, hogy az általa forgalmazott étrendek minden idők nyolc legjobb fogyókúrái közé tartoznak. A GVH arra a következtetésre jutott, hogy a reklámok üzenete szerint a vállalkozás által kínált nyolc étrend a leghatásosabb az összes fogyókúrás étrend közül. Ráadásul ez az állítás a piacon fellelhető összes étrenddel való összevetést és annak eredményét közvetíti. A piacelsőségi állítás azonban nem nyert bizonyítást. A Gastroyal még saját kínálata kapcsán sem bizonyította, hogy a nyolc adott étrend lenne a legjobb.

A GVH közleménye szerint a társaság egyik étlapján a tavasz legsikeresebb fogyókúrájának minősítette a Gastroyal Turbó fogyókúrát. Az állítás a GVH szerint magában hordozta azon értelmezést, hogy a Gastroyal Turbó fogyókúra sikeressége nem egyszerűen az ismertséget jelenti, hanem azt is, hogy a leghatékonyabb. A vállalkozás semmilyen értékelhető bizonyítékot nem terjesztett elő a piacelsőségi állítás kapcsán. Még azt sem bizonyította, hogy az általa hivatkozott ezerfős, nem reprezentatív közvélemény-kutatás azt mutatná, hogy ezen fogyasztók szerint a Gastroyal Turbó fogyókúra lett volna az általa hivatkozott értelmezés szerint a legsikeresebb.

A GVH egy negyedik reklámállítást is kifogásolt. Eszerint a Gastroyal Turbó fogyókúra „fogyaszt, lúgosít, méregtelenít”. Állítását a vállalkozás arra alapozta, hogy az étrend algát tartalmaz, a kijelentést a különféle algákról írt különféle szakcikkek beterjesztésével kívánta alátámasztani. A becsatolt iratok azonban nem konkrétan a Gastroyal Turbó fogyókúrára vonatkoztak, azokból nem volt megállapítható, hogy az ezen fogyókúra során fogyasztott élelmiszertől várhatóak lennének a Gastroyal Turbó fogyókúrának tulajdonított hatások. Ráadásul a cikkek jelentős része ismeretlen szerzőtől és forrásból származott, így azokat a versenyhatóság figyelmen kívül hagyta. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet szerint nem állnak rendelkezésre olyan tudományosan alátámasztott vizsgálati eredmények, adatok, amelyek a Gastroyal Turbó fogyókúra elkészítéséhez felhasznált algák fogyasztó, lúgosító vagy méregtelenítő hatását igazolnák.

A bírság összegének megállapításakor a GVH súlyosbító körülményként értékelte, hogy a Gastroyal jelentős, az átlagosnál testsúlyproblémái miatt érzékenyebb fogyasztói kört ért el hosszú időn át közzétett megtévesztő hirdetéseivel. Enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a GVH jelzését követően a társaság módosított egyes reklámjain és legalább részben elismerte a tévedését. A versenyhatóság az elmúlt hónapokban több esetben is elmarasztalta azokat a vállalkozásokat, amelyek az általuk forgalmazott termékeknek igazolatlanul testsúlycsökkentő hatást tulajdonítottak. Februárban például két vállalkozás, a Telemarketing Kft. és az Update Zrt. is hasonló ügyben kapott 3-3 millió forint bírságot. A kiemelt figyelem oka, hogy a testsúlyproblémákkal küzdők az átlagosnál érzékenyebb, kiszolgáltatottabb fogyasztók, akik erejükön felüli anyagi terheket is hajlandók vállalni fogyásuk érdekében. A nekik szóló reklámok esetében a hirdető vállalkozások felelőssége éppen ezért az átlagosnál nagyobb.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.